Anna Mašátová | Články / Reporty | 29.04.2013
Těžko zařaditelné trio Plaistow vzniklo před šesti lety v Ženevě. Pianistu Johanna Bourqueneze, kontrabasistu Vincenta Ruize a bubeníka Cyrila Bondiho spojuje nekonvenční přístup k hudbě, což dokazují svými nadžánrovými kompozicemi. Od počátku se snaží svou tvorbu co nejjednodušeji nabídnout posluchačům, valnou část repertoáru si tak můžete zdarma stáhnout z jejich webu. Nejnovějším přírůstkem je letos vydaná pátá řadová deska Citadelle. Kdoví, zda se pražské publikum zaleklo pozdní hodiny začátku koncertu nebo stylové charakteristiky „mix post-jazzu a minimalismu“, Jazz Dock byl zaplněn jen z poloviny.
Koncert zahájil dlouhý hypnotizující klavírní úvod s hojným užitím pedálu, monotónní opakování několika not evokovalo opusy Phila Glasse. Pozvolna se přidal i Ruiz s Bondim, tok hudby nabral na síle a vytryskl v energickou dubovou smršť. Trojice snad ani nevnímala okolní svět, pouze se plně koncentrovala na své nástroje. Mnohdy nestačily ani ty, značně neobvykle se hrálo smyčcem na činely nebo se využily struny vnitřní mechaniky bělostného křídla. Výsledkem byly znepokojivé zvuky střídající se s propracovanými melodickými plochami. Nejvíce pohledů bezpochyby přitahoval rastaman za bicími. Samým soustředěním vyplazoval co chvíli jazyk, dredaté klubko na hlavě se postupně rozplétalo, až připomínal bájnou medúzu.
Švýcaři si hrají s extrémy – rázné energické plochy střídaly tak tiché sekvence, že bychom slyšeli špendlík upadnout na zem. K přídavku se nechávali chvíli přemlouvat, jako kdyby si potlesk ani nezasloužili. Škatulkám se sice vyhýbají, ovšem díky svému zvukovému liberalismu jsou Plaistow lahůdkou nejen pro náročnější publikum.
Plaistow (ch)
24. 4. 2013, Jazz Dock, Praha
foto © Tomáš Moudrý
Alžběta Sadílková 31.01.2025
Nový projekt Václava Havelky se soustředí na regionální léčivé rostliny a jejich sílu. Účelem má být zvýšení povědomí o potenciálu bylin a výzva k větší všímavosti a citlivosti k přírodnímu…
Vojta Chmelík 29.01.2025
Přelom ledna a února je v Berlíně spjatý s depresí, s počasím, které lavíruje na škále od šedé mlhy a deště po bílou mlhu… a déšť.
Kristina Kratochvilová 29.01.2025
Seskupení cestovatelů z celého světa uprostřed jihoafrické pouště vlnících se v rytmech elektronické hudby může působit jako elitářský, nemravný, drogový večírek.
Krištof Budke 27.01.2025
Scéna v Buenos Aires očima zakladatele uměleckého webmagazínu Swine Daily.
Julia Pátá 27.01.2025
Na Cyrus se během několika let po opuštění vydavatelské stáje Disney Music Group, která si na adolescentních celebritách postavila jeden z hlavních zdrojů příjmu, svalila lavina kritiky.
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.