Veronika Wohlrabová | Články / Reporty | 28.11.2017
Šumění vody, zpěv ptáků, vyrázné perkuse a bicí, něžné housle, piano a elektronika. Po téměř dvou letech dorazil do pražského Lucerna Music Baru instrumentální ansámbl Hidden Orchestra.
S mírným zpožděním vystoupila namísto předkapely sólově skladatelka/pianistka a houslistka Poppy Ackroyd. Jejímu minimalistickému vystoupení za křídlem klavíru v podobě dvacetiminutového setu dominoval před dvěma týdny vydaný singl Trains z poslední desky Sketches. Ackroyd při hře na klavír doprovázely promítané animace – podobně jako její skladby sice abstraktní, ale dokreslující téma skladby. Technický zádrhel nastal u písně Feathers, kde se animace zastavila. Kdo by si ale chyby všiml, kdyby na ni neupozornila sama Ackroyd? Dodala, že je to velká škoda a že doporučuje, aby diváci navštívili její vystoupení znovu. Nakonec... proč ne?
Po kratičké pauze už nastoupil i zbytek "orchestru". Pražský koncert, součást letošní tour nesoucí název nejnovějšího alba Dawn Chorus, předznamenával setlist složený právě z něj a remixů. Ovšem hned druhým trackem Dust s nezaměnitelnými dramatickými houslovými prvky z debutu Night Walks potěšil i skalní fanoušky a dal příslib starších skladeb. Z prvních alb pak zazněla mimojiné Antiphone či 5 Steps, na které se při nahrávání ve studiu podílelo i české uskupení Clarinet Factory.
Večeru však dominovaly skladby z aktuálního Down Chorus. Hudbu vkusně doprovázela projekce naživo snímaných videí či krátké videosekvence podtrhující přírodní prvky, které jsou výraznější než kdy dřív. Představitelem těchto kompozic je Wingbeats, během koncertu obohacena o černobílé videozáběry z Islandu. Živě, jako pátý člen orchestru, se o vizualizace přímo na pódiu staral Tom Lumen. Vrcholem vystoupení byla rázná Serpentine, kde se mohli naplno předvést oba naproti sobě sedící bubeníci – Jamie Graham a Tim Lane. Ti sváděli během těch pár minut lítý boj bez vítěze.
Jakkoliv vystoupení Hidden Orchestra může působit na první pohled jako jam session s fanoušky, bylo patrné jak se každý člen soustředí na to, co hrají ostatní. Vzadu za zmíněnou trojčlenkou stál nenápadný dirigent ovládající elektroniku a basu Joe Acheson. Ten během večera nejednou zmínil koncertní klišé, totiž jak rádi hrají v Praze – po téměř dvouhodinovém fantastickém vystoupení mu to celý sál snad i uvěřil.
Hidden Orchestra (uk)
26. 11. 2017 Lucerna Music Bar, Praha
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.