Anna Mašátová | Články / Reporty | 16.06.2013
Šestnáctý ročník sice probíhá tentokrát netradičně na pražské Ladronce, kopci to známém především sportovnější veřejnosti díky svému in-line okruhu, bruslaři se však letos musí podělit o své království s hudebními fanoušky. Festivalový areál ale zabral jen malou část parku. Velká stage, pár stánků s jídlem, neziskovky, dětský koutek, instalace výtvarníků, nic víc, nic míň, v první řadě jde o hudbu. A to ne ledajakou, ale dovezenou ze známých i neznámých koutů světa.
Odpoledne zahájilo britsko-americko-turecké akustické trio MLM, tedy Martin Alacam, Michael Delia a Lucy Fillery. Vzhledem k politické situaci v Turecku se nemohlo nevzpomenout na demonstranty bité v istanbulských ulicích. Pokud si fandíte, jak máte rychlé prsty, když dokážete napsat sms za vteřinu, měli byste vidět ruce Íránce Mohammada Rezy Mortazaviho. Slova o tom, že hraje na hranici lidských možností, nejsou ani v nejmenším přemrštěná. Neuvěřitelný a strhující výkon, který na tradiční bubny tondak a daf podal, byl obrovským zážitkem. Prsty mu jely bleskovou rychlostí, ale Mortazavi se ani nezapotil, jako by se ho to ani netýkalo. Přitom vyloudil z bubnu dusot stád, dunění bouře i burácení vichru.
Z východu jsme se přesunuli do Afriky. Třiašedesátiletá Alžířanka Hasna al Becharía svírala guimbri, basovou loutnu, která je tradičně vyhrazena pouze mužským hráčům. Hasna se na ní učila tajně, otec jí to zakazoval a někdy jí za to i nasekal. Nenechala se však odradit, hudbu doprovázející v Hasnině domovině léčivé rituály pomocí hlubokého hypnotického tranzu tak mohli slyšet i návštěvníci Respectu. Do Prahy zavítala i s doprovodnou kapelou, vokalistkou, bubeníkem a perkusistou, sama kromě guimbri hrála na i na elektrickou kytaru a zpívala tak hlubokým hlasem, že byste si jí mohli místy splést s mužem.
Pro děti i dospělé sehráli hudební improvizaci s názvem Bludný rybář Petr Nikl a Michael Delia. Z podivuhodného Niklova světa nás zpět do Evropy zavedli Salao a Jaco Abel a jejich flamenco na elektrickou kytaru. Mladší generace přebírá pomyslné otěže po Pacovi de Luciovi a Duquendovi, překvapil obzvláště Salao. V obleku připomínal spíše úředníka z finančáku než majitele skvostu v hrdle, po prvních tónech vás ovšem donutil zpozornět a nevěřícně poslouchat. Skvostné, stejně jako výkony zbytku kapely, Abela na elektriku, Olivera Haldóna na akustickou flamencovou kytaru a perkusáka Paca de Modea.
Holandský projekt Zea byl pro mnohé šok, s nímž si nevěděli rady. Arnold de Boer, zpěvák holandské punkové skupiny The Ex, která na Respectu před dvěma lety vystoupila se saxofonistou Getatchewem Mekuriou, si tentokrát vystačil sám. Elektrická kytara, sampler a texty plné nadsázky a vtipu zvedly brzy ze země množství lidí, aby se dali spolu se Zeou do šíleného třeštění. Na Bourgeois Blues pozval na pódium hosta, ghanskou star Kinga Ayisobu, vydávajícího z hrdla zvuky mezi krákoráním papoušků a mečením ovcí, Zea nezná žánrová omezení.
A právě ghanský lev celý festivalový den zakončil. Respect byl jednou ze zastávek na jeho rozsáhlé evropské tour, na které má hlavní podíl právě jeho objevitel de Boer. Ayisoba si přivezl své spoluhráče, kterým dával až neuvěřitelný prostor pro sóla. Kdo se roztančil při Zea, rozhodně si neodpočinul na závěr. Zběsile se křepčilo jak na pódiu, tak pod ním. Sám Ayisoba přísně trvá na zachování tradic a ačkoliv se v muzice nebrání elektronice, oděv a obutí jsou tradiční, stejně jako jeho nástroj, dvoustrunné kologo. Nemohl chybět jeho hit I Want to See You My Father, i on přizval na jednu z písní de Boera a nadšený ohlas diváků mu dělal evidentní radost. Policejní hodina nemilosrdně udeřila, moderátor Laďa Čumba sezval za zvuku Mortazaviho hraní na afterparty do Café V lese, ale mnozí šli nabrat síly a ošetřit sežehlou kůži na další festivalový den. Pokud bude alespoň tak vydařený jako sobota, je se rozhodně na co těšit.
Respect festival
15. 6. 2013, Ladronka, Praha
Foto Barka Fabiánová
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.