Články / Recenze

Africký punk a ideální světy (King Ayisoba)

Africký punk a ideální světy (King Ayisoba)

Michal Pařízek | Články / Recenze | 27.06.2014

Amsterdam a Akra. Dvě různá města, dva různé světy, jeden postoj. Arne de Boer, zpěvák The Ex a pan Zea, objevil Kinga Ayisobu při svých cestách po Africe a kromě kouzla hiplife v něm našel spřízněnou duši. Málokdy se v dnešní africké hudbě najde tak jasná rebelská nota jako právě u Kinga Ayisoby. Chcete world punk? Nastavte ruku. Ale tenhle výraz je vlastně mírně řečeno nekorektní, King Ayisoba nepasuje do žádného ze šuplíků, které zavedl někdo půl světa daleko. První album nazval Modern Ghanaians a tak to je. Bavme se o populární hudbě, prosím.

King Ayisoba byl v Ghaně už léta za velkou hvězdu, když se potkal s Arnoldem, na dvoustrunné kologo hraje od té doby, co si něco pamatuje. Pohřbů a svateb viděl stovky, stejně jako barů, kulečníkových heren a náměstí. Ohromný dril je na albu Wicked Leaders znát; poprvé v západní produkci, poprvé ve studiu s kapelou, ale bez skrupulí a nervozity rovnou do plných. V propagačních materiálech se píše o fúzi rapu a africké taneční hudby, no jak myslíte, ale pokud se máme bavit o rapu, tak leda o Veřejném nepříteli. Tady jde totiž o PROTEST, a to tak silný, jako už léta nebyl.

Pro spoustu lidí je africká hudba jako zvadlá pouť - oprýskaný kolotoč, laciná střelnice a umělá cukrová vata. Dlužno dodat, že v mnoha případech je to pravda, vždycky když vidím ty nucené úsměvy, je mi smutno. King Ayisoba je výjimkou, při poslechu Wicked Leaders se ozývají mnohé nečekané ozvěny, myslete na The Ex (což je nabíledni), ale taky třeba na Minutemen, Black Flag nebo Sabot. Nejde jen o hutný pocit vzdoru a odporu vůči autoritám, ale také o melodické linky, sveřepou přímost a střídmost. Stačí naznačit, komu nestačí podaný prst, celá ruka nepomůže.

King Ayisoba vládne nejenom hudbou, ale i hlasem. Jeho vokál je doslova mocný, hutný vysoký ječák, který by v jiných životech a světech vévodil rituálním procedurám a vedl zástupy do boje, mnohdy až nepříjemně řezavý a dotěrný. S dvoustrunnou kytarou kologo jsou doslova srostlí, jednou hlídají melodii struny, jindy hlas. Rytmus je stále zásadní, ale u Kinga Ayisoby, na rozdíl od drtivé většiny dalších Afričanů, nejsou tak důležité perkuse. Bavme se o riffech, repetici a alternativě. Válečné malování v jeho případě znamená mnohem víc než čekání na střípek zrcátka nebo korálky z Jablonce. Tady je všechno vážně, na tradice si nehrajeme, žijeme teď.

V ideálním světě by King Ayisoba neobjížděl world music přehlídky a veletrhy, ale bydlel v Čůrakově mlejně, tagoval předměstí a hrál v punkových klubech. Tohle je něco pro čerchmanty z podzemí. Ideální svět neexistuje, vládnou pseudoprotesty a společenské hry. Kdybyste přece jen měli chuť a odvahu, tak zkuste - King Ayisoba hraje v neděli 29. května v Paláci Akropolis, večer otevře Arnold de Boer alias ZEA, také s novým albem Swimming City. Dva různé světy, jeden jasný postoj.

Info

King Ayisoba – Wicked Leaders (Makkum, 2014)
www.facebook.com/ayisoba.king

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Spojit žánry a vysvobodit z melancholie (Jiný metro)

Magdalena Fendrychová 11.11.2024

Texty se nezabývají současnými společenskými problémy nebo zásadními citovými zvraty, spíš popisují každodenní situace a fantazie.

Pořád překvapivý soundscape (The Necks)

Žofie Křížková 05.11.2024

Dvaačtyřicetiminutová stopáž zahrnuje jediný track a ten nabízí ponor do hluboce meditativní lázně neopakovatelných nuancí. Za týden v Praze.

Románek pozdního léta (Julia-Sophie)

Sára Prostějovská 28.10.2024

Synthpopové Forgive Too Slow vypráví deset krátkých příběhů lásky, jíž autorka v každém z nich nahlíží jinýma očima.

Rod se i přes nesnáze podařilo zachovat... (Rod Draka, druhá série)

Šimon Žáček 28.10.2024

Druhá série Rodu draka se tak moc věnuje intimním chvílím rodinných členů, až zapomíná na zásadní konflikt. Anebo je to záměr?

Inšpiratívna periférna osmóza (JAMA 2024)

Lea Valentová 25.10.2024

Dômyselnú dramaturgickú pavučinu tak organizačný tím pretkal napríklad lokálnymi mýtmi aj ladením nástrojov z mimoeurópskych lokalít.

Dekonštruovať tradície (Nathan Bowles Trio)

Michal Berec 05.10.2024

Nosným kameňom je hypnotická repetitívnosť motívov, improvizácia na pomedzí apalačského folku a jazzu, ktorá sa ale môže postupne začať zlievať.

Ďalší výlet dovnútra (Kee Avil)

Richard Michalik 31.08.2024

Opäť cez vydavateľstvo Constellation (Godspeed You! Black Emperor, Jerusalem in My Heart) a opäť s rovnakým producentom (Zach Scholes).

Nádej na vyslobodenie emócií z masy chladného betónu (Jack the Hipper)

Jakub Veselý 30.08.2024

Názov Doomer Music je na mieste a album nám prináša pohľad do sveta, v ktorom sú ľudské emócie potlačené, kde môžeme vidieť len drsnú schránku panelových domov.

Kluci od velkých jezer z Ohia objevili svět (Cloud Nothings)

David Stoklas 27.08.2024

Final Summer je deska, ze které čiší životní síla a touha něco dělat. A dělat to navzdory příkořím.

Procházka mysli tajemným vesmírem (Toad Planet)

Veronika Tichá 26.08.2024

V narativním songu Strašidla Toad Planet ukazují, že si dokážou pohrát i s funkovějšími melodiemi a nástrojovou kompozicí... Debut u Kabinet Records.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace