Články / Reporty

Film a živá hudba: Čarodějnictví v průběhu věků vs. Tomáš Palucha

Film a živá hudba: Čarodějnictví v průběhu věků vs. Tomáš Palucha

keša | Články / Reporty | 31.07.2017

Tomáš Palucha nehrají k němému filmu na Letní filmové škole prvně. Před čtyřmi lety doprovodili film Salomé, letos otevírají cyklus Němý film s živým hudebním doprovodem dokumentem Čarodějnictví v průběhu věků režiséra Benjamina Christensena z roku 1922, který byl natočený ve švédsko-dánské koprodukci.

Film je rozdělen do sedmi částí, první je ryze dokumentaristická. Tomáše Paluchu ‒ původně duo o kytarách ‒ doplňuje na synťáky a samply Tomáš ze skupiny Orient. Hluboké bubny na úvod, ale bez bicích, je to samplované a zní to sakra dobře. Současně najíždí kytary, žádné riffy, jen plochy, na plátně popis světa, vize pekla, seznámení s dobou inkvizice, jednoduchá animace, žádné větší vzruchy.

V dalších částech film houstne, jde o hraný dokument aneb jak to asi mohlo vypadat, když se pořádaly hony na čarodějnice. Vybrnkávačky, plochy kláves, samply zpěvů, působivé. Jsme v kostele, ve vězení, v mučírně, u umírajícího doma. Zmar, bezmoc. Hudba se mění ve smutek.

Rození satanových dětí, létající čarodějnice, líbání Satanovy prdele, obrazy, které by obstály i dnes, vše s nadhledem a jistou dávkou ironie a sebereflexe. Hudba funguje sama o sobě, nikam diváky netlačí a nekopíruje děj ani jednotlivé výjevy. Plátno potemní, sál je stále ve tmě, většina diváků zůstává na svých místech, hudba zní dál… A mohla by déle.

Info

Letní filmová škola 2017:
Němý film s živou hudbou: Fokus - Švédsko
Čarodějnictví v průběhu věků (1922), hudební doprovod: Tomáš Palucha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace