Články / Rozhovory

Låpsley: Všechno si udělat sama

Låpsley: Všechno si udělat sama

Jakub Béreš | Články / Rozhovory | 05.10.2016

Holly Lapsley Fletcher je britská zpěvačka a zároveň producentka. Díky výraznému vokálu a tvůrčí svobodomyslnosti se z ní stal jeden z největších ostrovních objevů alternativní hudby. Po sérii úspěšných EP vydala letos na jaře debutové album Long Way Home, za které sklidila velmi pozitivní reakce stran kritiků a s ním se premiérově představí i v Praze.

Objevil jsem tě, když tě zařadili do ankety BBC Sound Of. Jaké to pro tebe bylo období?
Vlastně to byl jeden z nejdůležitějších momentů vůbec. Do té doby se o mně nikde nepsalo a nikdo z Londýna nebo Anglie mě neznal, lidi kolem nebrali moji tvorbu vážně. Do té doby jsem si skládala ve volném čase hudbu ve svém pokoji, a když jsem s výsledkem byla spokojená, tak jsem ho pověsila na internet. Role BBC je pro začínající umělce naprosto zásadní. Díky nim jsem začala cítit, že to, co dělám, má smysl a že bych měla pokračovat. V té době mi bylo asi sedmnáct a nebyla jsem si jistá tím, co dělám. Díky nim jsem našla odvahu natočit desku.

Takže BBC Introducing…
Ano, určitě, aktivně vyhledávají nové muzikanty. Prvně si mě všimla lokální BBC a pak jsem se díky tomu dostala do celostátní. Měla jsem štěstí, že si mě hned pozvali do rádia v Londýně a v rámci jednoho z pořadů pro mladé zahráli moji píseň, která jim už zůstala v playlistu. Člověk v Anglii nemá tolik šancí ukázat se v rádiu, tedy v tom dobrém rádiu, protože tady není zas tolik stanic, které by se zajímaly nebo za to stály.

Další důležitý okamžik?
Určitě první koncert. Už jsem nebyla jenom producentkou, která si anonymně dělá věci v pokojíku, ale najednou se ze mě stal někdo, kdo vystupuje se svoji tvorbou naživo. Podpora od lidí, kteří přišli, pro mě byla další energií, která mi potvrdila, že to, co dělám, se někomu líbí a že to celé má smysl. Tehdy jsem ještě hrála věci ze svého počítače, ale od té doby jsem se začala soustředit na živou prezentaci. Taky jsem si hned našla management, abych si usnadnila plánování akcí… Zajímavá zkušenost byla na letošním festivalu Glastonbury. Nic tak velkého a sledovaného jsem zatím nezažila, poprvé jsem byla i v televizi. V ten moment jsem si uvědomila, že se ze mě stal profesionál a že už se se mnou tak nějak počítá.

Nejsi jenom zpěvačka, ale také producentka.
Skládáním písniček jsem se zabývala, už když jsem začala hrát na první nástroje, vždycky to bylo něco, co mě fascinovalo. Zabývat se producentskou činností byl logicky další krok, abych mohla dělat hudbu, která mě baví, a byla schopná se s ní ztotožnit. Je pro mě důležité umět zacházet s programy, abych si všechno mohla dělat sama.

Dokážeš si představit, že bys produkovala někoho jiného?
V budoucnosti možná, ale zatím nejsem v pozici, kdybych to mohla dělat pro druhé. To, co skládám, skládám pro sebe, je to jednoduší, protože vím, co po sobě chci, a když to nevím, tak se můžu kdykoliv zeptat sama sebe. Skládám intuitivně, sobě na tělo. Tady vidím překážku, se kterou se ještě nejsem schopná vypořádat. Určitě je to ale další meta...

V některých písních si upravuješ hlas, aby zněl mužsky. Pro hodně lidí to musí být matoucí - nebylo by jednoduší si pozvat někoho dalšího?
Možná by to bylo jednoduší, ale nebylo by to, čeho chci dosáhnout. Když zpívám, pracuji s osobními emocemi. Dokážu tedy do písně vložit ty, které chci, aby v ní byly. Kdyby to zpíval někdo jiný, tak by to nebylo tak osobní a nejspíš by to znělo i jinak. Navíc takhle to jenom na mě, jak bude výsledek znít, a nemusím nikomu vysvětlovat, jak chci, aby to znělo a proč. Uvědomuju si, že to je trochu matoucí, ale takhle jsem to já. Celé je to takový balíček, ze kterého si člověk nemůže koupit jenom kousek. Můžu do toho dát všechno, a díky tomu se cítím svobodně. Svoboda je totiž nesmírně důležitá a tenhle krok mi ji zase kousek nabízí.

Jaký je rozdíl po produkční stránce mezi tvými dřívějšími EPs a debutovou deskou?
Celé nahrávání desky pro mě bylo podobně dobrodružné jako tvorba menších nahrávek. Znovu jsem objevovala nové médium a musela se naučit s ním pracovat. Chtěla jsem taky oslovit více lidí a zároveň si ponechat minimalistický přístup k produkci. Ve výsledku jsem pak míchala mnohem více vlivů, abych udržela tempo celé desky, v tomhle byla práce na menších formátech vlastně mnohem jednodušší. Nahrávání mi tak trvalo asi sedm měsíců, to byl ten hlavní rozdíl. Když jsem dělala ípíčka, byla jsem mnohem koncentrovanější na práci, prostě se do toho ponořila a za pár dnů to celé bylo.


K poslednímu singlu Operator jsi zvolila remixovou verzi od DJe Kozeho.
Už nějakou dobu jsem znala jeho tvorbu, ale ke spolupráci jsem dostala doporučení. A byla by škoda tohonevyužít. DJ Koze tu píseň upravil do podoby, která by mě vůbec nenapadla, udělal z ní úplně jinou píseň, přitom na ní zanechal pro mě podstatné věci.

Jaké jsou tvoje koncerty? Zaměřuješ se více na zpěv, jdeš po minimalistické intimnější lince nebo písně upravuješ do svižnějších podob?
Po roce koncertování jsem si už našla svůj styl, hlavní je, aby se všichni včetně mě cítili dobře. Jasně že se snažím zahrát všechny singly v podobě, kterou lidi znají, s ostatními písněmi si pohrávám víc. Vypozorovala jsem, že lidi se pak více baví. Díky tomu mě snad vnímají i jako producentku.

Info

www.musiclapsley.com

Conference
Låpsley (uk)
5. 10. 2016 20:00
Lucerna Music Bar, Praha
Vstupné: 450,- v předprodeji

www.facebook.com/events/1781245522087324
www.facebook.com/lucernamusicbar

foto © Luke & Nik

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace