Články / Reporty

Jazz, ethno i očistné hlukové orgie (Jazz Goes to Town)

Jazz, ethno i očistné hlukové orgie (Jazz Goes to Town)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 17.10.2017

Čtvrtý a pátý den festivalu Jazz Goes To Town položil nad veškeré dění jednu zásadní otázku: A je tohle všechno ještě jazz? Puristé museli být v Hradci Králové na rozpacích. Ti ostatní se podivovali, ale nakonec museli jen souhlasně kývat hlavou nad odvahou dramaturgů a libovat si v tom, jak je hudba variabilní a že stále se dá objevovat něco, co dokáže bořit stereotypy.

Oba večery měly podobnou strukturu - první část jazzovější, druhá experimentálnější/alternativnější. V pátek večer vykopli Ondřej Štveráček Quartet, který zpoza bicích jistil přesný Gene Jackson, dříve spoluhráč Herbieho Hancocka. Dobře naladěná parta předvedla šlapající vystoupení, uměřené, svižné a publikem po zásluze odměněné.

To marocká zpěvačka Oum, v české premiéře, to byla jiná. Vystoupení, které se o jazz opíralo snad jen v sólových nájezdech trumpetisty Camille Passeriho, bylo podmanivým výletem do pouští severní Afriky. Hudbě dominovala loutna oud, jejíž exotický zvuk se skvěle doplňoval se zasněnou, roztančenou zpěvačkou. Kořeny jazzu a blues jsou někde tady, v těchto oblastech, a v proměnlivé hudbě Oum je to slyšet. Pocitu, že tu hudbu vlastně znáte, se nedalo zbavit, přesto to bylo nové.

Sobotní podvečer otevřela dvojice sólových vystoupení v nádherné Městské hudební síni. Oba vystupující, bubeník Dano Šoltis i Paolo Angeli se svou speciálně upravenou kytarou, která vydá za celý orchestr, vytvářeli dojem soudobé vážné hudby nebo avantgardy. Strhující a působivé.

fotogalerie z koncertu tady i tu

Švédská sedma Angles 7 = odvaz. Ano, zprofanované, ale výstižné. Hutná, až rocková rytmika, epileptický vibrafon, nezastavitelný klavírista a hlavně trojice dechařů Martin Küchen (saxofon), Magnus Broo (trubka) a Mats Äleklint (trombón) v první linii. Celé své vystoupení hráli od podlahy a bez intelektuální strojenosti. Přímočarý groove, dobře naladěná a vtipkující kapela, improvizace i kompozičně svázané pasáže - to byl fantastický koktejl, který málem zbořil Besedu našlapanou k prasknutí. Hudbou, ale i extatickou reakcí publika.

Tečka za festivalem byla... zvláštní. Power trio Poisonous Frequencies přivezli fyzický, hlukový zážitek, který se pro část publika stal příliš velkým soustem. Melodie? Zbytečnost! Synkopovaný rytmus? Přežitek! Ďábelský a chaotický set měl však očišťující účinky. Výmluvná byla pauza na konci, když publikum potřebovalo nemálo vteřin, aby zareagovalo. A pak vybuchlo v dlouhém aplausu.

Jazz v názvu hradeckého festivalu je jen vodítkem. Třidvacátý ročník ukázal, že se pomalu a jistě stává festivalem alternativních přístupů k žánru. Tradice jsou opouštěny, a přesto je cítit úcta k nim. A takový je celý Jazz Goes to Town. Festival plný paradoxů, festival plný spojování nespojitelného. Jen dále!

Info

Jazz Goes to Town 2017
13. – 14. 10. 2017 Městská hudební síň, Studio Beseda, Bio Central, Hradec Králové

foto © Zuzana Průchová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace