Články / Rozhovory

Demovnica vs Startér

Demovnica vs Startér

redakce | Články / Rozhovory | 05.02.2014

Zacíleno na mladé, nové a neokoukané. Rozhlasové pořady Demovnica a Startér, které najdete na slovenském Rádiu_FM, resp. na českém Radiu Wave, jsou jedny z mála příležitostí, kdy můžete v rozhlasovém vysílání objevit úplně nové jméno z domácí scény. Oba pořady pracují na podobných principech, cíleně se věnují hledání a protežování začínajících kapel a stejně jako jejich domovské stanice úzce spolupracují. Jde o stejnou věc? Jaká jsou specifika na české a slovenské straně? Na jaká nová jména byste si měli dát pozor? Otázky zodpovídají moderátoři obou pořadů: za Demovnicu Martin „Ego“ Staňo, za Startér Jonáš Zbořil.

1. Jak dlouho funguje Demovnica / Startér? Co je cílem a co může vítězná kapela nebo interpret získat?
2. Jak se může kapela nebo interpret do pořadů přihlásit a jaká jsou kritéria? Může kapela účinkovat v obou soutěžích najednou?
3. V našich zemích bývá publikum konzervativní, chvíli trvá, než objeví a zvykne si na něco nového a neznámého. Jak reagují vaši posluchači?
4. Jak jste zatím s průběhem Demovnice / Startéru spokojeni? Jak jsou spokojeny kapely?
5. Největší osobní objev z pořadu? Koho z dosavadních účastníků bude Rádio_FM / Radio Wave hrát ještě za deset let?

Jonáš Zbořil (Startér, Radio Wave)

1. Startér začal fungovat v roce 2006 a v různých podobách se objevoval až do roku 2011. Teď ale vypadá úplně jinak – vysíláme každý týden a náš cíl najít ten nejlepší a dosud neobjevený hudební projekt je o dost blíž. Vítěz Startéru zahraje na Radio Wave Live Sessions, natočí EP v profi studiu ČRo s pomocí kolegy moderátora a producenta Jakuba Johánka, dostane peníze na hudební vybavení a hlavně – bude o něm slyšet. Ať už ve vysílání Radia Wave, nebo mimo něj. V to doufáme nejvíc, to je náš největší cíl: dostat do povědomí lidí českou hudbu, která za to fakt stojí.

2. Přihlášení je jednoduché, stačí poslat track a krátké info na starter@rozhlas.cz nebo do našeho dropboxu na wave.cz/starter . Kritéria jsou taková, že interpret nesmí být slavný a musí být dobrý. Necháváme si záměrně volnou ruku, protože je to často ošemetné. Bereme české, občas i slovenské projekty, pokud nás opravdu baví. Co se týče kritéria slávy, soutěží u nás projekty, které mají tzv. našlápnuto – Aid Kid hrál nedávno jako předskokan Wax Tailor v MeetFactory, to už je slušný krok ke slávě. Pro nás to je ale pořád neobjevený projekt, narozdíl třeba od Deaths, J nebo Vložte kočku. Ti všichni jsou hotoví, teď hledáme jejich konkurenty.

3. Stává se nám, že kapely, které se mně s Kubou líbí nejméně, dostanou překvapivě hodně hlasů. Naše nejoblíbenější hudba se občas probojuje vysoko, ale pak zase propadne. Je to stejný problém jako u každé jiné hitparády, lidi prostě otrocky hlasují pro „tu svou“ kapelu, která je pravidelně prosí o body. To může být skvělé pro sebevědomí hudebníků, když zjistí, jak moc mají vzorné fanoušky. My ale máme větší radost z posluchačů, kteří přes Startér objevují zajímavou hudbu.

4. Já jsem rozhodně spokojený. Sám objevuji spoustu dobré hudby a narážím na velké talenty. Těžce pak nesu, když třeba vypadnou, říkám si, kde je spravedlnost? Ale tohle je na posluchačích, lidi to chtějí. Kapely a interpreti jsou myslím spokojení taky. Každý má radost, že má track v rádiu, no ne? Každého potěší fanoušci, co pro něj udělají první poslední (klik). Možná někoho těší i možnost nějaké reflexe, od posluchačů i od nás. S Kubou si moc neberem servítky a nebojíme se hodnotit, proč je song dobrý nebo kde má nedostatky. Asi je taky těší výlet do proudového vysílání (vybrané tracky nasazujeme do denní rotace) nebo do slovenského Radia_FM. Spolupracujeme s Egem z Demovnice a vyměňujeme si oblíbené soutěžní písně. Mimochodem mě moc baví nápad v Demovnici, že s Egem vždy hodnotí soutěžící i speciální host. To chceme dělat víc, zatím u nás byl promotér Honza Kistanov a s nikým se moc nemazlil. Možná nás muzikanti někde za tmy zfackují, pořád na to čekáme.

5. Za mě jsou zatím objevy minimálně tři. Garážovka 2221, temný pop Luis Buňuel a nově taky nádherné tracky od brněnského elektronického dua Sky to Speak. Těm bych fakt moc přál, abychom je hráli i za deset let a aby o nich vědělo víc lidí. Vím, že jsme měli ve Startéru kdysi i Charlie Straight – před nedávnem se rozpadli, ale byli všude. Něco takového, jen bez toho rozpadu, bych přál i našim soutěžícím.



Martin „Ego“ Staňo (Demonica, Rádio_FM)

1. Demovnica je pôvodným nápadom Rada Ondřejíčka spred viac než desiatich rokov, kedy ju prevádzkoval pod záštitou dnes už neexistujúceho internetového magazínu. Po rokoch od konca prvého vydareného obdobia Demovnice prišiel s nápadom oživiť v Rádiu_FM formát webovej hitparády začínajúcich kapiel náš hudobný dramaturg Daniel Baláž. Spoločne so šéfdramaturgom Marošom Hečkom ma oslovili, či by som sa nedal na túto strastiplnú cestu prepočúvania demonahrávok a ja som pred ôsmimi mesiacmi súhlasil. My sme našťastie ten typ (dnes už netradičného) rádia, ktoré má hudbu rado a mám pocit, že je zmysluplné dať muzikantom, ktorí tvoria na Slovensku, pocit, že to niekoho zaujíma. Aj tým, ktorí sa nestanú najrotovanejšími interpretmi Rádia_FM. Demovnica dáva šancu ukázať sa a funguje ako úvodná motivácia. Každá kapela, ktorej nahrávka sa objaví v Demovnici, si môže nájsť nových fanúšikov a znie v hodinovom programe Demovnica Rádia_FM toľkokrát, koľko ju fanúšikovia udržia v rebríčku svojim hlasovaním. Víťazná kapela z Demovnice môže o sebe povedať viac vo vysielaní Rádia_FM, je prednostne vo výbere na koncerty pod hlavičkou Demovnice či má dokonca šancu zahrať si aj na letnom festivale Pohoda.

2. Cesta sa začína aktivitou umelca. Svoju nahrávku nám pošle mailom alebo odovzdá prostredníctvom Soundcloudu. Podmienkou je, aby zostava nemala album vydaný u oficiálneho vydavateľa a nemala album oficiálne distribuovaný a predávaný. Nezáleží na tom, či ide o úplných začiatočníkov, alebo projekt existujúci už dlhší čas. Podobne ani žáner nezohráva úlohu, aj keď gospel či melodický rock nie je priam vychytený. Do Demovnice zarazujeme nahrávky, z ktorých ide úprimná energia a ktoré aspoň čiastočne spĺňajú kritériá pre v rádiu hrateľnú hudbu. Dôležité je cítiť snahu. Každý týždeň sa dostávajú do hlasovania tri novinky a tri skladby, ktoré dostanú najmenej hlasov od poslucháčov na demovnica.sk, vypadnú. Každé kolo je zostavené z desiatich nahrávok, nahrávky každého kola znejú pred koncom hlasovania aj v éteri Rádia_FM. Demovnica je priestor pre domácu scénu. Je pravda, že pri niektorých zoskupeniach musím uvažovať, či sa dajú považovať za slovenské. Možno by sa dali nájsť formácie, ktoré by sa mohli objaviť v oboch súťažiach.

