Články / Reporty

Harfa, která si vše pamatuje (Mary Lattimore)

Harfa, která si vše pamatuje (Mary Lattimore)

Julia Pátá | Články / Reporty | 12.03.2024

Neodbytně pronikavé zvuky na oko monumentální harfy se koupou v tichu večera. Na vysokých tónech jednoduchých loopů se rozléhají další postupně gradující melodie, ve kterých americká harfistka Mary Lattimore proplétá příběhy vytažené z koutů paměti s kontemplativním jemnocitem a technickou zručností. Každá další píseň se vznáší mezi klidně usazeným publikem, proplouvá kolejemi a mizí společně s vlaky jednou za čas projíždějícími kolem pražské MeetFactory.

Los Angeles, ve kterém je hudebnice trvale usazená, a Prahu sice dělí téměř deset tisíc kilometrů. Přesto hudba Lattimore stihla zanechat v tuzemsku trvalou stopu. Odchovanka americké indie scény, která má za sebou pět studiových desek a několik zajímavých spoluprací zejména s Jeffem Zieglerem z postrockových Arc in Round, o sobě dala poprvé znát, když skládala neoficiální alternativní soundtrack k novovlnné Valerii a týdnu divů Jaromila Jireše. Českému publiku se už dříve představila na akci Jednota společně s argentinským projektem Duende nebo během strhujícího aktu před vystoupením americké zpěvačky Marissy Nadler. „Mé harfě Praha dlouho chyběla, protože velkou část pandemie strávila právě tady. Je to její druhý domov,“ dala se slyšet během nedělního koncertu. V rámci něj představila tracky ze starších nahrávek jako Hundreds of Days nebo Silver Ladders, na které pracovala například s Neilem Halsteadem z britských Slowdive, nebo z nejnovějšího počinu Goodbye, Hotel Arkada s příspěvkem zpěváka kultovních The Cure Lola Tolhursta.

Intimní atmosféru, kterou nastolil komorní recitál Lattimore, předjímaly gradující droneové plochy projektu Humming Amps, za kterým stojí americký hudebník Kevin Doria známý ze svého působení v Hiss Tracts nebo Growing. Jeden muž, jedna elektrická kytara a jeden track plný táhlých vibrujících tónů kytary protažené pedály. Vše jako kdyby trvalo donekonečna, místy s lehkostí přecházelo do hlubších a intenzivnějších poloh a vytratilo se v éteru se stejnou nenuceností jako Doria na konci vystoupení.


fotogalerii z koncertu najdete tady

Naproti tomu Lattimore nechávala za každou skladbou jasnou tečku. Prozaické instrumentální příběhy o návratu astronauta Scotta Kellyho na rodnou Zem, vyhazovu z práce nebo humorném setkání s Ptákem Bukem z pořadu Sezame, otevři se „odvyprávěla“ v reverbovaných zvucích harfy. Místy fantaskní až snové vyhrávky doplněné audiovizuálními projekcemi s motivy přírodnin umělce Justina Trippa měly něco z povahy paměti. V loopech se fixovaly na stále stejné momenty, v reverbech si je přehrávaly, v jemných modulacích si představovaly alternativní scénáře.

Kvůli přesnosti a ležérnosti, se kterými je Lattimore schopná uchopit tak abstraktní pojem, jakým je určitý typ nasládlé nostalgie, se draly slzy do očí. Přitom se nenabízelo moc prostoru pro vynucené dojetí. Úvodní patos rychle rozvířily průpovídky hudebnice, která skladby uváděla souvisejícími humornými anekdotami ze života, časem osamocenosti stráveným tvorbou Hundreds of Days na pobřeží Kalifornie a poctou dlouhodobým spolupracovníkům, jejími slovy „přátelům a hrdinům“, jako právě „největšímu crushi mého dospívání“, kapele The Cure. Tolhurst ostatně přispěl na Goodbye, Hotel Arkada hrou na syntezátory, Lattimore si ale v sólové sestavě během Arrivederci vystačila a vyčarovala ze špetky synťáku další kouzelné tóny.

„Můžu vám ještě zahrát jednu krátkou věc?“ zeptala se skromně během vyžádaného přídavku. Lattimore odplula na It Feels Like Floating. Byl to svět pozorovaný z povzdáli, stále hravý a barevný jako ty předchozí, ale tentokrát netečný a nepřístupný. Dveře se pomalu zavřely, nastal čas odejít.

Info

Mary Lattimore (us) + Humming Amps (us)
10. 3. 2024 Meet Factory, Praha

foto © Tyn Týna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace