Dominika Prokopová | Články / Reporty | 25.02.2014
V sobotu 22. 2. se na programu letošního ročníku festivalu Malá Inventura objevilo i představení známé taneční firmy Lenky Vágnerové La Loba. Živočišná performance Andrey Opavské a Jany Vébrové, která měla premiéru v dubnu loňského roku, je horor. Konečně!
O zábradlí se opírá shrbená stařena v dlouhé sukni. Pod šátkem, který má na hlavě, schovává tvář. Zdráhá se, schovává, vratkou chůzí obchází jeviště, obkroužené slámou. Občas se na chvíli vytratí, aby se záhy znovu objevila, vláčejíc s sebou to, co našla v lese. Nic neříká, nepřítomně zírá. Kostra, Vetešnice, Vlčí žena. La Loba. Žena má mnoho jmen v mnoha zemích, které jí byly přiděleny generacemi smrtelníků. Při toulkách sbírá kosti tvorů, které na sklonku dne oživuje svým hlasem. Přivádí zpět k životu to, co by mohlo z povrchu zemského zmizet.
Mohutné výboje hrdelního hlasu, které rezonují celou Janou Vébrovou, procházejí tělem Andrey Opavské a nutí ji svíjet se v agonii vždy, když vlk zavrčí. V úvodu představení se obě ženy prolínají natolik, že je těžké rozeznat, která je ta, na kterou se právě díváme. A i kdyby… co vlastně činí vlčí ženu vlčí? Vlky z lesů žene hlad, ale co žene ženy? Je příčinou její divokosti ten neustávající vnitřní hlas, který ji ponouká a jehož silou může darovat život mrtvým kostem? Je její tělo pouze schránkou „vlčího“ hlasu? A nebo je to naopak tělo, které je stravováno výbuchy křečí a stahů a hlasem procházejí jen steny a vzdechy, ulevující strastem těla? Nespoutanost je vždy přitažlivá i vyčerpávající zároveň. Dá se zkrotit ta šelma, která se rozpíná v duši a pomalu z ní dělá cáry? Vlčí žena se zmítá v divokém tanci a točí s nimi nad hlavou. Když se La Loba oddává magickému rituálu oživování kostí, chroupe mrkev. Křupnutí, které se ozve pokaždé, když se zakousne, láme kosti. Když sedí před svými nálezy na zemi a skládá z nich nové bytosti, působí dojmem nevinného rozdováděného děcka, které si hraje ve vlastním fantaskním světě. Když se pak přiblíží její Hlas a rozezní jednu z lebek, obživne první kreatura.
Hlas Jany Vébrové proniká až do morku kostí v podmanivé hudbě Ivana Achera. Nenapadá mě nikdo vhodnější, kdo by se mohl stát personifikací drásajícího vnitřního hlasu ženy-vlka. Výkon Andrey Opavské je pak strhující, má nejen obdivuhodnou kapacitu žaludku – v jedné z úvodních scén si vytáhne z úst metr a půl dlouhý provázek –, ale neskutečný pohybový a výrazový arzenál. Zmítá se (jako) kostí zbavená. Vznikne pak i z jejích kostí nový tvor, kterého bude možno zkrotit? Vše nasvědčuje tomu, že nakonec odloží svou vlčí kůži a z divokého vlka se stane spící pes. Ten ale přece spí jen na jedno ucho…
Jediným rušivým elementem v představení, kde mezi rekvizitami dominují přírodní materiály, byla modrá taška IKEA, ve které vlčí žena vláčí své bělostné úlovky, a plastová krabička, ze které si bere mrkev. Tuším, že proto existuje nějaké multimediální, multidimenzionální a snad i multivitamínové vysvětlení, ale hlavně to narušovalo tak pečlivě vybudovanou a působivou atmosféru představení, na níž se výrazně podepsal i světelný design Michala Kříže.
Malá Inventura: La Loba (Lenka Vagnerová)
22. 2. 2014, Divadlo Ponec, Praha
http://www.malainventura.cz/2014
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.
Veronika Miksová 17.10.2024
Přiřítila se okostýmovaná banda v dámských šatech, vyšívaných kabátech a objemných kožiších a spustila kombo free jazzu, tonálních experimentů a vlastních verzí moderní klasiky.
Martin Šmíd 16.10.2024
Wilson je s paličkami nastražená nad soupravou s ďábelským úsměvem na tváři, v níž se lesknou dva zlaté zuby. Ona ví, co přijde.