3DDI3 | Články / Offtopic / / Soundtrax | 09.03.2014
Když válčíte v Afghánistánu, všichni umřou. Teda skoro. Operace Red Wings (podle níž je snímek natočen) se po setkání s pastevci koz v horách Hindúkuše krutě zvrtla a čtyři členové Navy SEALs se ocitli v srdci nepřítele bez podpory a možnosti záchrany. Výkvět americké armády, obklíčen přesilou hadrových hlav, čelí v režii Petera Berga (tupá Bitevní loď, skvělé Království) tomu nejhoršímu, co je dosud potkalo.
Tiché ambientní plochy a elektrické kytary dodávají filmu tu správnou dávku emocí, která je k pomalému masakru hrdinského týmu zapotřebí. Postrocková kapela Explosions in the Sky už s režisérem spolupracovala na hudbě ke sportovnímu dramatu Světla páteční noci (2004) a nutno podotknout, že i ta dopadla poměrně zdařile. Na výpomoc Berg ještě přizval Steva Jablonského, se kterým zatápěl emzákům v Bitevní lodi (2012). Jeho tradičnější kusy výborně sedí ke zbytku kompozice, ale v samotném snímku málokdo pozná, že jde o jeho skladby. Slyšíme je při závěrečných, méně akčních částech a symbolizují lehký nános patosu, který k těmhle filmům patří.
Celá kompozice je o emocích. Agresivita z vojenského konfliktu ustupuje, je spíš tichá, militantní prvky problesknou jen místy, ale co jde z hudby Explosions in the Sky opravdu cítit, je strach. O tým, o život. Hypnotické kytary, jemné syntezátory, naléhavé perkuse. Přitom hlavní týmové téma, které poprvé zazní ve druhé skladbě (Waking Up), vede jemná linka na elektrickou kytaru, žádná patriotická hudba, je cítit kamarádství a pohoda, až může mít posluchač dojem, že být v armádě je fajn. Jako na táboře, kde coby bonus dostanete flintu a povolení zabíjet - agitka může působit i takhle nevtíravě. Pak začne „práce“ a hudba nabere temnější směr (Briefing), přes ambientní zvuky se tlačí elektrická kytara. V průběhu nahrávky se do popředí dostává jemná linka militantních perkusí (Seal Credo/Landing) a drnkání na kytaru má osudovější ráz. Naléhavé tóny na piano symbolizují průzkum a námaha je téměř hmatatelná, i podvrtnutý kotník bolí (Checkpoints, Set Them Free), do toho vpadá exotická kytara. Svižnější skladby (Murphy’s Ridge) pak nabízí i hrdinskou polohu, ale bez obvyklých žesťů, jen bicí, piano, kytary a staccato střílejícího samopalu (47 Down). V melancholickém závěru pak kraluje Jablonsky.
Při poslechu je znát, že Explosions in the Sky mají s filmovou hudbou zkušenosti, pracují s tématy a umí pohltit. Přesto ty nejlepší scény hudbu postrádají a nechávají zvuk mrzačených končetin mluvit sám za sebe.
Explosions in the Sky / Steve Jablonsky - Lone Survivor OST (Caroline / Hip-O, 2014)
https://itunes.apple.com/us/album/lone-survivor-original-motion/id794542109
3DDI3 09.12.2016
Drony, experimentální smyčky à la mlácení kladiva do hřebíku nebo burácení z ranku Junkieho XL sice překvapivě docela fungují, ale posluchači namlsanému předchozími soundtracky nemohou stačit.
Adam Hencze 10.09.2016
Ano, jistá dávka kontroverze Švýcaráku nechybí a díky bohu za to, protože tenhle hořkosladký chvalozpěv na život a na smrt je i s hudbou ryzím zlatem.
3DDI3 19.06.2016
V pokračování poměrně zábavné akčňárny Pád Bílého domu tvůrci vyměnili Bílý dům za Londýn.
Adam Vrána 13.02.2016
Je vymalováno. Po čertu povedené sedmé Star Wars jsou za námi, teorie se množí a torrenty přibývají, protože dávat po osmé peníze za lupen se už nechce kdekomu.
3DDI3 29.11.2015
V roce 1996 se ale nejvyšší hora světa rozhodla, že si na dvě skupiny odvážlivců trochu došlápne. A lidé umírali.
3DDI3 28.06.2015
Tým nejmocnějších hrdinů světa zametá zbytky zločinné Hydry pod koberec fiktivní země ve východní Evropě a zároveň si na sebe plete bič... Co na to soundtrack?
3DDI3 31.05.2015
Hudební složku dostal na starost hudební producent a instrumentalista britských Portishead Geoff Barrow a melancholik Ben Salisbury. Může robot milovat člověka?
3DDI3 02.05.2015
Ve Wanted udělal podle jeho nástřelu Timur Bekmambetov z Angeliny Jolie (ještě jednou) naposledy femme fatale, Kick-Ass redefinoval hrdinský žánr v režii Matthewa Vaughna a...
3DDI3 21.03.2015
Bratři Wachovští byli kdysi zbožňovanými tvůrci. Vizionáři a průkopníky, ale od Matrixu jako by jim upadly koule (ehm) a propůjčují svůj um paskvilům. Ale soundtracky?
3DDI3 08.03.2015
Ridley Scott se po skromných, komorních projektech (Konzultant, Prometheus) vrací na půdu gigantických střetů, kde se cítí jako doma. A soundtrack?