Barka Fabiánová | Články / Reporty | 18.07.2013
V rumunském Banátu, nedaleko národního parku Semenic, se každoročně setkávají příznivci světového jazzu. Malá vesnice Garana se tak na čtyři dny stává hudebním centrem a místem setkání. I když festival navštěvují hlavně Rumuni, potkáte i Maďary, Srby, Němce a další národnosti. Stanové městečko vyrůstá podél potoka a penziony v Garaně i Brebu Nou (vedlejší vesnici) jsou zamluvené už dlouho dopředu. Loňského ročníku se zúčastnilo přes 6000 lidí, letošní rok to bylo podobné.
Festival začal ve čtvrtek 11. července. Odpoledne a navečer se Garanou přehnalo několik průtrží mračen. Kdo si přibalil holínky, ten vyhrál, protože terén v amfiteátru, kde se festival koná, se změnil v ohromné bahniště. Začátek prvního koncertu se zpozdil.
Hned prvním účinkujícím byla zároveň jedna z největších hvězd letošního ročníku, americký kytarista Bill Frisell a jeho Big Sur Quintet. Název kapely odkazuje na místo, kde skladby vznikaly (ranč Glen Deven v Kalifornii), stejně se jmenuje i album. Bill Frisell si tentokrát ke spolupráci pozval smyčcový kvartet a jazzového bubeníka. Směr, kterým se projekt Big Sur Quintet ubírá, zahrnuje kromě klasické hudby a jazzu i stopy americké country a folku, a proto by se dal označit jako „jazz americana“.
Druhou hvězdou čtvrtečního večera byl saxofonista Charles Lloyd s indickým mistrem perkusí Zakirem Hussainem a bubeníkem Ericem Harlandem. Jejich meditativní koncert byl zdařilou improvizací plnou dokonalých sól a hudebního porozumění, v některých chvílích by se dalo mluvit až o telepatii. Nejsilnější moment večera - při jednom Hussainově sóle vyletěl z perkusí motýl. Charles Lloyd, vyznavač buddhismu, jen sepjal ruce. Další vrchol přišel těsně po skončení koncertu. Aplaudující dav (standing ovation je v Garaně zcela běžný jev) začal spontánně zpívat Happy birthday Mr. Lloyd. A vůbec nevadilo, že dotyčný měl narozeniny 15. března. V galerii Arthaus v Garaně totiž probíhala výstava Happy birthday Mr. Lloyd. Závěr večera patřil domácím, nejdříve se představili Ansamblul de percuție PREZENT z konzervatoře v Temešváru a pak rumunsko-kubánský projekt Azara pianisty Petera Sarosiho.
Počasí se umoudřilo a páteční večer byl v suchu. Zahajovala ho mladá rumunská zpěvačka Irina Popa, která vtrhla na pódium v černém přiléhavém overalu, na vysokých podpatcích a s kloboukem na hlavě. I když se její představení skládalo ze standardů, předvedla sebejistou pódiovou show, kterou publikum ocenilo.
Organizační tým jazzového festivalu v Garaně má dvě slabosti - americké kytaristy a skandinávský jazz. Americké kytaristy letos zastupoval Bill Frisell, skandinávský jazz měl zástupců více. V pátek hrál jako druhý v pořadí Arild Andersen, norský kontrabasista a jeho trio - skotský saxofonista Tommy Smith a italský bubeník Paolo Vinaccia. Pro mě osobně byly jejich melancholické melodie, skandinávská nostalgie a skromný projekt to nejlepší z letošní Garany.
Třetí koncert byl opět v domácí režii, rumunská zpěvačka Luiza Zan s uhrančivým hlasem a americko-maďarskou doprovodnou kapelou alespoň na chvíli zmrzlé publikum (v noci teploty v Garaně klesly k osmi stupňům) přenesla do slunné jižní Ameriky.
Páteční večer ukončil americký saxofonista a basklarinetista John Surman. I on si ke spolupráci přizval Skandinávce. Projekt nazval příznačně Valhalla a koncert byl free jazzovou jízdou plnou brilantních sól. Škoda jen, že mi v jejich hudbě chyběl „feeling“. Koncert byl hudebně naprosto profesionální, ale bez emocí.
Garana Jazz Festival
11. – 12. 7. 2013, Garana (ro)
www.garana-jazz.ro
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.