Články / Reporty

Intimní krasosmutnění Tindersticks

Intimní krasosmutnění Tindersticks

Akana | Články / Reporty | 14.03.2016

České publikum na Tindersticks za těch šest let od poslední návštěvy nezapomnělo. Reakce na písně z obou alb, která od té doby skupina vydala (nepočítám bilanční Across Six Leap Years), svědčí o tom, že její počínání stále bedlivě sleduje, a novinky, které tvořily většinu v Arše odehraného setlistu, už přijalo za své. Aktuální album The Waiting Room poskytlo ve dvou ucelených blocích celému vystoupení osu, na níž se nabalovaly skladby z předchozích, většinou ale stále zánovních desek. Jen výjimečně zabrousili Tindersticks i do staršího repertoáru z dob před zásadní pauzou v polovině minulé dekády, po níž zbylý trojlístek zakladatelů (Staples, Boulter, Fraser) posílili bubeník Earl Harvin a baskytarista Dan McKinna. O ty nejsilnější momenty vystoupení se ale postaraly právě některé z nejčerstvějších songů.

Pódium zahřívala Britům Miss Kenichi z Berlína, sympatická písničkářka s kytarou a příjemným, i když docela zaměnitelným hlasem, kterou decentním perkusivním a klávesovým „soundscapem“ doprovodil Earl Harvin. Její rozvláčné, ovšem nikoli nudné písně snadno navodily příslušnou „nokturnální“ atmosféru, takže Tindersticks mohli posléze vstoupit na dobře prokypřenou půdu.

Jejich zasmušilá melancholie na domácí publikum vždycky zabírala a zabírá stále. Intimní krasosmutnění s pečlivým dohledem nad každým aranžérským detailem ale nijak nevylučuje členitost emocionální křivky, po níž se hudba ubírá. Od křehkých, hranic ticha se dotýkajících pasáží po intenzivní citové vývěry vyvolávající mrazení v zádech. A není k tomu ani potřeba dechových nebo smyčcových akcentů, příznačných pro studiové nahrávky. Za spolehlivého, soustředěného a nesmírně citlivého doprovodu kláves nebo vibrafonu Davida Boultera, zdobné, flexibilní kytary Neila Frasera a rytmiky Harvin-McKinna dokázal všechny duševní bouře i tišiny obsáhnout zpěvák a kytarista Stuart A. Staples. Jeho s manýrou hraničící chvějivý baryton je odjakživa nejnápadnějším poznávacím znamením Tindersticks, živý kontakt ale odhaluje, že s ním Staples umí bravurně zacházet i po technické stránce.

Jakkoli mohu mít k albu The Waiting Room drobné výhrady jako k celku, faktem je, že jeho jednotliví zástupci ten večer válcovali své starší bratříčky. Po stylovém intru Follow Me reprodukovaném za nepřítomnosti kapely a první řádné skladbě Second Chance Man přišel první vrchol při gradující Were We Once Lovers? Následoval průlet starším repertoárem, včetně opravdu pamětnických Sleepy Song a She's Gone z druhého alba a coveru Johnny Guitar od Peggy Lee. Když zhruba v polovině základního setu přišel čas na okamžitě aplaudovanou perlu Hey Lucinda, chvíli jsem čekal, že by part Lhasy de Sela mohla převzít švarná předskokanka. Nakonec ji odzpíval Staples sám a na kráse neztratila vůbec nic. Highlight číslo dvě.

Komorní novinková série pak pokračovala ve stejném pořadí jako na albu, takže po recitované How He Entered, The Waiting Room s McKinnou za klávesami a krátké instrumentálce Planting Holes musela kapela logicky dospět k ozdobě letošní desky, mučivému lamentu We Are Dreamers! Strhující z nahrávky, dvojnásob přímo z pódia. Tentokrát jsem si na doprovodný zpěv Jehnny Beth v originální verzi ani nevzpomněl. Rozklíženými kytarovými ataky drásajícími refrén se Staples vybičoval až k sebetrýznivému vytržení. Zoufalství i očistná katarze, kulminační bod koncertu. Ne že by jeho zbytek jel ze setrvačnosti, jen se odvíjel v méně drásavých polohách. Finále hlavní části obstarala vřele přijatá trojice písní z předchozí řadovky The Something Rain (opět v pořadí kopírujícím desku) a přídavek pak nabídl ještě starší skladby včetně nečekané Sometimes It Hurts (původně rovněž duet se zesnulou písničkářkou Lhasou) a nádherné Factory Girls na samotný závěr.

Tindersticks opět potvrdili svou výlučnost i aktuálnost. Pořád stojí mimo trendy a scény, nezhlížejí se v minulosti a jejich tvůrčí nadšení neopadá. To, spolu se spokojenými úsměvy na tvářích muzikantů mizejících v zákulisí, může být příslibem, že se neloučili na dlouho.

Info

Tindersticks (uk) + Miss Kenichi (de)
10. 3. 2016 Divadlo Archa, Praha

foto © žakelýna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace