Michal Smrčina | Články / Reporty | 05.05.2017
Úterní večer, kytary, vousy, Jaro a nějaké to žánrové balancování, které stejně vždy spadne kamsi mimo mantinely. Aspoň tentokrát to platilo pro všechny tři kapely. Jestli početné obecenstvo do Lucerny přilákali hlavně Pontiak nebo i české stálice Bumfrang3 a křtící Or? Snad synergicky všichni z vystupujících – po zásluze, protože každý nabídl specifický přístup k neurčitému klubku kytarové hudby.
Nejprve středočeští Bumfrang3, skupina kolem labelů Sakraphon a Silver Rocket, kterou by někdo nazval podceňovanou, jiný kultovní. S posledním albem Vidim bylo o nich slyšet o něco víc, a i když jejich tvorba vyniká v menších prostorech a nálevnách, zvládli do publika otisknout něco ze svých pomalých i rychlých úvah i zde (působivá Nemůžu zůstane v hlavě dlouho). Chvíli zadumání, pak nervně přešlapující tempo, chvíli báseň, pak instrumentál, nestárnoucí témata člověk, svět a zem, stále androš.
Další zástupci kmene Silver Rocket – Or. Devadesátkové postupy, nejdřív ostře říznout bubínky, zkreslit, pak uklidnit zapomenutou melodií a znovu a jinak, s rozpínavým pnutím z garáží ven. Stejně, ačkoli o něco jemněji, postupují i na novém albu Jaro, které ten večer pokřtili. Stručně, s úsměvem, jako by podobné desky vycházely jen tak. Podat vinyl holce z publika, prostě dárek. Z „jarních“ zvukových stěn rezonoval nový, drásavý track Dolce Vita, na pódiu házel kšticí tuzemský Mark Arm. Trocha rezignované, tísnivé poetiky (pokud jí bylo rozumět), pocuchaných vnitřností, dost hluku a zklidňující melodické linky. Někdy skladby jasně vyvstávaly, jindy se slévaly. Jen uši si závěrem trapně říkaly o špunty.
fotogalerie z koncertu zde
Bratři Carneyové na sebe nenechali dlouho čekat. Lain u nohou plzeň, Jennings pivo vlastní výroby, Van vzadu na bicích s bůhvíčím. Vzhledem k tomu, že poslední deska Dialectics of Ignorance vyšla letos v březnu, nepřekvapí, že zazněly písně právě z ní. Všichni ale stejně tušili, že se dostane i na starší hity, Maker nebo Innocence bodovaly. Pontiak uklidňovali, i když přitvrdili, jejich stoner nebolí. Rozhalené košile, rozcuchané vlasy, dlouhé vousy budily dojem, jako by Pontiak právě zaparkovali dodávku ve stodole u lesa a začali jamovat. Více než hodinový set plynul souvisle, žádné dlouhé proslovy, jen poděkování. Kdo na toto přistoupil a ponořil se do proudu hudby, nemusel ani poslouchat slova. Kdo zůstal stranou a analyticky si dělil set na jednotlivé skladby, přišel o to, v čem je síla Pontiak – tedy o hudební universum, které souznívá napříč celou, dlouhou tvorbou a kde nejzákladnější postupy vytváří působivé kompozice.
Pontiak (us) + Or + Bumfrang3
2. 5. 2017 Lucerna Music Bar, Praha
foto © Vlastik Vojáček
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.