gaga | Články / Reporty | 14.07.2013
Jak jinak trávit sobotní dopoledne v Kutné Hoře než povinnou prohlídkou skvostů gotické architektury. Protože i těm největším neznalcům se při vyslovení názvu města musí v hlavě rozsvítit minimálně kontrolka UNESCO, ne-li pak konkrétnější obrysy monumentálních staveb. A výjev, jenž se naskytne během Krýpka, je ojedinělý. Kontrast gotického chrámu dechberoucích rozměrů a zástupu podivně vyhlížejících návštěvníků ze všech koutů Evropy působí trochu komicky, ale je pravda, že městečko má víc must-see míst než leckteré větší město jinde ve světě. A možná nebudu tolik přehánět, když řeknu, že za pár let může tahle linie vypadat: Svatá Barbora-Chrám Nanebevzetí Panny Marie-kostnice-Creepy Teepee.
Je škoda, že Krýpko si nechává největší jména jako Pictureplane nebo Die!Die!Die! na neděli, které se jedinci postižení realitou a s ní přicházejícími povinnostmi (jako já) účastnit už nemohou. Ne že by sobota byla vyloženě slabá, ale line-up rostl a padal na víceméně elektronických kreacích s různou mírou sentimentu a melancholie. Pro mě den, který co do kreací návštěvníků byl o mnoho poklidnější, odstartovala Quiltland. Jemná skandinávská tvářička působící v moři šílenosti jako zjevení, ale v momentě, kdy se začne jak ve snách procházet za stojanem a změtí efektů, člověk vytuší, že adresu si určitě nespletla. Minimal elektro s ambientními závany v ještě minimalističtější formě – někoho by to mohlo položit, ale tady vykouknul vrchol sobotního Creepy odpoledne. Po Quiltland nastoupivší Tar...Feathers zase předvedli, že pokud chcete dělat ambientní hudbu, není potřeba být mág a umět ve správný čas zmáčknout správné tlačítko. Stačí mohutně znějící basa, která rezonuje prostorem ještě pár minut po koncertě, ostrá sólová kytara, samplované bicí a mírně schizofrenní zpěv, při jehož poslechu si nikdo nemůže být jistý, co zpěvákovi momentálně běží hlavou. A pokud ani to nedosáhne kýženého efektu, není lepší řešení, než pustit ve smyčce půlminutovou pasáž z Twin Peaks a počkat, co se stane.
Sobota vypadala, jako by lidi vyčerpali svoji kreativitu páteční večer a snažili se už jen splynout s davem. To ovšem neplatilo pro ty na stagi. Ačkoli rock’n’roll ve spojení s houslemi může být i dobrý nápad, ve mně tohle spojení vyvolává pocity podobné alergické reakci, což byl problém při vystoupení Bobby Conn. Konečně se nahoru postavila partička, z níž čišela živá a pulsující energie a jejíž kostýmy vyvolávaly různé reakce mimických svalů, ale přes housle prostě nejel vlak. Proto bych za úplný vrchol označila následující White Fence. Ostré kytary a instrumentál, který se vrství a graduje, až v momentě, kdy se vaří i vzduch kolem, vybuchne, roztrhá se na kousíčky a v tu chvíli do něj vstoupí nenápadný, lehký zpěv, jehož existence je nepostřehnutelná, ale esenciální.
Afterparty se moje tělo po chvíli rozhodlo bojkotovat, ačkoli je více než pravděpodobné, že teprve tam se rozproudí party, která dělá Krýpko Krýpkem. Ten správný pocit snad vyvolá prohlášení, že „pokud někdy někde potkám Spocka, pak jedině tady!“ A tak mi nezbývá, než zvolat: „Live long and creepy.“
Creepy Teepee
13. 7. 2013, ex-Pivovar, Kutná Hora
foto © Michaela Danelová
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.