Články / Reporty

Dánské kšandy a kníry. WhoMadeWho

Dánské kšandy a kníry. WhoMadeWho

David Čajčík | Články / Reporty | 18.05.2014

Tým United Islands v pravidelných intervalech přiváží hvězdy světové hudby (jak ve smyslu world, tak ve smyslu světové) i na samostatné koncerty. Po Joeovi Bonamassovi a Rachidu Tahovi přijeli do žižkovské Akropole na své první české vystoupení dánští disco-punkeři WhoMadeWho.

Předkapela byla vybrána promotéry z internetové soutěže a vděčný úkol zahrát si na jedné z legendárních stagí v Praze padl na strahovské We Are Analogs. Pro trojici mladých hudebníků to byl velmi pravděpodobně dosud největší koncert, který na samotném začátku zaváněl fiaskem v podobě vylidněné Akropole, vydatně kontrastující s narvaným guestlistem. Naštěstí se ukázalo, že lidi pouze tráví čas ve foyer a přilehlých barech. Profesionálně zvládnutému vystoupení nebylo objektivně co vytknout. Hudba se jasně hlásí k post-punku, zdelayovaná kytara trylkuje, rytmický aparát groovuje, znáte to. Kluci by se určitě našli i v post-rocku, jen vynásobit délku skladeb dvěma. Ale takové TO, díky kterému by byli zapamatovatelní, jim nepochybně schází.

Stačí zadat do Google Pictures WhoMadeWho a máte o zábavu postaráno. Sebeironie třem seveřanům nechybí, a i když zvolili pro pražskou zastávku relativně konzervativní motýlkovo-kravatový outfit (porovnejte s kostrou, farářem nebo nahotou), tak zappovský knírek kytaristy Jeppeho Kjellberga posloužil k všeobecnému obveselení. Vzhledem k nástrojové vytíženosti nemnoha členů kapely zůstává naprostá většiny elektroniky v přednastavených samplech, což nemusí být vždycky na škodu. Takto se mohli oba chlapíci v popředí věnovat bohaté a netrapné interakci s publikem, a to především se sličnými slečnami v předních řadách – circle pit, do kterého se nebojíte vstoupit. Stále neuspokojivě (ne)zaplnělý sál měl skutečně nad očekávání dobrou atmosféru, která připomínala vydařenou diskotéku.

Hudební aranžmá tomu napomáhaly – oproti spíše rádiovým albům se místy vydatně šláplo na plyn, tedy na distortion spínač. Hity umějí WhoMadeWho psát velmi dobře, jen z posledního alba jsou Dreams, The Morning nebo Another Day tutovky. A chytře poskládaný set neměl slabou chvilku, snad i díky rozumné délce. Nikdo nebude vychvalovat instrumentální náročnost jejích hudby, stejně jde především o to, jak dokážete 4/4 rytmy a pár akordů prodat. A tohle vyšlo draho. Navíc přiznaný akcent ve zpěvu je často dost sexy (teď teda myslím spíš na Björk) a Tomas Høffding zpívá skvěle. A nelze se nezmínit o techno třešničce na závěr. Největší hit Bennyho Benassiho byl až překvapivě logickým a vhodným vyústěním celého večera. Od hitu k hitu přes hity, dá se říct.

Co se naopak říct nedá, je, že WhoMadeWho přesvědčili jen přesvědčené. Značná část obecenstva fanoušky asi ani nebyla a ocitla se v paláci severských tanečních rytmů spíš náhodou. A víte co? Možná už jimi jsou. Satisfaction.

Info

WhoMadeWho (dk) + We Are Analogs
16. 5. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Jan Kuča

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace