Anna Mašátová | Články / Reporty | 23.07.2015
Neměli by Plastici změnit název alba na "S dýmem je underground"? Mezinárodní sestava „Černého kouře“ je androšem přímo ukázkovým, chvíli tropicana, místy metal, punk, skřeky i taneční takty, kdo ještě koncert podpořil konzumací ilegálních látek, mohl zažít jednu z životních jízd.
Zjevy jsou to díky kostýmům a pohybům až prapodivné, něco mezi Chiki Liki Tu-a a Sun Ra Arkestra. Jestli si někdo myslel, že zvířecí vzory letos nefrčí, šeredně se zmýlil, přihoďte k tomu zlatej plášť a sluneční okuláry, a budete vypadat jako pravověrný fanoušek. Objev roku 2014 oblbnul Colours of Ostrava a ostatně mnozí zamířili i dva dny později do Akráče, o český fanklub bylo postaráno.
Prý to s Fumaça Preta zpočátku vypadalo jen na jednorázový jam a blbnutí ve studiu, vždyť kytarista Stuart Carter a basák James Porch jsou členy brightonských The Grits, Baldo Verdú sídlí v Londýně a bubeník Alex Figuera, zakladatel labelu Music With Soul a majitel krámu Vintage Voudou, zase přebývá v Amsterdamu. Jenže výsledek chlapce překvapil. Dělat jen funk postaru a hrát si na Jamese Browna jim bylo málo, cílem se stalo hranice nejen posunovat, ale rovnou demolovat. Toho jednoznačně dosáhli, debutová deska šla na dračku a stejně tak vylítla i kapela. Ale kdo ví, kolik pajzlů projela, když s nadšením chválila prostory Akropole, že na hezčím místě ještě nehrála.
Pot tekl ze všech proudem, mraky byly toho dne jen na Porchove kombinéze, lepkavo jak v pralese, člověk se ani nediví, že je kdosi označil „zapomenutým punkem z džungle“, melodičtější chvíle byly vmžiku proříznuty skřekem nebo nástrojem. Hippíci a máničky ječeli při venezuelské psychedelii blahem a svíjeli se pod pódiem, vyřvávajíce něco o tom, že byli psy (Eu era um cão).
Pro každého to asi jeho šálek čaje nebude, ovšem Fumaça Preta jsou velmi zábavnou a hravou partou, která si uchovává i přes retro zvuk svěžest bez zápachu naftalínu.
Fumaça Preta (uk/ven)
21. 7. 2015, Palác Akropolis, Praha
foto (c) Elina Richter
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.