Vítek Groesl | Články / Reporty | 16.11.2016
Láska v podání Cigarettes After Sex je jako lízátko. Prostě se sladce usmějete a jdete si ho koupit do nejbližší sámošky. Vždycky máte peníze, vždycky mají otevřeno. Nemusíte mít strach, že vás potkají nějaké nástrahy, které vám znemožní nebo jen zkomplikují cestu k vytoužené sladkosti. Jen ve světě, který je oproštěn od překvapení, je něco takového možné. V pondělí večer nám Cigarettes After Sex takový svět předvedli v pražském Rock Café.
Krom několika notoricky známých kusů hráli Cigarety i některé songy z připravovaného alba. Jenže nic se nezměnilo: stejné postupy, stejná klišé – radostný vřískot většiny publika zaručen. Nic víc. To, co je na čtyřpísňovém EP uposlouchatelné a člověk se u toho může melancholicky zasnít, se naživo ukazuje jako nestravitelné.
Stojím, poslouchám a tiše lituju bubeníka. Ten jako by byl odsouzen k hraní stále toho samého. Rozdíly mezi skladbami jsou nepatrné – nemění se rytmus, nemění se tempo, není tu nic, co by mohlo dát písním a potažmo i koncertu nějaký impuls – jakýkoliv! Ani baskytaře a klávesám se nedostává příliš prostoru dát zvuku kapely nějakou šťávu.
Vše totiž končí a začíná u zpěváka/kytaristy a jeho onanie. Baby, I’m a firefighter… Až na to, že ve světě Cigaret po sexu není žádný oheň, který je třeba hasit. Nothing’s gonna hurt you, baby… Až na to, že tu není nic, co by mohlo ublížit. Nepřipouští se tu přítomnost něčeho negativního nebo třeba jen jiného. A tomu nejde uvěřit.
Ale jde, reagovala by nejspíš většina návštěvníků pondělního koncertu. Ano, pokud jste ochotní přijmout svět, ve kterém neexistuje překvapení, ve kterém je láska vždy dostupné lízátko, které je vždy to nejsladší. Můj pokus uvěřit zaváněl pózou, a tak jsem to radši vzdal. V takovém světě nežiju a ani žít nechci. Ale o dostatek fanoušků se tahle kapela obávat nemusí…
Cigarettes After Sex (us)
14. 11. 2016 Rock Café, Praha
foto © Sebastian Vošvrda
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.