Zelenej | Články / Recenze | 15.03.2013
Brooklynská pětice Oneida si to od roku 1997 rozdává s velkou škálou žánrů a ztrapňuje tím každého, kdo se je snaží zaškatulkovat. To platí stále, přesto po patnácti letech přišla změna, a to v podobě vyházení všeho nepotřebného, vokálem počínaje. Ta změna má asi čtyřicet minut a jmenuje se A List of the Burning Mountains. Už na předchozí trilogii Thank Your Parents byla větší část instrumentální a Oneida experimentovali s noisem a délkou více než předtím, některé písně však stále obsahovaly konkrétní melodii a „typickou“ strukturu.
Výsledek očisty, kterou skupina provedla, působí improvizovaně a meditativně, teda jen do té doby, než vám začne někdo mlátit elektrickou kytarou o hlavu a připomene vám, koho to vlastně posloucháte. Kytarové syntezátory, které se táhnou celou deskou, se totiž snaží na sebe místy upoutat až moc velkou pozornost. Klid a noise přicházejí ve vlnách spolu s naléhavými nebo „obřadními“ divokými bubny.
S každou nahrávkou se hudba Oneidy mění a vyvíjí. A s tou dvanáctou se vrací na začátek, a přeci jinam. Když porovnáte předchozí desky, nabalují na sebe vše, co přijde pod ruku – psychedelický a progresivní rock, hard rock, indie rock, free jazz, noise. A List of the Burning Mountain proti nim působí minimalisticky, jako kdyby pohár přetekl a kapela začala nalévat do poháru nového, zatím prázdného.
Deska A List of the Burning Mountains vyšla u prověřených Jagjaguwar, pod nimiž jsou podepsaní i např. Dinosaur Jr. nebo Bon Iver. Nahráli ji ve svém studiu Ocropolis, ve sklepě budovy umění Monster Island a můžete si ji koupit pouze na vinylu, přičemž na každé straně je jeden dvacetiminutový eponymní track.
Oneida se poprvé objevili v Česku jako jedna z hvězd festivalu Creepy Teepee. 19. března, při příležitosti oslav patnáctileté existence a vydání nového alba, odehrají své první klubové vystoupení u nás. Asi jsme něčím speciální, protože v celé Evropě plánují pouhou desítku koncertů.
Oneida - A List of the Burning Mountains (Jagjaguwar, 2012)
www.enemyhogs.com/site
Jiří V. Matýsek 20.12.2024
Do světa písničkářů se noří nová publikace novináře, muzikanta a pečlivého lovce příběhů písní Michala Bystrova Hvězdy v polostínu. Nabízí stovku portrétů písničkářů ze šedesátých let.
Matej Žofčín 18.12.2024
Keď internet objavil na Bandcampe jeho album To See the Next Part of the Dream, ľudia o ňom na stránkach ako Rate Your Music a Reddit nevedeli prestať rozprávať.
Martin Zoul 17.12.2024
Jsou tabu a tabu. Některá se zhroutí při sebedrobnějším otočení dějinného soukolí, jiná působí dojmem monolitu, do kterého byly při vzniku člověka vyryty základní zákony lidství.
Jakub Veselý 10.12.2024
Portfólio koluje pomedzi rockovými pasážami, jazzovými improvizáciami, punkovým rázom a avantgardným experimentálnym prístupom k hudbe.
Filip Peloušek 05.12.2024
Povznášející, psychedelií a euforií prosáklá hudba doplněná o do výšky vyhnaný zpěv Joshuy Hodgese v protikladu s texty plnými pochybností.
Kristina Kratochvilová 25.11.2024
Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.
Šimon Žáček 24.11.2024
Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.
Jakub Veselý 21.11.2024
Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.
Magdalena Fendrychová 11.11.2024
Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.
Žofie Křížková 05.11.2024
Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.