Martin Řezníček | Články / Reporty | 12.06.2017
Einstürzende Neubauten navštívili Prahu naposledy v roce 2014 s projektem Lament, který působivě zpracovával téma první světové války. Po třech letech přijeli s výběrem svých největších hitů, pojmenovaným trefně – a s ironií jim vlastní – Greatest Hits. Kapacita původně zamýšleného místa konání (Divadla Archa) zdaleka nedostačovala poptávce, a tak se organizátor rozhodl přesunout koncert do mnohem většího Fora Karlín, kde i při počtu tisíců návštěvníků zůstává jakžtakž dýchatelno. Gott sei Dank!
Neubaten začali The Garden, „zahrádkářskou“, prohlásil hlas vedle. Tak jo no. Baryton Blixy Bargelda si nachází cestu do všech dutin a zatím nekompletní kapela hypnotizuje jednoduchým doprovodem. Než skončí potlesk, šestičlenné komando je v plném počtu. Válcování plechu, zatloukání nýtů, hřímání pístů – zajatci továrny jménem Haus der Lüge. Ve finále písně bere N. U. Unruh plechovou krabici a mlátí s ní do vlastnoručně vyrobených perkusí, z Bargeldových úst vylétá poprvé, a ne naposledy, nazghûlí skřek. Intenzivní tempo a německá dikce se střídají s pomalejšími temně romantickými skladbami a angličtinou (Youme & Meyou a Sabrina). Při druhé jmenované nastává jeden z mála momentů, kdy publikum zpívá společně s kapelou: I wish this would be your colour/ Your colour, I wish. Pozadí vyplňuje pouze bílé plátno, ale show je i tak dost vizuální, protože se co chvíli na pódiu objevují rozmanité perkuse, tu plastové píšťaly (rozuměj trubky), tu barel.
Bargeld hodně vypráví. Třeba o tom, že Sabrina vznikla jako lovesong pro soundtrack, pro který ale byla příliš závažná, a tak se dostala (k jeho spokojenosti) do repertoáru Neubauten. Podivuje se nad tím, že většina klubů v Praze je v podzemí, načež N.U. Unruh konspiruje, že dříve sloužily pro tajné schůze komunistů – vtip má asi i vzhledem k věkovému složení publika největší odezvu.
fotogalerii z koncertu hledejte tu anebo taky tady
Atmosféra v publiku je ale mimo dlouhé potlesky spíš komorní. Veškerá magie se odehrává na pódiu, dlouhé, až desetiminutové skladby tomu nejsou na překážku, spíše naopak. S každou minutou Unvollständigkeit se noříme do hlubšího transu, ze kterého nás vytrhne až zneklidňující chór a zvuk skleněných tyčí sypajících se ze zavěšené plechové vany a rozbíjející se o protikus pod ní. Kurva, jo! Na závěr se kapela ještě dvakrát vrací, aby zahrála nejšílenější masakr večera Let's Do It a Dada, spirituál Salamandrina nebo dlouho očekávaný závěrečný opus Redukt.
Objektivitu stranou, Forum Karlín mi začíná víc a víc přirůstat k srdci. Namátkou Queens of the Stone Age, José Gonzalez and The String Theory – a teď i Einstürzende Neubauten.... Dvouhodinová show neměla slabých míst, ani když Hackemu odmítala poslušnost basa, ani když se Bargeldovi nedařilo v Die Befindlichkeit des Landes spustit rádio ze smartphonu. Když se o nějaké kapele řekne, že je legendární či geniální, je to o hubu, Neubaten nicméně v Praze dokázali, že si to zaslouží a že název turné Greatest Hits vlastně můžeme brát naprosto seriózně.
Einstürzende Neubauten
8. 6. 2017, Forum Karlín, Praha
foto © Romana Kovacsova
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.