Popluh | Články / Reporty | 11.03.2014
Déjà vu, dralo se mi na mysl, když jsem před půl devátou znovu procházel dveřmi do MeetFactory. Vypadalo to na totožný průběh jako u Blackbird Blackbird před nedávnem - nadějná česká předkapela a hlavní hvězda slibující sofistikovanou práci s elektronickou hudbou a samplingem. Tenkrát jsem odcházel v půlce, teď jsem byl připravený nenaletět a nic nečekat.
Set předkapely Les Homosexuels začal dost nenápadně, v podstatě jako zvukové zkouška a finální doladění nástrojů (a nejspíš to tak i skutečně bylo), ústící do otevírací skladby, která předznamenala celý set. Znělo to jako nonsensový noisový electroclash, který si k zaplňujícímu se klubu cestu příliš nenašel. Disharmonické kytarové i nekytarové riffy se v rámci setu spíš rozpadaly pod rukama, než že by měly sílu strhnout a pořádně zaujmout. Střídmý potlesk ale taky může být motivací k další práci.
Hlavní hvězda večera, britský producent Matthew Barnes, vystupující pod značkou Forest Swords, pak sázel hlavně na atmosférickou černobílou projekci, živého basáka (plusové body) a atmosférické osobní songy na pomezí experimentálního elektra, post-rocku a ambientu. Často samplované kytary sice vyvolávaly otázku, jestli by nebylo lepší mít tam i živého kytaristu, ale to už by asi člověk chtěl příliš. I ve dvou byl výsledný hudební koktejl více než hypnotický, skvěle vygradovaný a chvílemi i strhující. Forest Swords si naživo berou to nejlepší ze všech žánrů, což pak míchají dohromady, a je to znát. I na reakcích slušně zaplněné MeetFactory, která jim po celý koncert zobala z ruky.
Nejnovější album Engravings sice vyžaduje velké posluchačské soustředění, kterého je v dnešní uspěchané době těžké dosáhnout, ale jakmile jste s Forest Swords zavření v jednom setmělém klubu, kde není útěku, stoprocentně chytne a nepustí. Tuzemská koncertní premiéra se povedla a není tak těžké si Forest Swords představit i jako budoucí stálici našich letních festivalů.
Forest Swords (uk) + Les Homosexuels
7. 3. 2014, MeetFactory, Praha
foto © Kryštof Havlice
Marek Hadrbolec 05.02.2025
Hodinové vystoupení je plné temných mraků. Jeremy křičí a plní vzduch černými obláčky – větami o bolesti, ztrátách, smutku a každodenní nespokojenosti.
Vojta Chmelík 03.02.2025
Před Berghainem jsme si ale všichni rovni. Není to tak dávno, co skrz jeho dveře nebylo dopřáno projít ani nejbohatšímu muži světa.
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...