Články / Reporty

Léčivé protestsongy Kinga Ayisoby

Léčivé protestsongy Kinga Ayisoby

Akana | Články / Reporty | 28.10.2017

Ghanský rebel Albert Apoozore alias King Ayisoba je postava, kterou z paměti jen tak nevytěsníte. Rovněž čtyřlístek doprovodných muzikantů, který ho přijel do Futura podpořit, je vizuálně velmi výrazný, což se týká především „neandrtálské“ image Abaadonga Adontangy, tanečníka a hráče na roh dorgo. Ale nejedná se o žádný cirkusový tyjátr pro znuděné evropské čumily. Laik postrádající patřičné etnologické a muzikologické znalosti sice nikdy nemůže s jistotou určit míru „vemlouvání se“ cizímu publiku, u Kinga Ayisoby ale můžeme nějaké lživé divadýlko s klidem vyloučit. Setrvale soustředěný výraz, s jakým neuvěřitelně pronikavým hlasem zpívá syrové protestsongy, svědčí o mnohem hlubším prožitku.

Na studiových albech, včetně skvělého letošního 1000 Can Die, se King Ayisoba s obdivuhodným citem pro skloubení starého s novým obklopuje elektronikou či rapery. Do Prahy ovšem dorazil s čistě akustickou sestavou, jejíž ústřední zbraní je rytmus. Rachocení a víření bubnů dunun a djembe spolu s chřestěním tykve rozpoutávají podmanivý očistný rituál. Polyrytmické vzorce, které vytvářejí, jsou složité jen zdánlivě, záludné změny jdou ruku v ruce s hypnotickou repetitivností a zdrcujícím nasazením, takže tělo stržené tancem záhy „pracuje“ samo. Mozek se odpojuje, únava je v nedohlednu. Uprostřed pracovního týdne má takový aktivní relax vyloženě léčivé účinky. A není třeba mít špatné svědomí z toho, že písně Kinga Ayisoby jsou především palčivou výpovědí o africké realitě. Na této duchovní úrovni se hranice mezi zábavou a angažovaností vnímá docela jinak, pokud vůbec.

Bubenickým smrštím nešlo uniknout, ale ústřední roli v celém ansámblu měla samozřejmě frontmanova dvoustrunná loutna kologo. King Ayisoba s ní sólovým výstupem v písni Grandfather Song celý koncert zahájil, a i když se vzápětí připojili ostatní, zůstávala nepřeslechnutelným tmelem zvuku souboru. Spolu se zpěvem byla jediným nositelem melodického prvku, zároveň se však s bubeníky fascinujícím způsobem propojovala i v rytmické rovině. Celý ten rozjetý šrumec pak čas od času anarchisticky nabourávalo ryčné troubení Adontangova dorga.

Kromě úvodu mělo vystoupení pouze jediné klidnější okénko, to když King Ayisoba ohlásil „velmi tichou“ píseň, při níž svůj hlas skutečně ztlumil tak, že bylo slyšet cinkání sklenic z baru. To ovšem jinak nemělo šanci. Rytmické orkány střídaly nečekaně zpěvné pasáže, skladby, které by se směle daly označit za hity. Ayisobova nejslavnější píseň I Want to See You My Father, Africa Needs Africa z letošní novinky, v povolebním ovzduší příhodně rezonující Wicked Leaders nebo My Friend, My Friend z debutového alba, při níž si King Ayisoba nevtíravě vymohl pěveckou spolupráci publika. Nepočetného, zato srdečného, tančícího a vděčného. Velké díky pořádajícímu Rachotu, protože vracet k nám hvězdy festivalových setů minulých ročníků Respectu má evidentně smysl.

Info

King Ayisoba (ga)
24. 10. 2017 Futurum Music Bar, Praha

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Útěk na čarodějnou horu (Stoned Jesus)

Marek Hadrbolec 31.10.2024

„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...

Kdo byla, je Miss Flower? (Emilíana Torrini)

Václav Valtr 28.10.2024

„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.

I wanna see you fucking dance! (Gurriers)

Veronika Tichá 27.10.2024

Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.

Lámání kostí i ducha (Pharmakon & co.)

Klára Šajtarová 25.10.2024

V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace