Martin Řezníček | Články / Reporty | 13.10.2016
Je říjen, pomalu začíná opadávat listí, na některé přichází podzimní deprese. Kouří se z komínů, auta rozstřikují vodu z kaluží a deštníky se obracejí ve větru. Přichází doba, kdy každý podvědomě touží někam se schovat, přikrýt se tlustou dekou a naslouchat zvuku bubnujícího deště. V takový moment přijíždí do Prahy Douglas Appling (známější jako Emancipator) se svým ansámblem, aby návštěvníky Lucerna Music Baru podrobil ambientní elektronické muzikoterapii. Načasování nemohlo být lepší.
Prostor na pódiu s Applingem sdíleli další tři muzikanti – bubeník, baskytarista a houslista –, on sám pak měl k dispozici sequencery, laptop a elektrickou kytaru. Jeho ruce nezahálely, asi v polovině písní brnkal na kytaru, jinak ležel v elektronice a pitval mimozemšťana. Kombinace samplů a živé produkce dala vzniknout bohatému zvuku, samply jako nepřetržitý lehký déšť přibarvovaly náladu linoucí se z pódia, bicí a basa dodávaly živost. A to až do té míry, že se člověk chvílemi zaposlouchával jen do šlapající rytmiky a zbylé nástroje zůstávaly za zastřenou oponou. Tu čas od času prorazily housle bloudící mezi podkresem a hlavní melodií.
Devadesát procent tracků se pohybovalo v tempu okolo 90 bpm (tak akorát pro uvolněné pohupování), takže bylo chvílemi náročné udržet pozornost; pokud člověk neznal všechny tracky nazpaměť, splývaly. A opět jsme u té zastřené opony backgroundu... Aplaus byl ale po celou dobu mimořádný a publikum u vytržení.
Emancipatorovy skladby v sobě nesou jakousi těžko identifikovatelnou matérii (snad život), jsou náladové, takřka meditativní, dýchají, jako by byly součástí přírody. Stromy, kořeny, tráva a všechno, co stabilně roste a zůstává nehybné, je analogie k Applingově hudbě. Možná právě proto dokázala tak dobře vyhnat podzimní depresi. Pocit z koncertu nelze jednoduše popsat, stejně jako lyrickou báseň, která by ho vyjádřila lépe. Dvěma slovy: očistný zážitek.
Emancipator Ensemble (us)
11. 10. 2016 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Sebastian Vošvrda
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.