Články / Rozhovory

Full Moon on Stage 2016: Syny

Full Moon on Stage 2016: Syny

Jakub Šíma | Články / Rozhovory | 13.07.2016

Projekt Syny rappera a producenta Roberta Piernikowského a producenta 1988 o sobě dal minulý rok hlasitě vědět albem Orient. To se prezentuje nadšením pro devadesátkový hip hop, ale i náklonností k experimentům. Pro zajištění autentického zvuku se například rozhodli nejprve celou desku nahrát na kazety a teprve zpětně ji převést do digitální podoby.

Roberta Piernikowského můžete znát i díky působení v kapele Napszyklat. Ti již od roku 2003 balancují na hraně hip hopu a klaustrofobické elektroniky a postupně získali uznání jako jedni z nejinovativnějších žánrových tvůrců nejen na evropské scéně. U nás jsme o nich slyšeli mimo jiné díky spolupráci s kapelou Dva nebo slovenským rapperem Benem. Na otázky odpovídal také producent 1988, který dříve dělal pozoruhodnou hudbu na hraně instrumentálního hip hopu a ambientu pod hlavičkou Etam Etamski. V rozhovoru odtajnili nejvýraznější inspirační vlivy, svůj pohled na současný stav hip hopu nebo nejdůležitější momenty formování konceptu společné desky. Orient má totiž hluboké ideové kořeny a je na míle vzdálen současnému generickému zvuku hiphopových alb.

Album Orient vyšlo již před rokem. Jaký byl kreativní proces, který za ním stojí?
ROBERT: Album jsme připravovali dlouho, nejdříve jsme skoro rok sbírali příběhy a symboly a kombinovali je s naším vnitřním naladěním. Každý žijeme v jiném městě, takže jsme hodně pracovali na dálku a skoro rok jsme si jen posílali smyčky, nahrávky a různé črty. Samotná práce na albu byla docela rychlá a zároveň intenzivní.

Na albu mluvíte o filosofii orientu. Dokázali byste ji nějak popsat?
ROBERT: Orient je koncept, který má minimálně dvě strany. Hodně nás zajímala orientální symbolika a dnešní povrchní přístup k ní. Jako obyvatele západního světa nás fascinují východní vzory, ale i sochy a další věci, přitom jim úplně nerozumíme. V podstatě to přišlo samo, když nám při show v Krakově dal jeden kamarád orientální šátek na zakrytí pultu. Dívali jsme se na něj a došlo nám, že tenhle druh věcí je „synovský“, že k nám nějakým zvláštním způsobem patří. Druhá strana Orientu je ukryta v polském slangu, kde slovo „syny“ znamená „vím, o co jde“ nebo „dávej pozor“.


Co nebo kdo ve vašem případě iniciuje vznik tracku? Začínáte textem nebo beatem?
ROBERT: Proces je komplikovaný, jako první nejčastěji vznikají smyčky. Poté přichází texty a nutí nás vytvořit strukturu. Na základě textů potom měníme smyčky s ohledem na náladu písně a její vývoj. Jsou tu tedy dvě polohy procesu a obě slouží jako zdroj kreativní energie. Velice dobře si rozumíme a texty i produkci se snažíme brát z kreativního hlediska stejně vážně.

Co se týče procesu psaní textů, začínáte s nějakým konkrétním tématem nebo se jedná spíše o proud asociací a pocitů?
ROBERT: Většinou v hlavě nosím vizi nějaké situace a posléze se ji snažím verbalizovat. Důležité je, že nahrávám rým za rýmem bez toho, aniž bych si je psal. Dělám to raději takhle, protože kdykoli se snažím něco zopakovat, tak to napodruhé nikdy není tak dobré. V souvislosti s tím jsem si uvědomil, že neexistuje nic jako črta nebo pouhý nápad. Všechno, co jsem nahrál, musí být finální.

Celý rozhovor čtěte v letním dvojčísle Full Moonu.

Info

FULL MOON STAGE
Colours of Ostrava
Dolní Vítkovice, Ostrava
14. - 17. července 2016
www.colours.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Jakub Nový (Prague Music Week): Velkou mezeru vidím ve vzdělávání

redakce 30.09.2024

Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.

Midirama (Fuchs2): Musí tam být oheň!

Libor Galia 26.09.2024

Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?

Mikuláš Svoboda (HYB4): Přivézt Sungazer je splněný sen

Mariia Smirnova 24.09.2024

Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.

Vlzques (Fuchs2, Swine Daily): Baile Funk jednoducho milujem

Libor Galia 05.09.2024

Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace