David Čajčík | Články / Reporty | 23.11.2014
Minimálně dva hudební nápady denně si naordinovala Merrill Garbus při skládání nejnovějšího alba tUnE-yArDs – Nikki Nack. I proto se při prvním poslechu není těžké utopit v záplavě rytmů, melodií, aranží, popěvků... Ti, kteří se z toho vyhrabali, nemohli chybět na zmenšené ploše MeetFactory s téměř divadelně zasunutým jevištěm, kde nutno říci remizovali domácí Češi s cizinci, jejichž původ byl podle všeho většinově americký. Že by vznikající syndrom kultu přenášející hranice? gRoUpIeS?
Může koncert působit jako francouzská němá groteska? To když se dvě doprovodné zpěvačky líce na líce z každé strany přitisknou k Merrill a všechny tři otevřou ústa na dlouhé sekundy dokořán. Němý úžas tváří v tvář vděčnému publiku, tváří v tvář sebe samých, přehnaná exprese sedne k extrovertní hudbě. Tanečně-dramatická choreografie dotvářela vystoupení podobně jako to dělá například St. Vincent. Na rozdíl od její předstírané chladné teatrálnosti Merrill působí víc jako totální crazy girl, Pipi dlouhá punčocha, chcete-li. Vše je tak trochu přitažené za vlasy a záměrně nedokonalé, prostě uvolněné a hlavně perkusivní. Trapné až milé, milé až hravé, hravé až zábavné. A hlavně taneční. Jako když sledujete dítě. Hračičky, tanečky, tluče bubeníček, tluče na buben. To vše platí vyjma samotného zpěvu, na který si naopak Merrill perfekcionisticky potrpí. Trylky, povyky, výkřiky a rozfázované chorály zvládá úplně s přehledem, podpořená hutnou basu jediného stálého člena projektu Nata Brennera.
Před nejintenzivnějšími momenty koncertu – Bizness nebo Gangsta, si Merrill beaty sama smyčkuje. S očividnou radostí bere u skladeb z W H O K I L L do rukou ukelele a úšklebkem glosuje smějící se publikum, se kterým mezi songy vede nefalšovaný dialog. Neotřelé aranže drží pozornost a hodina a půl uteče zatraceně rychle. A to nesnáším dlouhé sety. Ale každá píseň je tak jiná od druhé, tak jiná od studiové verze, že není čas dívat se na hodinky. Hey Life nebo přídavek Water Fountain zrychlují a zrychlují. I’m running runinng, až je konec.
Mnozí by mohli z až nechutně optimistické hudby vyvozovat, že celá kariéra tUnE-yArDs je jedna velká jízda v lunaparku s cukrovou vatou v ruce. Na to Merrill dodává: „Není to jen blbnutí s loopovacím pedálem, samá zábava, všechno růžové a pak aplaus. Ten aplaus skončí, když skončíme tour.“ Skončí, ale že byl dlouhý!
tUnE-yArDs (us)
21. 11. 2014, MeetFactory, Praha
foto © Kryštof Havlice
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.