Martin Šinkovský | Články / Offtopic / / Komix | 06.05.2018
Raina Telgemeierová je miláčkem zámořského komiksového světa. Její díla pravidelně sbírají ocenění včetně toho nejprestižnějšího - Eisnerovy ceny. Tuto cenu získali i Duchové, kteří také dosáhli prodejního rekordu, když se stali nejprodávanějším komiksem v amerických knihkupectvích za rok 2016. Úspěch Duchů u odborníků a laiků však připomíná poněkud nafouknutou bublinu. Je opravdu tak dobrý?
Čeští čtenáři znají komiksy Úsměv a Ségry, které Telgemeierová sestavila z vlastních prožitků z dospívání. Svěží díla, která měla skvělý rytmus díky břitkým dialogovým přestřelkám, podporovala vysoce stylizovaná a karikaturní kresba. Komiksové hity pro dospívající byly na světě.
Teprve po přečtení Duchů mi došlo, jak důležitou úlohu v oněch předchozích komiksech hrál autobiografický prvek. Duchové jej postrádají. Na jedné straně se drží osvědčeného schématu dospívání a konfliktu mezi mladší a starší sestrou a proti této civilní a realistické vrstvě stojí nadpřirozeno a svět mytických tradic. To doplňuje linie vážné a nevyléčitelné nemoci, kterou trpí mladší sestra hlavní hrdinky.
Přestože se svým střízlivým pojetím jeví Duchové jako pokračování autobiografických komiksů, jsou fikcí. A vy najednou bojujete s tím, abyste se dokázali vcítit do postav a ponořit do příběhu. Nějak to nejde. Přistihnete se při tom, že je vám jedno, zda se hlavní hrdinka nakonec zamiluje, jestli vezme duchy mrtvých na milost a jak moc je mladší sestra nemocná. Příběhu chybí náboj a energie autenticity. Místy probleskují silné momenty v podobě skvěle napsaných dialogů (ty Telgemeierová opravdu umí), ale jde bohužel o jednotlivosti, které celek neudrží.
Plochost příběhu podporuje i výtvarný styl. Jak u Úsměvu a Séger zjednodušená kresba fungovala a dávala vyniknout příběhu, v Duších si najednou všímáte prázdného druhého plánu, jednobarevných a nevyužitých ploch... Nefunguje to.
Někomu může stačit, že Telgemeierová ve svém bestselleru popisuje obtíže spojené s cystickou fibrózou, protože nemoci tohoto druhu jsou stále částečně tabuizované, avšak styl působí poněkud falešně. Zvláště v porovnání s například takovou Padoucnicí Davida B.
Raina Telgemeierová – Duchové (Paseka, 2017)
web nakladatelství
3DDI3 03.11.2024
Druhý díl, v němž jsou postavami antropomorfizovaná zvířata, jejichž druh odráž osobnost a typ postavy, není jen Zootropolis pro dospělé, ale přemýšlivou detektivkou se silným sociálním přesahem.
3DDI3 29.04.2024
Afterpunk zatím působí jako představení interesantního světa, který si vyloženě říká o pokračování a možná i o mnohem více.
3DDI3 27.12.2023
Scenárista Jerry Frissen, adaptující povídky a náměty Alejandra Jodorowského, narozdíl od mistra chvátá příběhem tam, kde by Jodo zastavil a hrabal se v psychice postav.
redakce 27.12.2023
Cynická atmosféra osmdesátých a devadesátých let sálá z každé stránky, spojení vesmírů vedle sebe postavilo šílenství budoucnosti s chladnou batmanovskou logikou.
3DDI3 10.09.2023
Kreslíř Jorge Fornés ve spolupráci s Kingem nádherně vrství události předcházející atentátu, ruku v ruce s odhalováním spletitého příběhu.
3DDI3 09.09.2023
Vyprávění je tentokrát roztříštěné do více pohledů různých obyvatel, než jsme byli dosud v Parchantech zvyklí.
3DDI3 03.09.2023
Konec liDCtva je jedním z nejlepších monstrózních příběhů zahrnujících bezmála všechny hrdiny stáje DC.
3DDI3 20.08.2023
Space opera jako kritika konzumního způsobu života nebo kruté vysvětlení, že jinak ve vesmíru přežít nelze?
3DDI3 06.08.2023
Garth Ennis vykresluje konflikt ve Vietnamské socialistické republice, známý taky jako „boj proti americké nadvládě“, a ukazuje dobré a špatné vojáky z obou stran barikády.
3DDI3 01.07.2023
Sibiřské gulagy v oblasti Kolymy byly místem tvrdé práce na spojovací cestě mezi Jakutskem a Magadanem, kde si svůj trest odpykávali nejhorší nepřátelé státu.