Vojtěch Hněvkovský | Články / Rozhovory | 08.08.2016
Belgičtí postmetalisté Terraformer se vrací do Prahy, kde se v dejvické Klubovně představí po boku českých skupin Tengri a Halwa. Terraformer existují od roku 2009, a to ve stejném složení: Lionel (bicí), Oliver (baskytara), Guillaume (elektrická kytara). Hned o rok později vydali první EP, v roce 2012 pak album The Sea Shaper a v roce 2014 zatím poslední album Creatures. Na konci roku by mělo světlo světa spatřit nové album Mineral. Hovořili jsme s Lionelem.
Vaše hudba je zcela bez vokálů. Když má kapela zpěváka, lze poznat, jestli je to hudba o lásce, o problémech naší planety nebo o přírodě, protože o tom jaksi zpívá. Jak je to u vaší hudby? O čem je?
Naše hudba je o náladě. Nemáme žádná zvláštní témata. Je převážně o pocitech.
Ale vaše nálada přece vychází z toho, co se děje kolem. Jaké události vás v poslední době zasáhly?
Většina věcí v našem životě ovlivňuje způsob, jak jednáme a jakou děláme hudbu. Podobně jako je tomu u mnoha jiných kapel, i pro nás je Terraformer jistou formou očisty. Ale to je takový všeobecný pohled. Nelze ukázat na konkrétní událost. Například téma politika se v naší hudbě vůbec neobjevuje a chceme, aby to tak zůstalo.
Hudba je to velmi spletitá, jak dlouho vám trvá složit novou skladbu?
Přijde na to. Může to trvat pár týdnů nebo i rok. Většinou pracujeme současně na několika skladbách. Nahráváme si dema a vzájemně si je posíláme. To nám umožňuje dělat úpravy nebo pracovat na dalších kytarových riffech.
Velmi přesně pracujete s loopery. Jak je možné, že na koncertě vůbec nepoznám rozdíl mezi nahrávkou a živým hraním?
Prošli jsme různými způsoby užití looperu. První způsob je klasické použití, kdy kytary postupně vrstvíš nahráváním v reálném čase. Bylo to ale dost nevypočitatelné a docela trvalo, než jsme překonali úskalí s nastavením zvuku a další problémy.
Pak jsme přešli k použití looperu pro pouštění samplů, kdy přístroj přehrával předem nahranou kytarovou stopu. Poněkud nenormální způsob, ale ukázalo se to jako velice spolehlivé.
Nakonec jsme skončili u používání počítače, ze kterého stopy přehráváme. Jak počítač, tak loopery zapojujeme do speciálního kytarového zesilovače. To je pro výsledný zvuk zásadní, posluchač pak nepozná samply od živé kytary.
Na koncertech používáte i vlastní světla, která ovládáte pedály. Vaším typickým efektem je, že necháte v sále úplnou tmu a ve chvíli, kdy ve skladbě nastane nějaký zlom, světla rozsvítíte a hrajete ponořeni do umělé mlhy. Asi není úplně jednoduché hrát v totální tmě nebo mlze bez přehmatů a chyb.
Na začátku jsme světla ovládali po domácku vyrobenými nožními spínači, což nebylo vůbec bezpečné. Před nějakou dobou jsme světla nastavili do určitého sledu a teď všechno řídí počítač. Přidané zvukové vrstvy a světla ovládá stejný stroj. Když to nebudeme pokoušet, bude to jednodušší, ale pak nezbude prostor pro improvizaci, ani na chyby. Hraní po tmě může být ošemetné. Člověk před začátkem koncertu nikdy nemůže vědět, jak temná bude scéna. Někdy to vede k překvapením. Upřímně řečeno existují pasáže, které radši po tmě nehrajeme.
V Klubovně je při vypnutých světlech úplná tma. Myslím si, že světelná show má na vašich koncertech velkých podíl. Není nepříjemné, když hrajete na místech, kde není tma a vaše práce nepůsobí kompletně?
Naprosto! Někdy nedosáhneme úplné tmy a nemůžeme s tím nic udělat. Jak už jsi říkal, může to být bar, nebo únikové východy, které musí svítit, zákaz používání mlhy kvůli kouřovým čidlům a tak bychom mohli pokračovat. Každá scéna z tohoto hlediska představuje výzvu.
Jak oblíbené jsou vaše koncerty u vás doma v Belgii?
Buďme upřímní. Postrockové žánry nejsou tak úplně oblíbené, pokud nejste kapela z první vlny. Je těžké odhadnout počet lidí, liší se to od města k městu. Záleží taky na producentovi klubu. Lidí nechodí moc, ale jsou skvělí!
Můžeš mi doporučit nějaké dobré kapely z vašeho okolí?
Zkus Ilydaen, Deuil, Volver, Mambo, Daggers, Oldd wvrms… anebo taky kapely z festivalu Dunk!.
Pokud vím, připravujete nové LP…
Naše další LP by mělo brzy vyjít. Bude se jmenovat Mineral. Už jsme téměř hotoví s produkcí. A jsme jen ve dvouměsíčním skluzu vzhledem k námi samotnými navrženému termínu jednoho roku. Zde jsme skutečně zvedli laťku!
Pracujeme taky na splitku s našimi přáteli z Watered. Tady načasování není tak dramatické jako u alba Mineral, ale žádný strach, máme pořád pár měsíců na to něco vymyslet.
Kolik LP vydáte? Pomýšlíte taky na CD nebo kazety?
Náklad bude tři sta kusů. Do vydání alba jsou tentokrát zapojeni Dunk! a label Time As a Color. Kazety jsou v plánu a CD si pravděpodobně uděláme sami.
Kdo stojí za nahráváním, mixováním a masteringem? Vy nebo někdo jiný?
Nahrávali jsme u nás ve zkušebně. Děláme to sami a zabírá to víc času, než by člověk čekal. Náš kamarád Tobias Stieler (který hraje v Kokomo) nahrávku mixoval a mastroval.
Jaké místo pro koncertování vám připadá nejlepší?
Ohromné je obvykle Německo. Undergroundová scéna je tam velká a na koncerty chodí hodně lidí. Rádi taky hrajeme v České republice, lidi jsou tu milí a afterparty stojí za to. Nejlepším místem na hraní je pro nás právě festival Dunk! v Belgii, kde jsme měli dva koncerty. Je to rozhodně nejlepší místo pro postrockery.
Každé turné ti připadá jako to nejlepší a užíváš si ho. I neobvyklé příhody ti s odstupem času připadají legrační. Vždycky je to sranda, když se někdo z publika zblázní (na našem posledním turné jsme zažili první pogo, což je dost neobvyklé).
Nepříjemné je to, když si s námi celníci hrají a snaží se z nás dostat úplatek. Dodneška nechápeme, proč jeden z nás za to, že jsme nic neudělali, dostal v jedné zemi záznam „nežádoucí“.
Terraformer (be) + Tengri + Halwa
Dejvická Klubovna, Praha
10. srpna 2016
event Praha
https://terraformer.bandcamp.com
Abbé 06.11.2024
Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.
Mariia Smirnova 03.11.2024
V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.
Klára Řepková 23.10.2024
Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.
Banán 09.10.2024
Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.
Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024
Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.
Abbé 03.10.2024
Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…
redakce 30.09.2024
Akce rovněž nabídne příležitosti pro networking mezi umělci a profesionály a představí veletrh s firmami z hudebního sektoru. Programový ředitel nám o tom řekl více.
Libor Galia 26.09.2024
Jeden z nových bookerů pražského Fuchs2 je DJ s více než dvacetiletou historií, který se před několika lety stal i producentem. Set v kolumbijském lochu?
Mariia Smirnova 24.09.2024
Dostal Sungazery do Česka. “Líbí se jim atmosféra Kampusu, rádi se sem vrací,” říká dramaturg hudební sekce Mikuláš Svoboda.
Libor Galia 05.09.2024
Jeden z dramaturgů klubu Fuchs2 se rozhodl přinést do pražské klubové scény svěží vítr, nové žánry a neotřelé hudební experimenty s pulzujícími rytmy Latinské Ameriky. Rozhovor.