keša | Články / Reporty | 27.07.2014
Diva dnešního dne, rusko-ukrajinská star Alla Nezimová, v roli Salome ve stejnojmenném němém filmu, který byl natočený mezi lety 1922 − 1923 Charlesem Bryantem.
Hudební doprovod Tomáš Palucha. Mezi lidmi na sále se šušká, kdože to ten folkař vlastně je. Kdo nečetl nebo nezná, nerozluští. Houbelec folkař, jsou rovnou dva, Jan Tomáš a Libor Palucha. Dnes navíc v doprovodu pana Bro. Pro zasvěcené žádné extra překvápko, pusťte si na Bandcampu nahrávku Špinavá hra a možná rozluštíte šifry v závorkách.
Trio si od začátku nedělá starosti s děním na plátně, aparát žhaví pár sekund před produkcí. Film dle Wildeovy divadelní předlohy v hlavní roli s divadelní herečkou už dopředu avizuje ustálenou šou přehnaných gest. Atmosféra je konstantně skličující, každý ví, co se stane, samotný akt se přibližuje jen pomalu. Kluci tvoří ke statickým a vyváženým kompozičním obrazům jednolitou atmosféru. Film je klipem. Obě kytary se pomalu vlečou, Bro doplňuje zvuky z kompu a klávesami. V plochách kytar se občas vynoří motivy spojené se stejnými objekty, prorok je vězněm. Měsíc se zabarvuje krví, ve vzduchu visí zlo a anděl smrti je blízko. Kytary sílí, noise je na dosah, kopíruje myšlenky Salome, nikoli dění. Vrcholem není smrt, ale zrození velmi drahé myšlenky. Při aktu tance, záminky celého průseru, se rozezní minimalistická varhanní rapsodie, oddechnutí od očekávaného konce, místo, kde kytary povolí. Pak dostane na chvíli prostor i basa a mluvené slovo. Pěkně česky, tak jako Tomáš Palucha, zvuk ale světový.
Film je divadlem, scéna je neměnná, děj bez akčních zvratů. Obskurní postavy, přehnaná gesta, výstřední ohozy a nelogické pohnutky vedlejších postav dělají ze snímku zajímavou podívanou. Doprovodná hudba není obskurní, nemá nelogické výstřely bokem, je statická jako její obrazová předloha. A přesto nakonec přinese hlavu Jana Křtitele na stříbrném podnose.
Salome (hudební doprovod: Tomáš Palucha)
26. 7. 2014, Kino Hvězda, Letní filmová škola, Uherské Hradiště
www.lfs.cz
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.