Jakub Šilhavík | Články / Reporty | 29.07.2015
Jak bylo několikrát zopakováno v průvodním slovu před projekcí, snímek Její zpověď zaujímá v rámci Hitchcockovy nabité filmografie významné postavení. Jedná se prakticky o první dílo s uceleným autorským rukopisem, který později vedl ke klasikám jako Vertigo, Psycho nebo Ptáci, ale zároveň také o jeho první zvukový film. Aby to nebylo málo zamotané, následně vznikla němá verze, těšící se překvapivě většímu úspěchu ze strany laické veřejnosti i odborné kritiky.
Právě němá verze byla promítána na Letní filmové škole. Po pulzujících Flash the Readies přišli na řadu pomalejší hudební rytmy a ruchy v podání elektronické formace Sítě. Kluci nejsou na královehradecké scéně žádnými nováčci – pravidelní návštěvníci filmovky si možná vybaví vystoupení noiserockové kapely Pavilon M2 několik let zpátky, ale to je zase jiný příběh. Veskrze minimalistický soundtrack místy připomínal filmovou práci Trenta Reznora, bohužel neposkytoval dostatek záchytných ploch a opravdu zapamatovatelných momentů. Naštěstí filmové kvality se obešly bez výraznější pomoci hudebního doprovodu.
Typicky hitchcockovská zápletka vypráví příběh znásilněné dívky, která v sebeobraně zabije neznámého útočníka. Svědek činu se ji následně pokouší vydírat a její přítel, shodou okolností policejní detektiv, manipuluje průběhem vyšetřování, aby vina padla na vypočítavého vyděrače. Hitchcock nešetří efektními záběry, když na úvod sledujeme úspěšný, byť nesouvisející policejní zásah, a na závěr tasí těžký kalibr v podobě napínavé honičky v prostorách Britského muzea. Mezitím nezapomíná ani na věrohodné prokreslení charakterů bojujících s vlastními výčitkami.
Sekce Film a živá hudba je možná teprve v polovině, ale úterní projekci horko těžko něco překoná, byť monotónní hudební doprovod lehce pokulhával.
Letní filmová škola 2015:
Film a živá hudba: Němý (restaurovaný) Alfred Hitchcock
Její zpověď (1929), doprovod Sítě
foto © Karolína Tomečková
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.