Julia Pátá | Články / Reporty | 12.03.2024
Neodbytně pronikavé zvuky na oko monumentální harfy se koupou v tichu večera. Na vysokých tónech jednoduchých loopů se rozléhají další postupně gradující melodie, ve kterých americká harfistka Mary Lattimore proplétá příběhy vytažené z koutů paměti s kontemplativním jemnocitem a technickou zručností. Každá další píseň se vznáší mezi klidně usazeným publikem, proplouvá kolejemi a mizí společně s vlaky jednou za čas projíždějícími kolem pražské MeetFactory.
Los Angeles, ve kterém je hudebnice trvale usazená, a Prahu sice dělí téměř deset tisíc kilometrů. Přesto hudba Lattimore stihla zanechat v tuzemsku trvalou stopu. Odchovanka americké indie scény, která má za sebou pět studiových desek a několik zajímavých spoluprací zejména s Jeffem Zieglerem z postrockových Arc in Round, o sobě dala poprvé znát, když skládala neoficiální alternativní soundtrack k novovlnné Valerii a týdnu divů Jaromila Jireše. Českému publiku se už dříve představila na akci Jednota společně s argentinským projektem Duende nebo během strhujícího aktu před vystoupením americké zpěvačky Marissy Nadler. „Mé harfě Praha dlouho chyběla, protože velkou část pandemie strávila právě tady. Je to její druhý domov,“ dala se slyšet během nedělního koncertu. V rámci něj představila tracky ze starších nahrávek jako Hundreds of Days nebo Silver Ladders, na které pracovala například s Neilem Halsteadem z britských Slowdive, nebo z nejnovějšího počinu Goodbye, Hotel Arkada s příspěvkem zpěváka kultovních The Cure Lola Tolhursta.
Intimní atmosféru, kterou nastolil komorní recitál Lattimore, předjímaly gradující droneové plochy projektu Humming Amps, za kterým stojí americký hudebník Kevin Doria známý ze svého působení v Hiss Tracts nebo Growing. Jeden muž, jedna elektrická kytara a jeden track plný táhlých vibrujících tónů kytary protažené pedály. Vše jako kdyby trvalo donekonečna, místy s lehkostí přecházelo do hlubších a intenzivnějších poloh a vytratilo se v éteru se stejnou nenuceností jako Doria na konci vystoupení.
fotogalerii z koncertu najdete tady
Naproti tomu Lattimore nechávala za každou skladbou jasnou tečku. Prozaické instrumentální příběhy o návratu astronauta Scotta Kellyho na rodnou Zem, vyhazovu z práce nebo humorném setkání s Ptákem Bukem z pořadu Sezame, otevři se „odvyprávěla“ v reverbovaných zvucích harfy. Místy fantaskní až snové vyhrávky doplněné audiovizuálními projekcemi s motivy přírodnin umělce Justina Trippa měly něco z povahy paměti. V loopech se fixovaly na stále stejné momenty, v reverbech si je přehrávaly, v jemných modulacích si představovaly alternativní scénáře.
Kvůli přesnosti a ležérnosti, se kterými je Lattimore schopná uchopit tak abstraktní pojem, jakým je určitý typ nasládlé nostalgie, se draly slzy do očí. Přitom se nenabízelo moc prostoru pro vynucené dojetí. Úvodní patos rychle rozvířily průpovídky hudebnice, která skladby uváděla souvisejícími humornými anekdotami ze života, časem osamocenosti stráveným tvorbou Hundreds of Days na pobřeží Kalifornie a poctou dlouhodobým spolupracovníkům, jejími slovy „přátelům a hrdinům“, jako právě „největšímu crushi mého dospívání“, kapele The Cure. Tolhurst ostatně přispěl na Goodbye, Hotel Arkada hrou na syntezátory, Lattimore si ale v sólové sestavě během Arrivederci vystačila a vyčarovala ze špetky synťáku další kouzelné tóny.
„Můžu vám ještě zahrát jednu krátkou věc?“ zeptala se skromně během vyžádaného přídavku. Lattimore odplula na It Feels Like Floating. Byl to svět pozorovaný z povzdáli, stále hravý a barevný jako ty předchozí, ale tentokrát netečný a nepřístupný. Dveře se pomalu zavřely, nastal čas odejít.
Mary Lattimore (us) + Humming Amps (us)
10. 3. 2024 Meet Factory, Praha
foto © Tyn Týna
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.