Jan Starý | Články / Rozhovory | 06.03.2019
Bubeník John Colpitts čili Kid Millions se pohybuje na brooklynské avantgardní scéně už přes dvacet let. Jeho tribální, hypnotický styl znají především příznivci svérázné kraut/psychrockové formace Oneida, v posledních letech jsou ale výrazné i projekty People of the North s klávesákem Bobbym Matadorem (taktéž Oneida) a sólový Man Forever. Na Play What They Want, posledním albu Man Forever, si zahrály i hvězdy jako Laurie Anderson nebo Yo La Tengo, pár měsíců po jeho vydání měl ale Colpitts vážnou autonehodu.
Co vlastně znamená název Man Forever?
Je to jméno člověka, které se mi jednou zjevilo. Ten člověk věří, že lidé překonají svou hloupost a podaří se jim zastavit zkázu, která se díky nim odehrává na Zemi. Je to protijed na pesimismus.
Jakou roli má v hudbě Man Forever a Oneida humor?
Humor tam samozřejmě je, nejde mi o totální temnotu nebo něco takového. V Shakespearových hrách funguje humor jako kontrapunkt dramatičtějších pasáží a já používám podobnou techniku.
Jsou People of the North pořád aktivní?
Měli jsme koncert necelý týden před mou autonehodou, což bylo před rokem. Od té doby se nic nedělo, ale pro mě to je pořád aktivní formace.
Jak fungujete v rámci ostatních projektů?
V People of the North jsem jen s Bobbym Matadorem. Občas si s námi zahraje někdo další z Oneida, ale kromě improvizací nemají žádný tvůrčí vklad, o všem si rozhodujeme sami.
Jak Oneida skládá? Improvizujete, nebo máte plán?
Skládání má spoustu podob. Občas někdo přijde s hotovou skladbou, kterou se jen naučíme, jindy improvizujeme. Materiál si vybíráme spíš intuitivně. Zní něco dobře? Zkusíme to rozpracovat. Po těch dvaadvaceti letech, co spolu hrajeme, zkoušíme všechno možné.
Některé skladby zazní snad na každém koncertu Oneida a fungují parádně, myslím na Sheets of Easter, Up with People a další. Máte vždycky jiný setlist? A mohli byste zahrát bez zkoušení starší věci?
Každý večer hrajeme jiný set, ale materiál vybíráme ze skladeb, které si připravíme na dané turné. Starší skladby bychom nejspíš jen tak nezahráli, protože jsou dost náročné.
Máš velmi specifický styl hraní. Inspirovaly tě nějaké konkrétní bubenické tradice?
Studoval jsem jazz a tradiční techniky, ale taky mě baví Keith Moon. Popravdě řečeno, dost věcí, které dělám, hráli už bubeníci fusion kapel v 70. letech. Samozřejmě měli lepší techniku, ale můj styl na ně navazuje.
Poslední album Man Forever nazvané Play What They Want je dost odlišné od předchozích, jak k tomu došlo? Oslovil jsi spoluhráče s konkrétními nápady nebo jde spíš o náhodné kolaborace?
Nejdřív jsem měl několik skladeb pro bicí, na kterých jsem pracoval s Tigue (americká artrocková trojice, pozn. a.). Ty ale dohromady nepůsobily jako album. Na tomhle materiálu jsem pak dva roky pracoval podle toho, kam mě vedla múza. Hudebníky, kteří tam hrají, jsem oslovil, když jsem slyšel něco, čím by podle mě mohli přispět. Měl jsem svou představu, kterou jsem je nechal interpretovat. A zjistil, že výsledky jsou pak lepší než věci, které bych vymyslel sám. Použil jsem i starší skladby, které se nedostaly na jiná alba, ale celek jsem sestavil, upravil a dokončil ve stejnou dobu.
Píseň Catenary Smile popisuješ jako „rozjímání nad problematickou tendencí lidí antropomorfizovat neživé věci“. Můžeš to přiblížit?
Když si poslechneš text, a budeš mu rozumět, mluví v něm vypravěč o věcech, o kterých nic neví... Zakřivená čára není úsměv. Nic dalšího k tomu říct nemůžu.
Tvé sólové vystoupení v Praze má vycházet z vážné autonehody, kterou jsi prodělal…
Je to v podstatě narativní kus, kde vyprávím o nehodě a zotavení v doprovodu bicích.
Pohybuješ se na brooklynské scéně už dvě desetiletí. Jak se změnila?
Život tu už není tak levný, na světě jsou lepší místa, kde založit kapelu, ale scéna je pořád velká. Sám do ní tak úplně nepatřím, ale je tu spousta mladých kapel a DIY scén... Já už jsem jen starší chlápek. Scéna se rozšířila a je různorodější. Dřív byla scéna jen nálepka a když ji média začala vychvalovat, vlastně ještě neexistovala. Některé kontakty by nevznikly, nebýt zájmu tisku o určité kapely.
Jak vypadá tvůj běžný den v New Yorku?
Ráno skládám, odpoledne učím a cvičím a večer vařím a jsem se svou snoubenkou. Taky chodím na procházky se psem.
Oneida (us) + Barry London + Raw Deal + Molly
8. 3. 2019 19:00
Underdogs', Praha
fb událost
ŽN 19 x Jednota: Alexander Tucker, Charlie Looker, Kalle ad.
21. - 23. 3. 2019
Café Vítkov, Praha
fb událost
Foto © Landon Nordeman
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.