Články / Reporty

Klid, pohoda a Mír (Letní filmová škola 2024)

Klid, pohoda a Mír (Letní filmová škola 2024)

Kristina Kratochvilová | Články / Reporty | 02.08.2024

Už je to pět let od prvního léta, které se naprosto vymklo všem našim představám a plánům, minimálně těm zvyklým trávit letní víkendy v obklopení několikatisícového davu pod pódii hudebních festivalů. Ta doba, která se už teď zdá být jako vzpomínka z minulého života, nás tenkrát nutila nebo učila, jak trávit čas klidněji. Zpomalit, více vnímat život okolo nás, v užším a o to lepším spolku lidí. Jakkoliv už jsme zpátky v předchozím těžko zastavitelném tempu moderní doby, na Letní filmové škole je všechno stejné jako tenkrát. V tom nejlepším slova smyslu.

V létě 2020 šlo o jeden z mála festivalů, jehož chod striktní omezení výrazně nezasáhla. Rutinu, kterou jsme si zajeli tenkrát, jedeme od té doby každý rok. Rozbalíme spacáky v učebně Sportovní základky, která je ze všech ubytovacích kapacit nejblíž k hlavnímu Kinu Hvězda, kde probíhá nejenom slavnostní zahájení, ale i promítání nejvýznamnějších snímků nebo předávání cen. Vyrážíme do Smetanových sadů, ve kterých probíhá drtivá většina programu. V kině Hvězda, klubu Mír a přilehlých na týden vystavěných stanech partnerů. Vydáme se do stánku s namazanými chleby, jako první tradičně volíme brynzovou pomazánku, leháme si do trávy a vybíráme první film.


NA DOSAH FILMOVÝCH LEGEND

Prostory festivalu už dávno nejsou oproti pandemickému ročníku prořídlé, Filmovka oprávněně láká příchozí z celé republiky i blízkého zahraničí a jeho oblibě přitakávají cedule upozorňující na vyprodání akreditací na jednotlivé dny. Ačkoliv záběry front před sály mohou působit děsivě, zdání klame. Do menších je samozřejmě větší problém se dostat, do Hvězdy nebo do Velkého sálu Klubu kultury se vejdou stovky diváků. Oproti karlovarskému podniku má člověk skutečnou šanci vidět snímky, kvůli kterým přijel, a to dost výraznou. Vyplatí se přijít alespoň půl hodiny dopředu, ale chvilkové stání ve frontě člověk rád využije k rozebrání filmu, který právě viděl.

Bavíme se o možnostech vidět filmy, ale i osobnosti, které do Uherského Hradiště každý rok putují, slavnostní zahájení a významné momenty totiž nejsou striktně omezené pro pár vyvolených. Jeden z nejmilejších zážitků tak byla možnost vidět loňské předání Výroční ceny Asociace českých filmových klubů ve tvaru točené zmrzliny herci Ivanu Trojanovi před promítáním Karamazových (2008) Petra Zelenky a následná diskuze. Ve frontě jsme obsadili první pozici, a to jsme přišli jen hodinu před začátkem.

Za vrchol letošního ročníku považuji besedy amerického publicisty, dramaturga a editora Davida Bushmana před jednotlivými snímky Davida Lynche, jehož tvorbě byla věnována jedna z programových sekcí. Bushman sleduje jeho tvorbu od samého začátku, napsal tři knihy o seriálu Městečko Twin Peaks (1990), jako vydavatel publikoval několik knih o Lynchovi, řadu let byl kurátorem newyorského muzea televize a rádia, když jako jedno z prvních v Americe seriál promítalo, stál taky za guerillovou kampaní, díky níž se soap opera dostala do televize.


VENTOLIN, LEGO A TRAUMA

Letní filmová škola ale nejsou jen projekce. Nejen v partnerských stanech Českého rozhlasu, České televize nebo magazínu Respekt probíhají celý den tematické diskuze, o československé televizní tvorbě 60. let, využití umělé inteligence ve filmovém průmyslu nebo o vlivu mateřství na tvorbu hudebnic. Osobně bych vypíchla rozhovor šéfa kulturní rubriky Seznam Zprávy Jonáše Zbořila s čerstvým držitelem ocenění Magnesia Litera Markem Torčíkem a scenáristkou a spisovatelkou Sárou Zeithammerovou, brzy by měl být k poslechu na streamovacích platformách. Mluví se v něm o využití a zneužití traumatu jako tématu v literatuře, o autofikci, otevřeném sdílení vlastní identity skrz umělecké dílo nebo o současných podmínkách pro spisovatele v Česku.

Opodál z letní scény na Kolejním nádvoří už zní zvukovka vinohradské Dukly, a ačkoliv na prstech čítám díky přejezdu z Pop Messe už šestý festivalový den v kuse, tohle místo člověku dodává energii. A tak i druhý koncert Dukly během víkendu a následná tepající show Ventolina člověkem energicky hýbe, jak kdyby právě přijel.

U sochy kousek od klubu Mír sedí osmiletý Kuba, brnká písně na ukulele. Před sebou má futrál, do kterého kolemjdoucí hází dvacetikoruny, loni si takhle vydělal na lego Sám doma. Nevím, co si koupí letos, ale jsem si jistá, že ho uvidíme i za rok.

Ve stanu literatury a nové reality rozjíždí pod hlavičkou Radia Wave set djs Kewu a Steady. Na stagi se mihne Tomáš Kučera z 58G, který má o pár dní později vlastní set, a jakmile po druhé ráno hudba končí, přesouváme se do klubu Mír. Tam tancuje v rytmu techna jako každý rok sedmdesátiletý chlápek, rukou bouchá do vzduchu. Je znát, kdo je tu poprvé a kdo sem jezdí dlouhodobě, tanečník chodí na Filmovku čtyřicet let a už prý nepřestane. Uděláme to taky tak.


A než uběhne rok a shledáme se na 51. ročníku Letní filmové školy, doporučuju si čekání zkrátit německou road movie 25 km/h (2018) o dvou bratřích, kteří na mopedech dohání ztracený čas, mládí a sny. Snímek se loni stal třetím vítězem sekce LFŠ uvádí, oprávněně. Navozuje klid, euforii a pobavení, pocity, které tu zná každý. I kdyby ten film neviděl.

Info

Letní filmová škola
26. 7. – 1. 8. 2024
Uherské Hradiště
web festivalu

foto © Letní filmová škola

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Epická slavnost na Bojišti (Battlefield Rituals)

Václav Valtr 09.09.2024

Heilung moc dobře vědí, co dělají, a tak pokud se cynickému divákovi občas honilo hlavou, že jde o show hlavně na efekt, záhy na to zapomněl, protože jen seděl a…

Čtyři dekády neslábnoucího chaosu (Mayhem)

Dantez 08.09.2024

Po krátkém tichu přechází chladná modř do krvavě rudé, nejde přitom o velebení někdejších krví brocených činů. Poslední fáze patří Deathcrush, první nahrávce Mayhem.

Kdo je vůdcem karavany (Tinariwen)

Akana 08.09.2024

V jednu chvíli na pódiu kvílí a cvrliká i pět nástrojů najednou a jako nerozborné spřežení vytváří plný, a přece vzdušný sound, v němž si kytary nijak nepřekážejí.

Experimenty v času a prostoru (Moody Moon Noize 2024)

Filip Peloušek 04.09.2024

Není tajemstvím, že na Moody Moon Noize hrají prostory stejně významnou roli jako to, co se v nich odehrává. „Kdybych neměl fotky, nevěřil bych, že se to stalo.“ My taky.

S detskou radosťou (PJ Harvey)

Michal Berec 25.08.2024

Vystupujúc na zastávke Zitadelle berlínskeho U-Bahnu si všímam chlapíka, ktorý otvára fľašu piva o automat na lístky.

Prach, slzy a odposlechnuté konverzace (Sziget 2024)

Kristina Kratochvilová 16.08.2024

Název nevymysleli marketéři, ale návštěvníci, v komentářích na sociálních sítích se objevoval tak často, až ho organizátoři přijali za svůj.

Kick 'em in the teeth! (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 11.08.2024

Došlo i na speciální sety, nejpodivnější booking v historii festivalu a Apaččin odkaz. Směle do finále!

Nakopat do vajec (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 10.08.2024

Poslední písní je samozřejmě předělávka I Want to Know What Love Is a namísto bizarnosti jsme dojatí. Objímačky kazí akorát Deathstars hned vedle, strašně zestárli, byť v tomhle žánru postačí…

Make moshpits great again! (Brutal Assault 2024)

waghiss666, Abbé 09.08.2024

Potřebuju Apačku, ta by zvládla civilně vtáhnout do děje a přenést ty barvy lásky, co nás pohltily. Nezlob se, ale tenhle barevný set byl mimo kategorie a já moc nemám…

Devastující zkušenost (Brutal Assault 2024)

Abbé, waghiss666 08.08.2024

První den festivalu sepisuje moudrej a drzej, chlápek a fracek, rozmýšlivé protéká zdivočelé. Jistoty, překvápka, spory a shody.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace