Články / Reporty

Džungle Herbieho Hancocka (Struny podzimu)

Džungle Herbieho Hancocka (Struny podzimu)

Michal Smrčina | Články / Reporty | 11.11.2017

Že Fórum přitahuje umělce a vystoupení nejrůznějších formátů, úrovní i žánrů je obecně známé. Struny podzimu nicméně rozezněly už i méně klasická místa. Po před dvěma lety zrušeném vystoupení se do Karlína podíval i Herbie Hancock s aktuální sestavou, jejíž členové slibovali stejně neobyčejný zážitek jako hlavní protagonista.

Zazněl gong, opozdilci obsadili poslední z volných míst. Synťákové bzučení uvedlo improvizaci, která zvolna nabírala na groovech a obrátkách jazzové volnohry. „Are Czechs always that cold?“ komentoval vlažný potlesk mužský hlas v první řadě. Neměl pravdu. Šlo teprve o rozjezd hodinu a půl trvajícího koncertu, během kterého sedmasedmdesátiletý Hancock ukázal většinu ze svých kvalit, byť došlo sotva na šest skladeb. Jemné nokturnální nálady střídala divoká aranžmá, klasické jazzové postupy okusovala pětice klávesových nástrojů včetně mohutného křídla a keytary, ke slovu se dostaly i vokodéry. Mladé slečny podupávaly nohama, ženy pokročilého věku potřásaly bílými hlavami – publikum všech věkových kategorií bylo chyceno. Herbie Hancock se otáčel, kroužil kolem nástrojů, nechával posluchače v údivu nad proslulou technikou i hudební komunikací se zbytkem ansámblu a od počátku neztrácel na srdečném projevu.

fotogalerie z koncertu tady

Hluché místo nepřišlo ani s představením členů kapely. Trevor Lawrence na bicích, ozdoben řetězem, kšiltovkou a novým albem Relationships, baskytarista James Genus, hrající mimo jiné v Saturday Night Live. Zvuk jeho nástroje místy zanikal, ale v pasážích, v nichž dostal náležitý prostor, suverénně opanoval sál mocně rezonujícími frekvencemi. To souviselo s jednou ze silných stránek celého dobrodružství – v porovnání s živými vystoupeními srovnatelných interpretů i Hancockovými nahrávkami zněla hudba odlišně, zajímavěji, plastičtěji. Nakonec byl představen nejmladší člen Terrace Martin za klávesami a altsaxofonem. Jeho jméno je často skloňováno nejen s dalšími nástroji, ale také formami uměleckého vyjádření, jako třeba Hancockovou produkcí či podílu na podobě určujícího alba To Pimp a Butterfly Kendricka Lamara.

V první polovině koncertu dostal syntezátor příležitost ve výletu do sedmdesátých let k Headhunters a klasice Actual Proof či následující Chameleon. Dnes už kanonické skladby tvořily kostru vystoupení a byly okořeněny poctivými dávkami improvizace. Divoké pasáže rostly do těžko prostupné džungle, střídaly je nečekané změny motivů a nálad, hvízdání větru, půlnoční odbíjení a třeštící vesmír nočního velkoměsta. Závěr mířil ke Cantaloupe Island, jejíž snad až příliš předpisové podání osvěžovaly Hancockovy improvizace. Publikum bylo nasyceno a došlo na potlesk vestoje. Někteří odcházeli, ale Herbie Hancock nezapomněl na přídavek, ještě jednou nasadil keytaru na rameno a výskokem při posledním tónu bylo večeru i letošním Strunám podzimu učiněno zadost.

Info

Herbie Hancock (us)
9. 11. 2017 Forum Karlín, Praha

foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Až na krev (Dušan Vlk)

Filip Peloušek 22.10.2024

Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“

Život je zhluk náhod (The Ills & co.)

Mišo Berec 22.10.2024

Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.

Řád industriální písně (Einstürzende Neubauten)

Akana 21.10.2024

Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.

Písně o lásce a radosti (Nick Cave & The Bad Seeds)

Jiří V. Matýsek 20.10.2024

„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace