keša | Články / Reporty | 31.07.2017
Tomáš Palucha nehrají k němému filmu na Letní filmové škole prvně. Před čtyřmi lety doprovodili film Salomé, letos otevírají cyklus Němý film s živým hudebním doprovodem dokumentem Čarodějnictví v průběhu věků režiséra Benjamina Christensena z roku 1922, který byl natočený ve švédsko-dánské koprodukci.
Film je rozdělen do sedmi částí, první je ryze dokumentaristická. Tomáše Paluchu ‒ původně duo o kytarách ‒ doplňuje na synťáky a samply Tomáš ze skupiny Orient. Hluboké bubny na úvod, ale bez bicích, je to samplované a zní to sakra dobře. Současně najíždí kytary, žádné riffy, jen plochy, na plátně popis světa, vize pekla, seznámení s dobou inkvizice, jednoduchá animace, žádné větší vzruchy.
V dalších částech film houstne, jde o hraný dokument aneb jak to asi mohlo vypadat, když se pořádaly hony na čarodějnice. Vybrnkávačky, plochy kláves, samply zpěvů, působivé. Jsme v kostele, ve vězení, v mučírně, u umírajícího doma. Zmar, bezmoc. Hudba se mění ve smutek.
Rození satanových dětí, létající čarodějnice, líbání Satanovy prdele, obrazy, které by obstály i dnes, vše s nadhledem a jistou dávkou ironie a sebereflexe. Hudba funguje sama o sobě, nikam diváky netlačí a nekopíruje děj ani jednotlivé výjevy. Plátno potemní, sál je stále ve tmě, většina diváků zůstává na svých místech, hudba zní dál… A mohla by déle.
Letní filmová škola 2017:
Němý film s živou hudbou: Fokus - Švédsko
Čarodějnictví v průběhu věků (1922), hudební doprovod: Tomáš Palucha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.