Články / Reporty

Královny freak folku CocoRosie v Arše

Královny freak folku CocoRosie v Arše

Vojta Chmelík | Články / Reporty | 19.05.2016

Divnofolkové sestřičky Casadyovy netřeba dlouho představovat. Od doby, kdy si v koupelně pařížského bytu nahrály lo-fi debut La maison de mon rêve, uplynulo už dvanáct let, za které se celosvětově proslavily nejen na poli hudby a umění, ale i svojí občanskou angažovaností s kampaní Future Feminism. V Praze se jejich výlučnou scénou stalo Divadlo Archa, na kterém naposledy společně stanuly v roce 2013 s deskou Tales of a GrassWidow a Bianca pak sama loni při multimediálním vystoupení The Dead Season v rámci festivalu Pražské quadriennale. Loňská deska Heartache City si samozřejmě vyžádala své vlastní evropské turné a zastávka v oblíbené Arše v něm nemohla chybět, zvlášť, když se po lístcích jen zaprášilo.

Chvilku po osmé sál ztichl a potemněl a na pódium nakráčel chlapík s vizáží André Rieu v obleku s vestičkou a náušničkou v uchu. Spíš než na předskakujícího umělce vypadal na člověka, který se vás každou chvíli zeptá na váš názor na význam Bible v současném světě, případně se vám pokusí prodat nový model vysavače. Směj se, pisálku, směj, ale příště si aspoň chvíli počkej, aby ti zas nespadla čelist až na podlahu. Přesně to se stalo, když se Sorne pustil do svého setu. Začal zlehka, jednoduchou melodickou linkou, hned od začátku spíše ve falzetových polohách. Postupně začal pomocí loopingů vrstvit hlasy na sebe, obstarával si tak i rytmiku a harmonie, občas pro dokreslení přimíchal předpřipravený sample nebo si nasmyčkoval bicí. Výsledkem byl dokonalý vokální šamanismus oplývající dramatičností, při nejvypjatějších momentech, jako třeba ve skladbě Shaman of Snakes, vyvolávající husí kůži po celém těle. Radost publiku udělal i vydařený cover All Is Full of Love od Björk.

CocoRosie od minulé české zastávky zeštíhlily koncertní sestavu o baskytaristu, takže vedle sesterského dua se na pódiu objevili už jen beatboxer TEZ a klavírista a trumpetista Tak. Kvartet hudebníků zahájil set titulní skladbou Heartache City, které následovaly Tim and Tina a Un Beso taktéž z nového alba. Že je poslední deska návratem ke kořenům, Cocorosie potvrdily zařazením starých věcí jako Madonna nebo Candy Land z debutu. Celý setlist, ve kterém zastupoval materiál z aktuální desky největší část a byl doplněn průřezem skladeb z celé předchozí diskografie, byl proveden v poměrně komorních aranžích a některý písně (opět) přepracovány téměř k nepoznání. Což může, ale nemusí být ku prospěchu, a třeba u závěrečné R.I.P. Burn Face to působilo jako nepodařená snaha o znovuvynalezení kola. Dost možná charakter nové desky, na které snad kromě Lost Girls není píseň, která by byla nějak výraznější, a výběr dalších skladeb v setlistu, způsoboval, že jednotlivé písně měly tendenci slévat se do sebe. K nejzajímavějším momentům patřily singly Lemonade, který jako první opravdu probudil publikum, a God Has a Voice, She Speaks Through Me, při němž a několika následujících písních si zahostoval Sorne, tentokrát v kostýmu, jež kamarád trefně pojmenoval „krajkovaný Ku Klux Klan“.

Rozhodně se nedá říct, že by CocoRosie předvedly nepovedený koncert. Pódiová prezentace s kostýmy a líčením i celkový výkon nepostrádaly standardní kvalitu a své kouzlo, aranžmá bylo pojato jinak než při posledních návštěvách, pro mě bohužel ve srovnání s nimi fungovalo nejméně.

Info

CocoRosie + Sorne
16. 5. 2016 Divadlo Archa, Praha

foto © Kateřina Motýlová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

V samotách i v davu (Letní kapela)

Tomáš Jančík 15.12.2024

„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.

Sonda za obzor

Viktor Hanačík 11.12.2024

Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace