Veronika Mrázková | Články / Reporty | 13.09.2022
Před pár týdny Sohn, v civilu Christopher Michael Taylor, na sítích děkoval za těch neskutečných deset let od vydání singlu Oscillate na SoundCloudu, který odstartoval zájem o něj. I já cestou do klubu vzpomínala na setkání s tímhle producentem před devíti lety.
První okamžiky koncertů tehdy v Katovicích na festivalu Nowa Muzyka a teď v pražské MeetFactory se nelišily. Spousta dýmu, zezadu nasvícená nehybná silueta, zpěv a klavír. Jakmile ale začala skladba Segre a přibylo světla, bylo jasné, že se změnilo hodně. Na vystoupení v Polsku Sohn seděl sám, bez jediného pohledu do publika schovaný pod kapucí. Teď tu křepčil s kapelou v zádech. Živé bicí, syntezátory i kytara. V dobrém rozmaru střídali staré věci s novými, taneční s baladami: The Wheel, Signal, Figureskating, Bloodflows…
Když vstal zpoza kláves, rozpovídal se. Ani ne o nové desce, která vyšla teď v září, ale o tom, jak je to všechno „fucking awesome” a že jsme teď komunita přátel. Že jsme spolu v jediné místnosti, a tím pádem si můžeme věřit. „Přišli jste sem z nějakého důvodu, a to nás spojuje. Ok, ten důvod jsem asi já, ale víte, jak to myslím,” smál se v rozpacích nad vlastním myšlenkovým kruhem. Prostě nás pozval k sobě do obýváku. „Welcome, sit, relax.”
Předznamenal tak trojici skladeb v komorním pojetí: Caravel, I Won’t, Riverbank. Navodil obřadní atmosféru, stačilo málo a provolávala jsem „halelujah”. Páteř Sohnovy tvorby je odjakživa v melodiích. Jeho hlasový rozsah a gospelová velikost zpěvu ve výškách přináší možnost stavět klenuté, jímavé aranže. A zvuk byl v MeetFactory tak dobrý, že jsem na jeho kvalitu nemusela ani pomyslet.
Druhou půli koncertu pojala kapela živěji. Lights, Lessons nebo MIA servírovali tak, abychom mohli tančit. Rocková kytara, diktát beatů, blikající světla, která zdánlivě vítězila nad intimností výpovědi. Mohli skončit po patnácti skladbách, stejně přidávali ještě Artifice a Rennen. A tak gratuluju k další úspěšné štaci, vykoupenému merchi a vydavatelství 4AD k další zdařilé desce v katalogu. Ze spaní mě budily její úryvky, co mi až do rána nepřestaly hrát v hlavě.
Sohn (uk) + Liam Mour (de)
12. 9. 2022 MeetFactory, Praha
foto © Jan Kuča
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.