3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 15.12.2013
A dnes na trochu lehčí notu. Vzpomenete si na nějaký vtip o Somálcích?
- Může být ještě něco hubenějšího, než Somálec?
- Moje měsíční mzda. Ha. Ha. Ha.
Kapitánu Phillipsovi (Tom Hanks) by určitě přišel k duhu. Píše se 8. dubna 2009, k jeho lodi Maersk Alabama se blíží člun po zuby ozbrojených zfetovaných vychrtlíků a na palubě lodi jsou, co se zbraní týče, všehovšudy dvě světlice. Pro natočení příběhu, který je rekonstrukcí skutečných událostí s přesahem do mezinárodních problémů (tentokrát s neinternetovým pirátstvím), prostě neexistuje vhodnější režisér než Paul Greengrass.
S hudebním podkresem pro Kapitána Phillipse byly spjaty velké problémy už od začátku. Původně na něm měl dělat Greengrassův dvorní skladatel John Powell (Bournovo ultimátum, Let číslo 93). Při předchozí spolupráci na snímku Zelená zóna však vypluly na povrch jejich koncepční neshody a výsledek byl několikrát přepracováván. K té samé situaci došlo později i u Kapitána Phillipse, ale ten už komponoval britský skladatel Henry Jackman. V podstatě Powellův kolega (u Remote Control Production), ale v branži stále relativně nováček, který by měl přinést více nových nápadů. Proto je trochu zarážející, že výsledek má hudebně velmi blízko k Powellově Zelené zóně. Celý projekt se stal noční můrou, protože Jackmanův soundtrack k filmu nefungoval podle představ tvůrců a musel ho na poslední chvíli dodělávat Hans Zimmer, který pak s výsledkem nechtěl být nijak spojován.
Hudba je rozdělena do kratších údernějších úseků, které mají okolo dvou minut. Smyčce nejsou využívány tradičně, spíš jde od vybrnkávání až po jakési melodické skřípání, perkuse mají kovový zvuk s africkým nádechem. Rychlejší pasáže střídají tiché napínavější kousky s táhlou violou a drnkáním (Maersk Alabama, This Is Not a Drill), které jak tematicky, tak i aranžmá připomenou dobrodružství Jasona Bourna, Powell je cítit právě v drum&bassově laděných perkusích (Second Attack). Žestě Jackman používá jen zřídka a hlavně při zdůraznění nebezpečí. Pořád má v sobě dostatek originality, energie, žene příběh kupředu, tu a tam zazní elektrická kytara, chytře položené smyčky a syntezátory fungují na výbornou. US NAVY, nejspíš jako jediná, má poměrně originální téma, které mísí kytarové tikání se syntezátory. Právě tohle „téma“ tvoří páteř napínavějších skladeb v druhé polovině (výborná End This Peacefully nebo Seals Inbound. Je to ale právě souznění režie s hudbou, které závěr dokáže prodat, a na plátně se strašlivé čekání mění v napínavou hru (High-Speed Maneuvers), ve které visí život uneseného kapitána na vlásku. Závěrečná Safe Now vedená pianem ostře kontrastuje s nebezpečím a napětím předcházejících minut.
Sečteno a podtrženo, jde o jeden z povedenějších příspěvků do dramatických akčních orchestrálek (nejlepší Henryho Jackmana rozhodně), který posluchače nabije energií. Při poslechu ale vyvstává otázka, jak moc se do skládání hudby angažuje sám režisér, protože všechny filmy pod Greengrassovým vedením mají podobnou strukturu. Jde o energické, rychlé a napínavé kompozice, které jsou tematicky velice strohé.
P. S: Pokud vás zajímají rozdíly mezi realitou a fikcí, vězte, že scénář Billyho Raye z Phillipse udělal sympatičtější a uvědomělejší charakter. Podle výpovědí posádky byl sobecký, arogantní a během útoku pirátů dělal jedno chybné rozhodnutí za druhým. Dokonce prý od společnosti dostal doporučení ke změně kurzu, které ignoroval, což snímek chytře zatajuje.
Henry Jackman - Captain Phillips (Original Motion Picture Soundtrack)
https://itunes.apple.com/us/album/captain-phillips-original/id710119619
3DDI3 09.12.2016
Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.
Adam Hencze 10.09.2016
Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.
3DDI3 19.06.2016
V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.
Adam Vrána 13.02.2016
Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.
3DDI3 29.11.2015
V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.
3DDI3 28.06.2015
Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?
3DDI3 31.05.2015
Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?
3DDI3 02.05.2015
Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...
3DDI3 21.03.2015
Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?
3DDI3 08.03.2015
Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?