Jirka Převorovský | Články / Recenze | 12.09.2013
Křesťanské metalcore. Obzvlášť pro Čechy dost těžko pochopitelná škatulka tvrdé muziky, do níž ale spadají velcí hráči jako Underoath, As I Lay Dying nebo August Burns Red a mnozí další. Kdo zná Norma Jean, už ale ví, že ho nečeká žádné screamo Desatero. Poctivé metalcore, které kluci z Atlanty drtí už od roku 1997, je totiž přesně to, co můžeme očekávat i od jejich nové desky Wrongdoers.
Je zvláštní, jak se Norma Jean na jednu stranu dokáží pečlivě držet definic žánru (a na rozdíl od jiných skupin v mnohém stále připomínají éru metalcorového boomu okolo roku 2007) a zároveň s každým dalším albem vnášet do své hudby drobné, téměř přeslechnutelné nové prvky, které dotvářejí celkovou atmosféru. A to, že se od poslední desky změnil kytarista, basák i bubeník, na tom nic nezměnilo.
Pro Wrongdoers je typická jedna věc – většina písniček vám přijde povědomá. Něco zní jako Your Demise, něco jako staří Silverstein nebo August Burns Red, něco dokonce jako Bring Me the Horizon. Napoprvé to překvapí, ale když začnete jednotlivé skladby lépe chápat a rozeznávat, dojde vám, že Wrongdoers zní spíš jako něco úplně jiného – jako Norma Jean. Je těžké dělat učebnicové metalcore a zároveň občas nevyvolat dojem vykrádání některé z jiných skupin (nebo dokonce sama sebe). Na desce najdete skladby, které mají k „obecnému“ metalcoru blíž, některé už naštěstí méně, ale ať je to, jak chce, Normě Jean nemůžete upřít jedno – ve skladbách jako Funeral Singer se ukazuje v možná vůbec nejlepší formě a definuje tak to, co v současnosti znamená metalcore – ryzí, nekompromisní a bez fúzí.
Deska neustále střídá tvrdé, zmatené pasáže s těžko uchopitelnou kytarovou linkou a překrývajícími se vokály s klidnějšími (ale o nic méně zajímavými) party čistého zpěvu a téměř až zasněného zvuku. Obě polohy se neprolnou dřív než v předposlední skladbě a vyústí až do epického outra s poetickým názvem Sun Dies, Blood Moon, v němž se během čtrnácti minut vystřídá snad všechno – smyčce, klávesy, hardrockové riffy, tlumený řev, pomalé čisté vokály i finální přebuzená live session znějící jako improvizace ze sedmdesátých let.
Na někoho může samotná skladba alba nebo zařazení jakéhosi intra a outra, po pravdě relativně zbytečného, působit zpátečnicky a křečovitě. Faktem ale zůstává, že trocha teatrálnosti už asi k metalcoru patří a Norma Jean nepředvedli nic, za co by se měli stydět.
Wrongdoers, poslední album pětice z Georgie, je jako jídlo připravené s pedantskou přesností, do kterého ovšem někdo na poslední chvíli a nepozorovaně přihodil špetku koření. S každým soustem, každou skladbou, kterou z něj uslyšíte, dostanete přesně to, co čekáte, a k tomu ještě něco navíc. Díky tomu se nebudete ani chvíli nudit a celých čtyřicet pět minut zůstanete napjatí a zvědaví, co pro vás Norma Jean v dalších vteřinách uvařili.
Mimochodem, věděli jste, že Norma Jean je Marilyn Monroe?
Norma Jean – Wrongdoers (Razor & Tie, 2013)
www.normajeannoise.com
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.