Zprávy / Festivalové

Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

Struny podzimu přinesly výjimečné hudební zážitky

redakce | Zprávy / Festivalové | 21.11.2019

Mezinárodní hudební festival Struny podzimu 2019 je minulostí. Dramaturgie letošního ročníku doslova naplnila neoficiální podtitul „od Bacha po hip-hop“.

Bachovy suity totiž zazněly v podání violoncellisty Jiřího Bárty jen pár dní před hip-hopovou party v režii De La Soul. Jak široké hudební spektrum se mezi těmito póly rozprostírá, dokumentovalo dalších osm hudebních večerů, během nichž se publiku představili jazzmani Charles Lloyd, Fred Hersch, Lionel Loueke a Luboš Soukoup, soulová zpěvačka Laura Mvula, soudobou hudbu reprezentující JACK Quartet, Michael Gordon společně s Mantra Percussion a osobnost domácí hudební scény, písničkář Jiří Suchý. „Společným jmenovatelem a klíčem k výběru festivalových umělců je, že se brání jednoduché definici. Jejich tvorba spojuje staré a nové, minulost a současnost, přičemž vytváří novou kvalitu. Totéž lze říct i o samotných Strunách podzimu: respektují minulost, žijí současností a směřují do budoucnosti. Tato neustálá evoluce je receptem, díky němuž se festival stále vyvíjí. Stejně, jako dobrá hudba,“ říká prezident Strun podzimu Marek Vrabec. Toho letos kromě pozitivních ohlasů od široké i odborné veřejnosti mimořádně těší, že se podařilo zrealizovat jeho nápad, který už dlouhé roky nosil v hlavě – poctu Jiřímu Suchému a Jiřímu Šlitrovi v podobě živé reminiscence na legendární televizní pořad Recital 64. Atmosféru barrandovských ateliéru se v tomto scénickém koncertu navíc podařilo vytvořit v Rudolfinu, v němž si přál Jiří Šlitr s Jiřím Suchým zahrát, jak alespoň vždy říkával v mezihře písně Tři tety. Piano bylo skutečně „dobře naladěný“ a přišli i „fajnoví lidi“, jak Šlitr kdysi předpokládal. Jiří Suchý rozdával energii a radost a na konci večera mu celé Rudolfinum aplaudovalo ve stoje.

Festival Struny podzimu 2019 zahájila 15. října britská zpěvačka Laura Mvula, která bývá nazývána „Ninou Simone moderní doby“. Ve Foru Karlín ji doprovodila Filharmonie Brno. Charismatická umělkyně přítomným dokázala, že se v symfonických projektech cítí jako doma a svým hudebním projevem potěšila nejen návštěvníky Strun podzimu, ale také posluchače Českého rozhlasu Vltava, který koncert přenášel živě a v nejbližších týdnech zveřejní i jeho sestřih. Druhý festivalový večer potvrdil, že česká jazzová scéna má světu co nabídnout. V Divadle X10 to ukázal Luboš Soukup. Saxofonista, který si během své dosavadní kariéry získal uznání po celé Evropě představil svůj projekt Země, v němž je mu vzácným hostem beninský kytarista a mimo jiné člen kapely Herbieho Hancocka, Lionel Loueke. Po již zmíněném Recitálu Jiřího Suchého v Rudolfinu na příznivce jazzu čekala pražská premiéra Freda Hersche. Aristokrat jazzového klavíru odehrál v intimním prostředí Anežského kláštera během jednoho večera hned dva koncerty: nejprve sólový klavírní recitál a poté koncert v triu. Návštěvníci obou koncertů se tak mohli přesvědčit, že Herschova charakteristická lyrická hudební řeč – emocionální, technicky precizní a krajně individualistická – se nikdy neopakuje a že každý jeho koncert je jedinečný. O pár dní později už Struny podzimu patřily soudobé hudbě. Americký New York Times kdysi označil uskupení JACK Quartet jako „nejzásadnější americké kvarteto“. Někteří čeští novináři zase nazvali jeho pražskou premiéru „hudební událostí roku“. Sázka na program v podobě avantgardních, niterných a strhujících kvartet Iannise Xenakise se tak ukázala jako správná. Jazzový saxofonista Charles Lloyd je po právu nazýván hudební legendou. Návštěvníci jeho koncertu v Rudolfinu mohli na vlastní uši slyšet, že opravdové legendy nežijí z minulosti. Lloyd v obklopení mladých spoluhráčů předvedl, že dokáže během bezmála dvou hodin nabídnout postcoltraneovskou intenzitu i křehké jazzové linky. V sále nechyběli ani pamětníci, kteří zažili už Lloydovu pražskou premiéru v roce 1967 i jeho první koncert na Strunách podzimu v roce 2011. Všichni se shodli, že každý z Lloydových koncertů přinesl jiný, ale vždy silný zážitek.

