Články / Reporty

Lázeňské dvojhránky 2021 (Memoria)

Lázeňské dvojhránky 2021 (Memoria)

Veronika Havlová, Viktor Palák | Články / Reporty | 23.08.2021

Více než deset let po canneském vítězství se Strýčkem Búnmím se Apichatpong Weerasethakul vydal do Kolumbie - a na magickou výpravu vzal i Tildu Swinton.

VIKTOR: „Nebudete se dojímat krásou světa. Ani jeho smutky.” Publikum v karlovarském kině Čas bylo trpělivé - takřka dvě a půl hodiny plynuly, v sále to ani nedutalo, odešlo jen pár lidí. „Že by to kouzlo fungovalo na všechny?” říkal jsem si. Titulky, úlevný smích poloviny sálu, sporadický potlesk. Nefungovalo.

Apichatpong Weerasethakul je filmař, kterého jsem si oblíbil pro to, jak nenuceně se v jeho filmech snoubí realistické, pozorovatelské pojetí kinematografie s magií. Ta však do světů postav nevstupuje zvnějšku, je jejich součástí - jen není od začátku přítomná, zjevná, a neodhalí se všem. A tenhle přístup opakuje i v prvním filmu, který natočil mimo domov.

VERONIKA: Režisér hraje s divákem snad i trochu zlomyslnou hru. Trousí drobečky, náznaky, kousky šifry. A divák, místo aby se oddal rytmu filmu a takzvaně nic neřešil, lapá tyhle stopy s přesvědčením, že když je správně poskládá, dostane se mu odměny, vysvětlení, dořečení. Ale pointa působící trochu jako z jiného filmu, ba doslova z jiného světa místo odpovědi přidává jen další otázky. Zmatení a nepochopení sálající z publika bylo téměř hmatatelné, někteří našli drobnou útěchu alespoň v možnosti nandat to režisérovi nízkým hodnocením na čsfd. Přitom jednou z výrazně uspokojivých cest, jak si užít Memorii bez frustrace, je vnímat ji spíš jako druh umělecké instalace, videoartu. Podobné věci tvoří zásadní součást Weerasethakulovy tvorby. Tilda Swinton ve filmu v jedné scéně prochází jeho reálnou, přes deset let starou videoinstalací, z níž ostatně pochází i výše zmíněná „pointa”.

VIKTOR: Režisér pár let zpátky otevřel na festivalu v Rotterdamu SLEEPCINEMAHOTEL, místo, kde jste se mohli vyspat v obklopení uměleckými instalacemi. Memoria ale není film od Warhola, aby nevadilo, když její část prospíte. Ony detaily, jakkoliv se nakonec třeba ukáže, že nefungují jako důležitá vodítka, jsou silné, třeba jako když kolumbijská lékařka říká hlavní hrdince, že proč by jí předepisovala Xanax, když by pak přišla o dojetí nad krásami i smutky světa. A tenhle náhled na prožívání může být povědomý i západnímu publiku. Artová mindfulness?

A pak je tady ještě jeden kontext, který mi udělal radost. Weerasethakul natočil svůj první film vně hranic své domoviny, navíc anglicky a španělsky. A nedopadlo to podobně, jako když se do jiných jazykových oblastí vydala jiná artová esa jako Abbás Kiarostamí či Asghar Farhádí. Memoria rozvíjí estetiku i motivy dřívějších režisérových celovečeráků a je to neméně magické.

VERONIKA: Možná je to tím, že se kolumbijská příroda od té thajské zas tolik neliší. A možná se prostě jistý typ poetiky lépe přesazuje. Prozaicky řečeno artově divní můžete být stejně dobře na Dálném východě jako v Jižní Americe. Artová mindfulness? Spíš starý dobrý šamanismus. Film jako magie, která tvůrci umožňuje ovládat smysly a duše diváků. A Weerasethakul možností audiovizuálního média využívá naplno. Nejenže se můžeme kochat krásnými obrazy, ale hlavně práce se zvukem nám připomíná, že se pořád točí filmy, které si nejlépe užijete v kině vybaveném kvalitní reprodukční technikou. A nejde zdaleka jen o scénu, v níž se hlavní hrdinka ve zvukovém studiu snaží pomocí mladší verze tajemného dvojjediného Hernana rekonstruovat onen zvuk, který ji po příjezdu do Bogoty začal pronásledovat. V Memorii zní i ticho neuvěřitelně hutně.

Info

MFF KV
20.–28. 8. 2021 Karlovy Vary

foto © se svolením MFF KV

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace