Dominik Polívka | Články / Reporty | 27.11.2018
Večerem tvrdých kytar a hutných kopáků provedla trojice kapel, kterou pojí masivní breakdowny a pekelné vokály. Subkulturní příslušnost barevných tetování, vypraných Vans a nažehleného merche s výraznými nápisy byla k vidění v okruhu dvou kilometrů od Paláce Akropolis. Na programu večera stálice August Burns Red, nováčci Wage War a francouzští Betraying the Martyrs, prokládající podladěné kytary klávesovými melodiemi.
Začali šestičlenní Betraying the Martyrs se svou choreografickou show, které nechybělo společné poskakování i hutné dupačky. Stage jim byla malá, a to nejen díky množství členů, ale taky kvůli připravené bicí soustavě pro hvězdy večera. Úsměvný headbanging s klávesy u pasu Victora Guilleta, plnícího navíc roli vokalisty, maskoval nedostatek místa znamenitě. Bohužel zvuk byl přebasovaný a klávesové pasáže spolu s hlavním vokálem se ztrácely v mohutných blastbeatech a ječících kytarách. Symfonický přívlastek, který si kapela na hranici metalcoru a deathcoru připisuje, tak nebyl k nalezení.
U amerických kolegů Wage War byl zvuk bez problémů. Vyvážené nástroje a silné řevy zpěváka Britona Bonda, a to jak ve vyšších, tak nižších polohách, zněly srozumitelně a neubírali si prostoru. Floridská pětice přivezla druhé album Deadweight a hity Stitch nebo Gravity zazněly v půlhodinovém setu plném rytmických ztlumení a předvídatelných, leč účinných zlomů střídajících svižná tempa, jež rozhýbaly první circle pity. Skučivé kytarové melodie a vydařené čisté zpěvy vyvažovaly drtivé groovy. Údernost a hravost však celkově převážila jednoduché struktury skladeb.
August Burns Red, udávající směr melodického metalcoru už od prvního alba Thrill Seeker (2005), nepotřebují dlouhého představování a se stejným přístup se pustila do koncertu. Energická smršť s precizní technikou každého člena a skvělý, nepřepálený zvuk, který drtil publikum. To neotálelo a spustilo divoký mosh. Kulometná dvoušlapka s basou a rytmickou kytarou střílely šťavnaté riffy s progresivními vyhrávkami. Tappingový maraton hlavního kytaristy JB Brubakera vytvářel výrazná melodická sóla, která vybarvovala nálady písní. Složitější struktury a dynamické proměny leckdy mátly publikum a pokusy o zachycení rytmu. Holohlavý zpěvák Jake Luhrs s neutuchající energií umocňoval intenzitu a monumentálnost brutálních zvukových vírů svým typickým high pitched screamem. Kromě starých a nových písní z posledního alba Phantom Anthem došlo i na vánoční přídavek v podobě instrumentální skladby Winter Wilderness ze stejnojmenného EP a bubenického sóla Matta Greinera.
Přes veškerou technickou zručnost, kreativitu a unifikovanou bezchybnost chyběly setu i večeru emoce, které se tak nějak ztratily v dokonalé show. Esence špinavosti, soudržnosti a upřímnosti, na kterém metalcore stojí, byly těžko k nalezení. Set elit a prázdných katarzí.
August Burns Red (us) + Wage War (us) + Betraying the Martyrs (fr)
25. 11. 2018 Palác Akropolis, Praha
foto © archiv August Burns Red
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.