Články / Reporty

Hudbu vidět, slyšet. Hidden Orchestra v Olomouci

Hudbu vidět, slyšet. Hidden Orchestra v Olomouci

Shaqualyck | Články / Reporty | 04.04.2014

„... no, ti, jak hrajou ty soundtracky k filmům, co nikdo nenatočil.“ Podle útržku konverzace jsme tu byli správně. Jazz Tibet Club je pojem a kde jinde by měli propagátoři ambientních fúzí elektroniky a roztodivných jazzových odnoží koncertovat, když ne ve stylovém olomouckém klubu. Sál se pozvolna plnil a nebylo pochyb, že popularita netradičního seskupení nabírá na intenzitě. Očekávání bylo velké. Minulý rok zanechali Hidden Orchestra v hanácké metropoli skvělý dojem a všichni byli zvědaví, kam se za tu dobu pozoruhodné těleso posunulo. Už při letmém pohledu na stage bylo jasné, že se u kapely odehrál viditelný progres. Bubeníci si prohodili místa, hostujícího trumpetistu nahradil VJ s noťasem, ale hlavně, většinu scény obsadila interesantní konstrukce propojených projekčních ploch, takže jeviště připomínalo spíš kokpit vesmírně lodi než pódium před koncertem. Jediné déjà vu představoval hoch s jednokolkou, který stejně jako loni opanoval první linii v naději, že bude mít dost místa, aby mohl rozbalit své gumové taneční kreace.

Předkapela nikomu nechyběla. Zhaslo se o půl deváté, pětice nenápadně vyklouzla ze zákulisí a zaujala pozice. Uprostřed mašinführer Joe Acheson s nedbale rozpustilou chotí Poppy Ackroyd, perkusisté Tim a Jamie na křídlech, zpoza nakousnutého Jabka vykukoval vizuální inženýr Lumen. Syté melodie si okamžitě podmanily dav, synergie dvou bicích souprav byla impozantní. Bezchybná souhra přešla z respektu ve vzájemné hecování. Joe tiskl basu k tělu, pohledem kontroloval spoluhráče a mezi tóny ještě stíhal štelovat mašinky. Machr. Poppy sběhla od kláves k housličkám, střídala smyčec s drnkáním a dodávala skladbám nenucený šmrnc. Před očima se rodil kolosální sound, který dýchal jako organismus. Dialog obou bubeníků osciloval mezi rozvážnou jam session a preludujícími indiány na válečné stezce. Těžiště setu tvořily košaté aranže prověřených kousků z mimořádně vyvedeného alba Night Walks a dva roky starého Archipelaga. Dostalo se ovšem i na novinku vzešlou ze spolupráce s Clarinet Factory. Škoda, že dechy, s výjimkou pozounu, běžely pouze ze záznamu, více živých nástrojů mohlo už tak vysoce nastavenou laťku postrčit ještě o kousek dál. Ovšem valcha byla milým překvapením.

Vizuální stránka je kapitola sama pro sebe. Na kruhových blánách se živelně střídaly motivy vody a ohně s roztěkanými geometrickými obrazci. Sem tam se objevilo i něco z kategorie samoúčelná úchylárna, ale vždy ruku v ruce s hudebním podkresem. V prostřizích jsme mohli koukat pod ruce jednotlivým muzikantům, které snímaly kolmo umístěné kamery přímo na pódiu. Obrazové přechody dynamicky korespondovaly s prací orchestru, celek působil neuvěřitelně lehce a samozřejmě. Obavy se nenaplnily, video art nebyl pouhou nadstavbou či okrasným doplňkem, funguje jako plnohodnotná součást kompletního projektu a dodává mu nový rozměr. Komunikace s publikem? Ukecaností v souboru nikdo netrpí, v pauzách Joe nanejvýš skromně poděkuje. Není v tom plachost ani ustrašenost, jen snaha nechat za sebe mluvit hudbu a dělat to, co Hidden Orchestra umí nejlíp. Když se při Tired & Awake housle opřely do rytmické hradby perkusí, naskočila mi husina jako už dlouho ne. A tak to bylo po celý zbytek úterního večera až do poslední noty nezbytného přídavku. Kolik kapel tohle dokáže?

Info

Hidden Orchestra (uk)
1. 4. 2014, Jazz Tibet Club, Olomouc

foto © žakelýna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace