Články

Kazety - přístupem, provedením, srdcem

Kazety - přístupem, provedením, srdcem

Berry | Články | 09.12.2014

Není nejmenší pochyby o tom, že nejautentičtějším fyzickým nosičem dnešních dnů je magnetofonová kazeta. Zvlášť když vydáváte debut, a sice nikoliv ve smyslu velkého alba, ale své první nahrávky, které chcete vtisknout punc oficiality, ale máte natolik pudu sebezáchovy, abyste nelisovali rovnou vinyl.

Letos se mi dostaly do rukou dvě takové kazety. Vydané v podstatě samizdatem, byť s logy labelů, které víc než vydavatelé v pravém slova smyslu plní funkci jakýchsi ochránců, respektive jistých záruk. Obě kazety disponují svébytnými nahrávkami žen, kapely jsou téměř výhradně ženské, což je - a je to na pováženou, že právě - na scéně nezávislého rocku, respektive noiseu, úkazem stále neobvyklým. Taková rebelie se počítá dvakrát. Nemusí pršet, hlavně že hřmí a blýská se. Hloupě řečeno přístupnější je pražská skupina Peleton a deklaruje to i vydavatel nákladem 100 kusů, byť teprve svou historicky třetí kazetou. Silver Rocket. Biblical Violence jsou venku nákladem 47 kusů, vydavatel Obsedante! titulem završuje téměř dvě desítky kazetových vydání, které má na svědomí.

Peleton jsou synonymem indie rockové hudby, s basovou kytarou vystupují nad neotesané, ale přesto něžné nástroje postrockového starého zákona. Úsvit devadesátek hadra, byť rozhodně nejde o nostalgii. Zpěv, co chodí okolo skladeb jen jakoby mimoděk, ale nešeptá a text předá naplno. A od devadesátek nezběhneme ani v případě Rapsodie o smutné lásce, ta je totiž přesně ve stylu noise, jak jsem jej v té době chápal. Ambientně funerální, na debut velmi zralé uvědomění si vlastního sdělení a toho, co sdělit chci. Řád v choasu a zmatku. Manipulace rádiem, hudebními nástroji, které se kdysi používaly v tzv. rockové muzice, vlastnoručními zvuky a výrazem, co bere samopalem veškeré emo světa, tak jak jej chápe většina... Místy se dočkáme i velmi nevybíravého noisecoru nejhrubšího zrna. Post funeral noise duo. Poslední sbohem.

Zatímco Peleton značí příslib do budoucna, Sounds jako by nahráli svou finální nahrávku. Ale třeba je všechno naopak, třeba tato (a mnohá jiná) kazetová vydání obracejí záda vinylovému mainstreamu D.I.Y. přístupem, provedením, srdcem. Magnetický prášek je na pásce poskládán jako morseovka na obalu Peleton nebo tělo do rakve na obalu Sounds. Nic není náhoda. Ani to, že jsme doposud nevyřadili tape decky. Stejně jako kdysi gramofony. Osobně se zdaleka nevzdávám ani CD playeru, bandcamp nebandcamp. Obě kazety tam lze ochutnat digitálně. Ale jaksi to není ono.

Info

Peleton - Chvostiki (Silver Rocket, 2014)
www.peleton.bandcamp.com

The Sound of Biblical Violence - Rapsodie o smutné lásce (Obsedante!, 2014)
www.thesoundofbiblicalviolence.bandcamp.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Nic není natolik rozbité, aby to nešlo opravit (Mark Lanegan)

Kristina Kratochvilová 25.11.2024

Představu pozlátka tvrdě zadupává do země špinavá realita plná absťáku, démonů, lítosti a vyhasínajících životů Laneganových blízkých.

Křehkost ve zkaženém světě (Anora)

Šimon Žáček 24.11.2024

Zdánlivě banální příběh Anory skrývá krásy i ošklivosti chybujících lidí ve stále více matoucím světě.

Douška vydavatelská: Natália Ostrouchova (Animal Music)

redakce 22.11.2024

Do ouška od Animal Music – podzimní edice.

Úprimná láska k hudbe (Alfie Templeman)

Jakub Veselý 21.11.2024

Inšpiráciami sa Templeman netají, na R&B a soulových prvkoch sa podpísala hudba Stevieho Wondera a Princea, indie rock s jemnou psychedéliou pripomínajú Tame Impala alebo MGMT.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

10 + 1 = Sarah Kinsley

redakce 17.11.2024

Altpopová zpěvačka Sarah Kinsley vystoupí poprvé u nás, na zážitek vás naladí playlist jejích oblíbených skladeb.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace