David Čajčík | Články / Reporty | 18.05.2014
Tým United Islands v pravidelných intervalech přiváží hvězdy světové hudby (jak ve smyslu world, tak ve smyslu světové) i na samostatné koncerty. Po Joeovi Bonamassovi a Rachidu Tahovi přijeli do žižkovské Akropole na své první české vystoupení dánští disco-punkeři WhoMadeWho.
Předkapela byla vybrána promotéry z internetové soutěže a vděčný úkol zahrát si na jedné z legendárních stagí v Praze padl na strahovské We Are Analogs. Pro trojici mladých hudebníků to byl velmi pravděpodobně dosud největší koncert, který na samotném začátku zaváněl fiaskem v podobě vylidněné Akropole, vydatně kontrastující s narvaným guestlistem. Naštěstí se ukázalo, že lidi pouze tráví čas ve foyer a přilehlých barech. Profesionálně zvládnutému vystoupení nebylo objektivně co vytknout. Hudba se jasně hlásí k post-punku, zdelayovaná kytara trylkuje, rytmický aparát groovuje, znáte to. Kluci by se určitě našli i v post-rocku, jen vynásobit délku skladeb dvěma. Ale takové TO, díky kterému by byli zapamatovatelní, jim nepochybně schází.
Stačí zadat do Google Pictures WhoMadeWho a máte o zábavu postaráno. Sebeironie třem seveřanům nechybí, a i když zvolili pro pražskou zastávku relativně konzervativní motýlkovo-kravatový outfit (porovnejte s kostrou, farářem nebo nahotou), tak zappovský knírek kytaristy Jeppeho Kjellberga posloužil k všeobecnému obveselení. Vzhledem k nástrojové vytíženosti nemnoha členů kapely zůstává naprostá většiny elektroniky v přednastavených samplech, což nemusí být vždycky na škodu. Takto se mohli oba chlapíci v popředí věnovat bohaté a netrapné interakci s publikem, a to především se sličnými slečnami v předních řadách – circle pit, do kterého se nebojíte vstoupit. Stále neuspokojivě (ne)zaplnělý sál měl skutečně nad očekávání dobrou atmosféru, která připomínala vydařenou diskotéku.
Hudební aranžmá tomu napomáhaly – oproti spíše rádiovým albům se místy vydatně šláplo na plyn, tedy na distortion spínač. Hity umějí WhoMadeWho psát velmi dobře, jen z posledního alba jsou Dreams, The Morning nebo Another Day tutovky. A chytře poskládaný set neměl slabou chvilku, snad i díky rozumné délce. Nikdo nebude vychvalovat instrumentální náročnost jejích hudby, stejně jde především o to, jak dokážete 4/4 rytmy a pár akordů prodat. A tohle vyšlo draho. Navíc přiznaný akcent ve zpěvu je často dost sexy (teď teda myslím spíš na Björk) a Tomas Høffding zpívá skvěle. A nelze se nezmínit o techno třešničce na závěr. Největší hit Bennyho Benassiho byl až překvapivě logickým a vhodným vyústěním celého večera. Od hitu k hitu přes hity, dá se říct.
Co se naopak říct nedá, je, že WhoMadeWho přesvědčili jen přesvědčené. Značná část obecenstva fanoušky asi ani nebyla a ocitla se v paláci severských tanečních rytmů spíš náhodou. A víte co? Možná už jimi jsou. Satisfaction.
WhoMadeWho (dk) + We Are Analogs
16. 5. 2014, Palác Akropolis, Praha
foto © Jan Kuča
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.