3. Na webe Demovnice môžu návštevníci o nahrávkach aj diskutovať a objavujú sa kladné, ale aj negatívne reakcie. Demovnica je o hľadaní a prezentovaní sa, o úspechu, ale aj o sklamaní. Všetci idú s kožou na trh, nie je to iba interpretačná, ale aj autorská prehliadka. Čakať treba čokoľvek. Poslucháčom Rádia_FM popri ich vkuse a zážitku z hudby môže pomôcť aj hodnotenie, ktoré prichádza s každou novinkou. Každý týždeň oslovujem niekoho v hudbe zainteresovaného, hudobníka, vydavateľa, publicistu, producenta, ktorý si prepočuje novinky a ponúkne svoj pohľad na tvorbu autorov. Autorita hodnotiaceho môže dať váhu nahrávke, zároveň však aj upozorniť na nedostatky. Kapely sa tiež tešia, že im niekto, koho možno aj sami uznávajú, povie konečne niečo vecné k ich tvorbe. Mnohí sa s niečím takým doteraz nestretli a vážia si aj takýto bonus od Demovnice, ktorý však naozaj nie je vždy vľúdny. Mám pocit, že naši poslucháči už Demovnicu registrujú a zaujímajú sa, ale zároveň sú mimoriadne kritickí. Veľmi dobrý pocit mám z koncertov, ktoré organizujeme pod značkou Go2Stage. Na koncerty prioritne pozývame víťazov kôl, ale dávam šancu aj tým, ktorým sa nepodarilo presvedčiť veľký počet hlasujúcich, keď mám pocit, že by sa mohli ukázať v dobrom svetle.

4. Pre mňa dobre znejú slová kapely, ktorá hovorí, že ich Demovnica zachránila a dala jej chuť pokračovať ďalej v hudbe. Dobre sa počúva, keď povie autor a spevák, že kvôli Demovnici zložil celú kapelu a začal koncertovať. Koncom roka sme pripravili kompiláciu Demovnica naostro, kedy deviati vybraní umelci z Demovnice dostali šancu nahrať svoju skladbu pod profesionálnym vedením Marcela Buntaja a Maroša Hečka v štúdiách Slovenského rozhlasu a desiata speváčka dodala na kompiláciu nahrávku z debutového albumu, ktorý sa jej medzičasom podarilo vydať. Demovnica naostro visí na voľné stiahnutie na webe Rádia_FM. Teší ma záujem okolia o to, čo sa v Demovnici deje. Pred pár dňami ohlásili organizátori festivalu Pohoda, že dajú priestor umelcom z Demovnice. Stále však mám pocit, že sú Slováci opatrní, čakám odvážnejšie nahrávky, väčšie hudobné experimenty a dúfam, že sa nám čoskoro nevyčerpajú, uvidíme. Plánujeme dokonca spoločnú budúcnosť so Startérom, aktuálne pracujeme na tom, ako bude vyzerať budúci ročník. Určite sa dočkáme spoločných koncertov.

5. V tomto roku boli najzaujímavejšie objavy ženského rodu. Katarzia, Tante Elze, Ivana Mer a Martina Javor. Každá iná a všetky príťažlivé. Ale spomenul by som aj kapelu Fúzy Múzy bez speváka, ale s výnimočným frontmanom, basákom, ktorý dokáže na koncertoch strhnúť pozornosť publika tak, že mu slová naozaj nechýbajú. Ťažko sa mi vyberá top, pretože mám k viacerým osobne blízko. Demovnica je šanca a možnosť ukázať sa. Dávame pomerne veľa bonusov v podobe koncertov či nahrávaní. Niečo musíme nechať aj na kapely a umelcov. Žiadny webový rebríček a hlasovanie neurobí z nikoho hviezdu, ani z nikoho, komu by sme nahrali aj desať nahrávok. Je to už na nich a ja budem držať palce, aby sa nestratili.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace