Články / Reporty

Hudba je přesně tak dobrá, jak je nahá - Luno

Hudba je přesně tak dobrá, jak je nahá - Luno

Popluh | Články / Reporty | 18.01.2014

Luno se chystají podpořit vydání nového EP Lifecycles regulérním turné, ještě předtím se ale rozhodli vystřihnout si dva netradiční akustické koncerty. Po oficiální generálce v Plzni se přesunuli do slušně zaplněné Akropole, aby i tu zahráli unplugged. Luno na novém EP zní jako klasická indiepopová kytarovka, což je zároveň výtka i pochvala. Zvuk je výborný, písničky šlapou a nechybí ani chytlavé refrény, při náhodném poslechu ale hrozí, že vám hudba steče po ušních bubíncích jako zbytek současných uniformovaných kytarovek, aniž by zaryly své ostré riffy natrvalo. I proto akustický koncert vzbuzoval očekávání, jak si kapela poradí s komornější elektrifikací, akustickými nástroji a sedícím publikem. Ale od začátku.

Předskokani Calm Season měli před Luno papírovou výhodu v tom, že jsou na akustické hraní zvyklí. Přes poměrně nízký věk obou hudebníků se jedná o matadory tuzemské nezávislé scény, kteří prošli řadou projektů. A v Akropoli se Terezie Kovalová i Adam Vopička sešli v dobré formě a rozmaru. Jejich set byl přiměřeně dlouhý pozici předskokana, ale i tak stihli publikum dobře naladit na hlavní chod směsí folk-rockového písničkářství v akustickém hávu s často melodickým dvojhlasem a zvukově neotřelou kombinací výborné hry na violoncello s klasickým „tříakordovým“ kytarovým soundem. Calm Season navíc slušela jak angličtina, tak i jeden česky zpívaný song z chystaného alba.

A pohoda na pódiu se přenesla i do hlavní show. Přestože Luno hráli akusticky podruhé, jakákoliv nesehranost nebo nezvyklost setu nebyla znát nebo byla s přehledem potlačena přirozeností kapely. A to i v případě, že frontmance Emě Brabcové v jednom případě nejspíše v důsledku emocionálního vypětí selhal hlas. Na pódiu jí v tu chvíli doprovázela osekaná sestava hudebníků, řemen ale nespadl, protože frontmanku pohotově zastoupil kytarista Martyn Starý a pozdější omluvy rozhodně nebyly třeba. Koncert byl ostatně příznačný neustálým střídáním a mixováním hudebníků, Emu Brabcovou občas doprovázelo pouze piano, jindy dvě kytary a na konci koncertu kromě kapely i v podstatě komorní symfonický orchestr včetně zajímavé hostovačky uznávaného producenta a hudebníka Borise Carloffa na theremin. Kromě nich se v dobrém světle představil pianista Franko Dudinka a na krátkou hostovačku přišel i kytarista Tuzex (Super Tuzex Bros., Sunshine) nebo „předskokanka“ Terezie Kovalová.

Luno sice hráli svůj druhý akustický koncert (a nejspíš na dlouhý čas i poslední), ale vzhledem ke zkušenostem kapely i hostů to nebylo znát. Pokud by u hudby měla platit nějaká obecná generalizace (jakože nikdy nebude), tak hudba je přesně tak dobrá, jak dobře zní v akustické, na dřeň osekané formě. Je sice jasné, že vzhledem k hudebnímu vývoji by tímto sítem neprošla řada dnešních trendy kapel a interpretů specifických žánrů, ale Luno určitě ano. Protože za předpokladu, že hudba Luno zní jako kvalitní indie kytarovka s popovým přesahem (nebo jako kvalitní popová kytarovka s rockovým přesahem), která je místy možná lehce zaměnitelná se světovým žánrovým proudem, ve své akustické formě chytí a nepustí. Pokud je tedy koncert v Akropoli na dlouhou dobu posledním akustickým slovem Luno, je to škoda.

Info

Luno + Calm Season
16. 1. 2014, Palác Akropolis, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace