Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 01.08.2018
Robert Plant vloni vydal druhé album pod hlavičkou Sensational Space Shifters nazvané Carry Fire. Málokdy je název kapely ve své malebné psychedeličnosti i titul desky natolik výstižný a lehce použitelný pro popis živého vystoupení.
To, co totiž Plant do téměř vyprodané pardubické Tipsport Areny přivezl, byl koncert, který přesahoval a překračoval hranice geografické, hudební i kulturní. Byla to událost, která do srdcí posluchačů přinesla onen oheň radosti ze života. „I carry fire for you/ Here in my naked hands,“ to je naprosto přesný obraz toho, s čím Plant dorazil. Na pódiu stála obrovská hvězda, jedna z největších legend rockové hudby, ale tento status nebyl nijak zdůrazňován. Show to byla skromná, postavená výhradně na síle hudby, kterou doprovázela jen střídmá světelná show a místy jednoduché projekce.
Plant se před lety poměrně jasně odstřihl od dědictví Led Zeppelin. A upřímně řečeno, svou nejslavnější kapelu už nepotřeboval. Jeho sólové desky, a zvláště ty dvě poslední, právě s "úžasnými posouvači časoprostoru", jsou nabité velmi silným materiálem. Letos se však ke své minulosti postavil čelem - přeci jen je to padesát let od vydání debutu Led Zeppelin a skladby hardrockových legend tvořily páteř setlistu. Ale nebylo to zadarmo. Ke zklamání pravověrných bigbíťáků ty úplně největší hity Plant vynechal nebo je převlékl do jiného, často jen náznakového, zdánlivě nedotaženého a také notně etnického aranžmá (Whole Lotta Love se stala jen součástí závěrečného medley, veleslavný riff v Black Dog byl useknutý a „zetničtělý“). Své původní podobě se tak více blížily křehčí písně, ty, které konvenují folkovější orientaci současné Plantovy kapely, došlo tak na Gallows Pole, Rain Song nebo fascinující Babe I'm Gonna Leave You. Setlist doplnily zářezy z aktuálního (May Queen, Carry Fire, New World) i předcházejícího (Little Maggie, Rainbow) alba. A ani ve starších věcech neztrácel Plantův hlas na specifickém zabarvení, stále dovede řezat i hladit.
Téměř dvouhodinové vystoupení nemělo slabé místo, zároveň demonstrovalo Plantovu sílu: své minulosti si je vědom. Jenom nedělá to, co většina jeho generačních souputníků, nestává se revivalem sebe sama, má neustálou tendenci překračovat vlastní stín, posouvat se, starou tvorbu přetvářet a hledat v ní skuliny, kterými ji může obohatit novými prvky. A takhle nějak by to mělo vypadat.
Robert Plant and The Senasational Space Shifters (uk)
31. 7. 2018 Tipsport Arena, Pardubice
Filip Peloušek 17.11.2024
Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…
Viktor Hanačík 07.11.2024
Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.
Marek Hadrbolec 31.10.2024
„Zahraj Slipknoty!“ zakřičí někdo. „This is going to sound like Slipknot, I'll even take my glasses off for it,“ odpovídá pohotově Igor, načež Stoned Jesus...
Václav Valtr 28.10.2024
„I wanna taste you, taste your lips, feel your hips,“ znělo z pódia, kde stála zpěvačka v rudých šatech, od prvních okamžiků plně pohroužená do hudby.
Veronika Tichá 27.10.2024
Působivá performance irského kvintetu s vervou a nahlas pojmenovala problémy, které vidí kolem sebe a nebojí se o nich mluvit.
Klára Šajtarová 25.10.2024
V hluku se setkává bolest s rozkoší, zoufalství s rezignací, otázka přežití se stává méně o fyzickém těle a více o duchu.
Filip Peloušek 22.10.2024
Na druhé straně se starší, očekávající kopající beaty a moshpit, drží zatím u stěn s půllitry, snaží se přečkat útrapy čerstvé dospělosti: „Jak mám žít, aby to tak nebolelo?!“
Mišo Berec 22.10.2024
Unravel naberá naživo silné rozmery, kataklyzmatický zvuk gitár a synthov, sample a rytmy Jiřího Bendla vytvárajú pocit niečoho nadpozemského a vy tam chcete naskočiť tiež.
Akana 21.10.2024
Bargeld vůbec působil velmi vstřícně a uvolněně. V ničem nepřipomínal odměřeného pedanta, v jakého se někdy umí proměnit při rozhovorech s méně kompetentními novináři.
Jiří V. Matýsek 20.10.2024
„He's a ghost, he's a god / He's a man, he's a guru,“ zní verš z Red Right Hand. Nick Cave přijel dobře naladěn.