Michal Pařízek | Články / Reporty | 06.07.2019
Tradiční resumé poněkud netradičního ročníku – nepamatuji si rok, kdy by na festivalu v Karlových Varech byly silnější a zajímavější dokumenty než hrané snímky. Níže seznam pěti nejlepších filmů, abecedně, o většině z nich ještě uslyšíme. Klasiky jako Vetřelec nebo Spalovač mrtvol zůstávají záměrně stranou.
Amazing Grace
Živé album Arethy Franklin nahrané v lednu 1972 v kostele New Temple Missionary Baptish Church v Los Angeles, společně s gospelovým sborem The Southern California Community Choir, je v bohaté diskografii americké umělkyně z mých nejoblíbenějších. Film, který koncerty zachycuje, sice nepřináší navíc žádné rozhovory, zajímavosti nebo bonusy, ale jeho atmosféra je tak jedinečná, že to ani trochu nevadí. Potěšil i neustálý úsměv režiséra Sydneyho Pollacka nebo členové The Rolling Stones v publiku.
Forman vs. Forman
Miloš Forman očima Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny. Střihový dokument věnovaný nejslavnějšímu českému režisérovi potěší zejména častým použitím rozhovorů určených pro zahraniční média a množstvím dosud neviděných záběrů. Tvůrci se zaměřují spíše na Formanova témata a názory, než že by detailně pitvali jeho dílo, a to je moc dobře. Forman je navíc hned několikrát zmíněn v dalším povedeném dokumentu Jiří Suchý – Lehce se s životem prát.
Mystify Michael Hutchence
Režisér Richard Lowenstein se v našem rozhovoru nechal slyšet, že původně chtěl natočit hraný film, ale nenašel vhodného představitele hlavní role, a tak se nakonec rozhodl pro dokument. Vzhledem k tomu, jak dokumentární snímek věnovaný frontmanovi skupiny INXS dopadl, udělal moc dobře. Příběh se spoustou vtipných i pohnutých momentů, plný unikátních scén, známých tváří i záběrů z klipů natáčených v ještě socialistické Praze.
Parazit
Chytlavý příběh neřestně cizopasné rodiny. Korejský snímek Parazit přijel do Varů ověnčen vítězstvím v Cannes, což je vlastně další z jeho překvapujících rozměrů – od vítěze soutěže áčkového festivalu čekáme spíše vážnější podtóny. Ale i díky tomu je Parazit tak výjimečný, kromě množství gagů a absurdních situací totiž obsahuje i důležitá témata, jen jsou skrytá a zamaskovaná.
Rudá
Latinská Amerika v té nejlepší formě. Argentinskému snímku nechybí nic, co mám na jihoamerické kultuře rád – tajuplný, napínavý příběh, absurdní humor i famózní dialogy. Neschází ani úžasné obrazy či špetka kouzelného nadpřirozena, i když v tomto případě záleží opravdu na interpretaci. Okouzlující atmosféra a neskonalá zábava.
54. MFF Karlovy Vary
28. 6. - 6. 7. 2019 Karlovy Vary
fb festivalu
foto © Film Servis Festival Karlovy Vary
Kristina Kratochvilová 25.12.2024
Justice sice zestárli o jednadvacet let, v Max-Schmeling-Halle, kam jsme se přijeli podívat na show, kterou dovezou na Colours, to rozhodně vidět nebylo.
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.