Články / Reporty

Láska podle Kloboučníka (Chapelier Fou v Paláci)

Láska podle Kloboučníka (Chapelier Fou v Paláci)

Anna Mašátová | Články / Reporty | 25.01.2015

Po čtyřech letech se do Prahy vrátil francouzský elektro všeuměl Louis Warynski aka Chapelier Fou, tentokrát však s doprovodnou kapelou i s vlastním předskokanem Fredem A. Staré dobré přísloví „když dva dělají totéž, není to totéž“ se uplatnilo i toho večera. Chapelierův kolega Fred A, pocházející stejně jako on z Metz, si sice také vystačí sám, ke kytaře a navíc k elektronickým vyhrávkám ještě zpívá (na Francouze výbornou angličtinou), jenže donekonečna opakující se motiv ambient/hiphopových smyček, občas říznutých ne zrovna sebejistým beat boxem, vyzní po čase spíše rozpačitě a pozapomenutí textu tomu rovněž nepřidalo. Do lehkosti legendárního Astaira setsakra daleko, blíže k pódiu přivábil jen Chapeliera a členy jeho týmu.

Zato na hvězdu večera se najednou seběhlo pěkných pár desítek diváků. Jednatřicetiletý multiinstrumentalista byl sice dlouhá léta zvyklý být na pódiu sólo, vydání třetí řadovky Deltas ale předcházela změna v konceptu tvorby a promýšlení aranží. Značku Chapelier Fou doplnil o hudebníky, kteří stejně jako on prošli spíše klasickým hudebním vzděláním. Zatímco hráč na violu, Maxime „Chaton“ François už dříve s elektronikou koketoval, violoncellistku Camille Momper a klarinetistu Maxima Tisseranda si Chapelier Fou musel vycvičit, aby se, s pro ně neznámými zařízeními, maximálně sžili.

Jeho pedagogický talent se nezapře. Kvartet působil kompaktně a sehraně, člověk by nepoznal, že spolu nehrají léta, ale pouhé měsíce. Navzdory svému pseudonymu není Bláznivý Kloboučník ani trochu nevyzpytatelný, spíše budí dojem promyšlených hudebních výpočtů dle zlatého řezu. Instrumentální kompozice promísené s beaty či samplováním šlapou s přesností metronomu, tudíž padá i tolik omílané přirovnávání ke slavnějšímu Yannu Tiersenovi, s kterým jsou sice na stejném labelu Ici, d'ailleurs a oba hrají na housle, nicméně tím podobnost se starším rockerem končí.

Ačkoliv frontman přiznával značnou únavu ansámblu, nebylo to znát. Čtveřice naopak připomínala nadšené děti na pískovišti, dovádění s čudlíky je viditelně baví, zvážní, jen když vezmou akustické nástroje. Setlistu dominovaly novinky z Deltas, ať už to byla Grand Arctica s výraznými beaty, Hitchockem inspirovaná Carlotta Valdes nebo Tea Tea Tea (ano, odkaz Alenky v říši divů je zkrátka silný), kde si Warynski evidentně zavzpomínal na dětské zalíbení v balkánské hudbě a předvedl téměř cikánsky živelné housle. Paradoxně nejnadšeněji byla přijata zcela akustická skladba Polish Lullaby.

Přidávalo se hojně. Komu však pražský koncert přesto nestačil, může si brzy Chapelierovu hravou melancholii vychutnat v přítmí kinosálu. Warynski totiž spolupracoval na českém animovaném celovečeráku výtvarníka Jana Baleje Malá z Rybárny. Jen kapesníčky s sebou – u pohádky na motivy Malé mořské víly s podtitulem „když láska bolí“, vám asi do smíchu nebude.

Info

Chapelier fou (fr) + Fred A (fr)
22. 1. 2015, Palác Akropolis
foto © Barka Fabiánová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace