Veronika Mrázková | Články / Reporty | 17.07.2021
Hotspot společně s Colours of Ostrava a Czech Music Crossroads připravili dvojitý elektronický set na tajném místě v Dolních Vítkovicích právě na den, kdy by býval ostravský festival začínal. No a večer měl skutečně coloursovskou atmosféru. Nejen kvůli známému areálu UNESCO. Také přívalové deště patří k věci a těsně před začátkem akce se nad Vítkovicemi zatáhlo a rozpršelo, že nebylo vidět na krok. Naštěstí patnáct minut po plánovaném startu Ventolina bylo po všem - zůstaly jen krásné kaluže a čerstvý vzduch. A tak jsme inhalovali. Jak známo, Ventolin se doporučuje právě na večer a pomáhá nejen na astma, ale i k radosti z bytí.
Král diskoték připravil vydatné fitko, pařil jako mladíče. Oznámil, že připravuje novou desku, ale držel se hitovek: Mech, Sovy, Indián, Disco Science… Otestoval i výdrž aparatury, mezi hravější pasáže stavěl velké ruchové stěny a přiznal, že měl v těch výškách závrať. To se ovšem není čemu divit.
Z mapky na vstupence vypadalo místo eventu povědomě, šokující umístění scény by ale zakreslit nešlo. Pódium byla vsazeno do dutiny koksárenské věže č. 5 z roku 1964. Deset metrů vysoko. Axel Thesleff dokonce do mikrofonu přiznal, že byl upevněn bezpečnostním pásem, aby nespadl. Podobné jištění se používá pro natáčení s kaskadéry.
Finský elektronický producent a absolvent muzikologie, který sám sebe označuje za nerda, začal hrát za soumraku a co do přísností rytmů si s Ventolinem nezadal. Na tempu sice ubral, stran masivnosti zvuků naopak. Thesleff sytí svou hudbu spoustou world music samplů a vlastními melodiemi, vrstvení i gradace probíhala v ohlušujících vlnách. Na scéně střídal tři pozice - u mašinek a všeho, do čeho se dalo bouchat vpravo, u kláves nalevo a čelem k publiku s keytarem v rukou.
Trochu překvapilo, že zařadil svůj největší hit hned do první části koncertu, aby track Bad Karma fikaně zopakoval v remixu ještě na konci. „O na kar maan rupaiye waala ban ban ke na bage!“ Set neměl hluchá místa, Thesleff vynechal chillové polohy, sázel pouze valivé tracky jako Dunya nebo Red Sun. Přídavkem dal euforickou skladbu I z desky The Hollow Men a pak zmizel v útrobách světelných panelů.
Jak zvuk, tak světelný design byl dokonalý. Vizualizace se neopakovaly, ale vyvíjely, a pracovalo se i s plochami koksárenské baterie a jejím okolím. Přípravy v dílnách Smart Production a Highlite Touring prý probíhaly přes dva měsíce a vše bylo šité lokaci na míru. A stejně jako u edice s Floexem a Bratry, i tady naštěstí vznikal záznam, který bude během srpna dostupný online. Pak bude jasné, proč si dovoluju předjímat nominaci na kulturní akci nebo produkční počin roku. Gratuluju, Hotspot crew!
Hotspot: Axel Thesleff (fi) + Ventolin
14. 7. 2021
Dolní Vítkovice, Ostrava
foto © Jiří Sedlák
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.