Martin Řezníček | Články / Reporty | 19.03.2018
Poslední pražská zastávka Chrise Cornera alias IAMX v listopadu 2016 čítala dvě vystoupení ve dvou dnech v Rock Café. Koncerty v relativně malém prostoru charakterizovala intimnost a snaha o co nejbližší kontakt s divákem. Od té doby se hodně změnilo a Corner pomalu setřásá běsy posledních let, o čemž přesvědčuje i na mírně optimistickém albu Alive in New Light. Turné tak slibovalo nejen nové písně, ale i větší show, čemuž bylo přizpůsobeno i místo konání - smíchovská MeetFactory.
Nabuzený dav ve vyprodaném klubu tleskal a ječel už při vypouštění kouře na ještě osamělém podiu, příchod štíhlé, bíle a šedě nalíčené postavy pak způsobil zemětřesení, jehož následné otřesy se s kadencí několika minut vracely a vracely až do vyčerpávajícího finále o hodinu a půl později. Corner působil už po úvodních písních, při nichž se jako agama vystavující své tělo rannímu slunci nabíjel energií davu, naprosto uvolněně. Živé pohyby, rozšafná gesta a radostné hopsání i neverbální hecování publika byly důkazem jeho probíhajícího znovuzrození. Brzy pak odložil i opeřenou přilbici, a dokonce se teatrálně poléval vodou. Všem písním se ale plně a bez manýry odevzdával. Intenzivní, hlasité a hluboko se zakusující beaty se prolínaly s emotivními, euforickými vokály – nejmocněji v North Star nebo léty prověřené Spit It Out.
fotogalerie z koncertu zde
Nejzajímavějším prvkem vizuální show byla šikmo sklopená zrcadla umístěná po stranách pódia, která zmnohonásobovala bílé paprsky vrhané reflektory. Když Corner jedno z nich vzal a sám se proměnil ve světlonoše, publikum zatajilo dech. Rozmanité videoprojekce byly především o hledání nonkonformní krásy v divnosti - někdy mohly působit až obscénně (sexuální scény promítané při Body Politics), vždy však šlo o doplnění atmosféry té které skladby. Projekce nikoho nenechaly na pochybách, ze IAMX je stejně tak vizuální jako hudební projekt. Při novince Stalker se na jedné z nich objevila i Kat von D, která na Alive in New Light nazpívala ženské vokály. Jmenovaná píseň společně s The Power and the Glory patřila k tomu nejpřesvědčivějšímu, co z nového alba zaznělo.
Hudební i vizuální pompéznost poněkud stírala nejkřehčí emoce a někdy mohl chybět bezprostřední kontakt tolik magnetizující při předešlých vystoupeních. Zpěvákova oddanost a víra v jeho poselství však drobné pochybnosti odsunula na hranici rozpoznatelnosti. „Maybe the drugs are the only way to be free?“ Pokud je tou drogou IAMX, tak minimálně pro tento večer ano.
IAMX (uk)
17. 3. 2018 MeetFactory, Praha
foto © Čestmír Jíra
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.