rionka | Články / Reporty | 02.06.2015
Když se vydáte po brněnské ulici Masná, trvá to jen asi deset minut a najednou jste v docela jiném světě. Dlouhá pustá silnice v sobotu odpoledne bloudí mezi spícími továrnami a člověk napjatě očekává, odkud se vykutálí kus roští. Pak naštěstí zahlédneme nápis Industra a uslyšíme vazbení zvukové zkoušky. Nezabloudili jsme!
O zdejším klubu, galerii a dobrém kafi už slýchám několik měsíců. Industra je multifunkční prostor v areálu mrazíren lemovaném topoly. Bývalá továrna je vyklizená a vymalovaná, všichni se napájejí čímsi barevným z kelímků a na pódiu zvučí kapela. Industra je ve své současné podobě (zatím) menší než Vlněna nebo Zbrojovka, ale je jiná a hezká - bílé pokreslené zdi a prosklený strop vedou do sálu dostatek světla, je tu dobrý zvuk, ucházející zázemí a před vchodem najdete lavičky a přenosnou "zahrádku" v pytlích se zeminou. Součástí festivalu je krom pípy i hromada jídla: dort a kafe na baru, jablečný mošt, Pragerův cider a mocné kari.
Folklórní Ponk už jsou pryč, takže si dávám kari a The High Corporation, kteří mají za zády logo s obřími písmeny THC a v čele drobnou dredatou zpěvačku s klávesami. Má překvapivě silný hlas, soulově sytý a mírně chraplavý. Hodně se směje a dokáže neuvěřitelně drmolit v angličtině. THC mi "hladkostí" zvuku připomenou Khoibu, ale mají sklon každou skladbu v závěru zajímavě zauzlovat a proměnit v dynamický jam. Pod nohama pobíhají malé děti. Zapadá slunce. Je to fajn.
Holandský experimentátor Zea si připravil show, ale veškeré osazenstvo mezitím uteklo kouřit na zápraží. Co s tím? Zea popadne mikrofon a malý pískající reproduktor na baterky, pověsí si to na krk a vyběhne na schodiště, aby svolal publikum. "Ahoj, jmenuju se Zea a právě se tady chystám hrát! Pojďte všichni dovnitř!" Lidi se smějí, následuje potlesk. A hrnou se k pódiu. Na začátku první skladby vypadne elektřina. Zea je natolik šílený, aby si opět zapojil kytaru do svého malého pískajícího reproduktoru a odehrál tak celé dvě skladby, dokud se nerozsvítí světla. Každou skladbu uvozuje historkou: jak si pochutnal na dnešním kari i přesto, že doma v Nizozemí jsou zvyklí používat jen jediné koření - sůl. Jak o ostrém jídle napsal skladbu Exploding Head Syndrome. Jak ho zrovna naschvál odmítá poslouchat počítač, v němž je všech těch 84 tracků, co nám dnes zahraje. Obvykle obcházím vystoupení one-man pičusů obloukem, ale tenhle improvizátor předvedl nejlepší gig večera. Smekám.
Němečtí Coogan's Bluff nastupují už za tmy a z inzerované psychedelie se nakonec vyloupne rock'n'roll s náznaky noiseu a dvěma saxofonisty, kteří ve volných chvílích připojují i vokál. Bubeník je usazen úplně vepředu, jede jako stroj, na všech fotkách mám jeho vlasy. V každé skladbě se nacházejí ujeté instrumentální pasáže, které vrůstají samy do sebe a mění se v jazz. Publikum skutečně tančí, živě reaguje, jásá a dokonce si vyžádá přídavek.
Kanadská Geeta umí zaskočit. Fenomén tzv. dark popu se šíří všemi směry, a stejně pořád nevím, co to vlastně je. Černovlasá čarodějnice v síťovaných punčochách s exaltovaným projevem podtrhla dojem, že pointou tohoto festivalu je dostat do Brna co nejroztodivnější směs umělců. Každé jméno v line-upu hraje jinými barvami, žádná z kapel se nepodobá předchozím. Geeta vystupuje se svým manželem, stoicky klidným kytaristou v kožené bundě. Kde on nehne brvou, ona dramaticky gestikuluje, trápí klávesy a bije do bubnů. Její sebejistotou by se dalo drásat sklo - nerozhodí ji ani technické potíže s mikrofonem. Škoda, že v napínavém momentu utekla většina návštěvníků na půlnoční spoj a finální audiovizuální představení polského industriálního dua Job Karma s gigerovským podkreslením a pokroucenými amplitudami v modré mlze sledovala už jen hrstka účastníků. Dav musí být příště hustší - a lepší zakončení května už mě asi nenapadá.
Degeneration Next 2015
30.5.2015, Industra, Brno
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.