S prvním listopadovým týdnem se festival přehoupl do své závěrečné části. Tu zahájil večer věnovaný newyorskému skladateli a spoluzakladateli Bang on a Can Michaelu Gordonovi. Gordon osobně uvedl své tři kompozice: dvojici smyčcových kvartetů a hypnotizující Timber pro šestici perkusionistů. Program dokonale ilustroval, jaký význam má pro skladatelství Gordonova generace, z níž festival už dříve představil stěžejní díla Gordonových souputníků Davida Langa a Julie Wolfe – vždy za jejich osobní přítomnosti. Po 23 letech se na Struny podzimu vrátil violoncellista Jiří Bárta se svou interpretací prubířského kamene instrumentálního mistrovství – šesti suit pro sólové violoncello J. S. Bacha. V syrových kulisách Divadla X10 získala Bachova hudba další nečekaný rozměr a příznivci klasiky odcházeli s nevšedním zážitkem. Závěrečný koncert zasadil poslední dílek do pestré hudební mozaiky, kterou letošní Struny podzimu vytvořily. Hip-hopová trojice De La Soul psala a stále píše historii tohoto žánru. Pražskou Lucernu si zcela podmanila a svým koncertem, dokázala, že je stále ve skvělé formě. A to nejen pražskému publiku, ale i fanouškům ze zahraničí. Jednalo se totiž o jediný koncert, který kapela na podzim odehrála a zároveň o poslední koncert v rámci jubilejního roku, kdy De La Soul slaví 30 let od vydání své debutové desky. K neopakovatelné atmosféře večera významnou měrou přispěl i inovativní bubeník Chris „Daddy“ Dave, který dostal publikum před vystoupením De La Soul do té správné nálady.

Info

Struny podzimu
web festivalu

foto © Petra Hajská

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Prague Sounds začínají co neslyšet

redakce 01.11.2024

Vedle již oznámených vystoupení přidává nyní festival Prague Sounds dvě vzpomínkové akce.

Ostrava Kamera Oko letos míří na dokument

redakce 29.10.2024

Festival Ostrava Kamera Oko je známý tím, že svůj program pořádá nejen v tradičních kinosálech, ale i mimo ně.

Mezipatra odhalila téma, znělku i program

redakce 28.10.2024

Deset celovečerních snímků bude soutěžit o hlavní cenu poroty a 41 krátkometrážních snímků o cenu studentské poroty.

Brutal Assault 2025: Gojira, Dimmu Borgir, Ministry a další

redakce 25.10.2024

Dvacátý osmý ročník festivalu Brutal Assault hlásí dvacet oznámených kapel.

Prague Music Week poprvé ocení výjimečné počiny

redakce 24.10.2024

O oceněných v sedmi kategoriích - venue, počin, festival, novinář/novinářka, osobnost, inovativní dodavatel a Best Border Breaker Artist - rozhodne odborná veřejnost.

Max Cooper představí novou 3D/AV show

redakce 18.10.2024

Cooper připravuje na únor vydání nového alba a v březnu ho představí společně s novou vizuální show v rámci festivalu Spectaculare.

Festival Sonda rovnou na několika místech

redakce 17.10.2024

Hlavní koncertní večer festivalu proběhne 23. listopadu v kostele Československé církve husitské Husův sbor a v blízkém Studiu Marta.

Blues Alive s třiceti zahraničními bluesovými špičkami

redakce 15.10.2024

K dalším zahraničním vystupujícím patří objev Dana Auerbacha z The Black Keys, alabamský písničkář Early James.

Desetidenní Ji.hlava jako pocta dokumentární reflexi světa

redakce 14.10.2024

Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava letos nabídne 340 filmů v soutěžních i nesoutěžních sekcích.

Hear Me! letos v Ústí nad Labem

redakce 13.10.2024

Festival volné improvizace a jiné hudby nabídne rozmanitý program: zvukové performance, vystoupení experimentálních elektronických hudebníků, participativní zvukové procházky a přednášky.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace