Anna Pleslová | Články / Reporty | 18.10.2015
Když Efterklang v únoru 2014 odehráli svůj The Last Concert, všichni se báli, co bude dál. Vypadalo to jako konec jedné z nejvýznamnějších a nejoriginálnějších skandinávských kapel. Naštěstí se ze třech členů - zpěváka Caspera Clausena, basáka Rasmuse Stolberga a klávesisty Madse Brauera - zrodil nový projekt Liima. Přizvali si ještě slavného finského alternativního perkusistu Tatua Rönkköa, který s nimi ostatně bubnoval už na k tour k albu Piramida.
Liima je taková zvláštní kapela. Dávají si „soustředění“ po evropských městech, pořád někde koncertují, ale ještě nic nevydali. Ani singl. Zvuk je těžko popsatelný, alternativní ambientní elektronika s táhlým zpěvem, místy zvuky přírody a nejrůznějších věcí, jež nás obklopují. Vytvářejí koláž zapletenou do sebe, nic nevystupuje, nic nemizí. Nejblíže má jejich hudba k experimentálním počátkům Efterklang, ještě bez smyčců a velkého aranžmá.
V pátek se Liima zastavili i v pražské MeetFactory. Předskakovalo jim triphopové francouzské duo Overland Inn, dnes usazené v Praze, což znamenalo příjemný poslech dramaturgicky vhodné kapely. Liima nastoupili něco po desáté a Casper shodil bytelný řetěz se zámkem, do té doby pověšený na mikrofonu. Teprve teď se mohlo začít. Nástroje spustily, Tatu si bubnoval do elektro padů na žehlícím prkně, basák vysouval hlavu dopředu a dozadu jako želva, ale to pravé přišlo, až když spustil i Casper. Jeho hluboký charismatický hlas povyšoval hudbu Liima o další úroveň a zdařile evokoval Dead Can Dance a ikonické vokály Brendana Perryho. Dánové a Fin odehráli skvělý intimní koncert s nezapomenutelnou atmosférou. MeetFactory byla spíše poloprázdná, přeci jen je zatím zná málokdo, ale o to větší mělo vystoupení účinek. Jako secret gig pro pozvané.
Mezi songy prozradili, že se brzy chystají nahrávat album, a po tomhle koncertu vyšroubovali očekávání na maximum. Snad přijedou i s debutovou deskou.
Liima (dk) + Overland Inn (fr)
16. 10. 2015, MeetFactory, Praha
Tomáš Jančík 15.12.2024
„Jako pes, pes,“ ozývá se šeptem z publika. Švejdík přichází přes červeně nasvětlené pódium a hlasům jejich slova oplácí.
Viktor Hanačík 11.12.2024
Monumentální klenby připomínají sakrální chrámy. Čtyři reproduktory v rozích a čtyři výkonné lasery na vysokých stativech...
Viktor Palák 08.12.2024
Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.
Richard Michalik 03.12.2024
Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.
Michal Pařízek 30.11.2024
Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...
Viktor Hanačík 28.11.2024
Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.
Jan Starý 20.11.2024
Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.
Jiří V. Matýsek 19.11.2024
„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.
Ema Klubisová 19.11.2024
I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.
Viktor Palák 18.11.2024
Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.