Veronika Mrázková | Články / Reporty | 13.09.2022
Před pár týdny Sohn, v civilu Christopher Michael Taylor, na sítích děkoval za těch neskutečných deset let od vydání singlu Oscillate na SoundCloudu, který odstartoval zájem o něj. I já cestou do klubu vzpomínala na setkání s tímhle producentem před devíti lety.
První okamžiky koncertů tehdy v Katovicích na festivalu Nowa Muzyka a teď v pražské MeetFactory se nelišily. Spousta dýmu, zezadu nasvícená nehybná silueta, zpěv a klavír. Jakmile ale začala skladba Segre a přibylo světla, bylo jasné, že se změnilo hodně. Na vystoupení v Polsku Sohn seděl sám, bez jediného pohledu do publika schovaný pod kapucí. Teď tu křepčil s kapelou v zádech. Živé bicí, syntezátory i kytara. V dobrém rozmaru střídali staré věci s novými, taneční s baladami: The Wheel, Signal, Figureskating, Bloodflows…
Když vstal zpoza kláves, rozpovídal se. Ani ne o nové desce, která vyšla teď v září, ale o tom, jak je to všechno „fucking awesome” a že jsme teď komunita přátel. Že jsme spolu v jediné místnosti, a tím pádem si můžeme věřit. „Přišli jste sem z nějakého důvodu, a to nás spojuje. Ok, ten důvod jsem asi já, ale víte, jak to myslím,” smál se v rozpacích nad vlastním myšlenkovým kruhem. Prostě nás pozval k sobě do obýváku. „Welcome, sit, relax.”
Předznamenal tak trojici skladeb v komorním pojetí: Caravel, I Won’t, Riverbank. Navodil obřadní atmosféru, stačilo málo a provolávala jsem „halelujah”. Páteř Sohnovy tvorby je odjakživa v melodiích. Jeho hlasový rozsah a gospelová velikost zpěvu ve výškách přináší možnost stavět klenuté, jímavé aranže. A zvuk byl v MeetFactory tak dobrý, že jsem na jeho kvalitu nemusela ani pomyslet.
Druhou půli koncertu pojala kapela živěji. Lights, Lessons nebo MIA servírovali tak, abychom mohli tančit. Rocková kytara, diktát beatů, blikající světla, která zdánlivě vítězila nad intimností výpovědi. Mohli skončit po patnácti skladbách, stejně přidávali ještě Artifice a Rennen. A tak gratuluju k další úspěšné štaci, vykoupenému merchi a vydavatelství 4AD k další zdařilé desce v katalogu. Ze spaní mě budily její úryvky, co mi až do rána nepřestaly hrát v hlavě.
Sohn (uk) + Liam Mour (de)
12. 9. 2022 MeetFactory, Praha
foto © Jan Kuča
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.