Články / Rozhovory

... význam pro lokální komunitu (Magdaléna Petráková, Luhovaný Vincent)

... význam pro lokální komunitu (Magdaléna Petráková, Luhovaný Vincent)

redakce | Články / Rozhovory | 21.06.2017

Luhačovice, město lázeňské, město zaslíbené. Lázeňský festival? Luhovaný Vincent, ač podnik menší, regionální a bez velkých hvězd, dosáhl za sedm předchozích ročníků pozoruhodných čísel. 3 000 jednotlivých návštěvníků dopřálo na 216 bodů programu, z toho bylo na 36 akcí pro veřejnost zdarma a podílelo se na nich na 368 unikátních účinkujících. Ročníky by neproběhly bez výpomoci celkem 170 dobrovolníků, podpory dlouhé řádky sponzorů, díky kterým nepřesáhl celkový rozpočet 1 000 000 Kč. A všechny ukazatele pomalu, ale jistě rostou. Na další nejen čísla jsme se zeptali ředitelky festivalu Magdalény Petrákové.

Jakou pozici zastáváš na festivalu a jako ho vidíš v průběhu času, jaký byl a jaký je teď?
Festival vedu od samého začátku a je to stále větší radost. Jeho program je díky práci dramaturgů čím dál zřetelněji profilovaný, mezinárodnější a bohatší, tým je koherentní a profesionální, spolupráce s lokálními partnery nebyla užší a intenzivnější než letos a znalost festivalu za hranicemi města je stále automatičtější. Co nám dále dělá radost, je, že posílený pořadatelský tým v průběhu festivalu čítá na 30 dobrovolníků (často z řad Luhačovjanů), strategický meeting point a denní akreditační centrum máme na zahrádce spřátelené kavárny Jizba (kde se servíruje vlastnoručně pražená Lázeňská káva) a hudební program máme díky spolupráci s lázněmi možnost realizovat v bývalé tančírně klubu Domino v samém srdci lázní. Posun za poslední dva roky je výrazný a už se dá mluvit o Luhovaném Vincentovi jako tradici.

V jakém prostoru se odehrává váš festival a jak se do něj odráží? Záleží vám na konkrétním místě, je festival „přenositelný“?
Rok od roku se nám daří více akcí zasazovat do veřejného prostoru a využívat tak jedinečného potenciálu krásného lázeňského místa. V kulisách lázní, posílených dojmem z Jurkovičovy architektury, si tak návštěvníci mohou užít koncert akustické kapely nebo divadelní performance, které prostor, resp. naše vnímání tohoto prostoru, přirozeně mění. Umělecká akce vlastně způsobí samovolné zpomalení, díky kterému můžeme dané místo prožít jinak a snad i intenzivněji. Vědomá a specifická práce s prostorem vylučuje možnost, že by se festival mohl přesunout jinam. Nicméně obecně o kultuře v lázeňských městech jakožto fenoménu vedeme debaty a na toto téma jsme dokonce vloni pořádali visegrádskou konferenci.

Hlavní body programu? Bude letošní ročník něčím zvláštní?
Novinkou letošního ročníku je, že jsme se pro něj rozhodli zvolit téma. Je to POMALOST. POMALOST, ať už jako novodobý myšlenkový směr opírající se o kritiku nadspotřeby a konzumerismu, bytostně vlastní charakteristika lázeňského města nebo apel: ZPOMAL! Z programových tipů odhalím za každou sekci něco. Uvedeme projekci filmového dokumentu Akcept o soudobé vážné hudbě, koncert elektronického hudebního mága Stroona z Košic, autorské čtení Zuzany Fuksové (Čokovoko) z její nové knihy Cítím se jako Ulrike Meinhof a do areálu Slunečních lázní zasadíme zvukovou instalaci Jonáše Grusky a Alexandry Cihanské Machové. Pořádáme také například dvě představení pro jediného diváka nebo workshop Hodinový produkční pro zájemce o rady při realizaci vlastního projektu. Dále přednášky, živé umělecké intervence, besedy s tvůrci ...


Kolik očekáváte lidí a jste na tom závislí?
Jak vstřícnost vstupného na festival napovídá (akreditaci v předprodeji nabízíme za 300,-), je pro nás důležité, aby byl festival přístupný všem. Je možné dostat se zvlášť na jednotlivé programové bloky. Taky otevíráme možnost účasti na programu například lázeňským hostům, kteří mají jinak velkou část dne zaplněnou procedurami. S příjmy ze vstupného pochopitelně počítáme, ale díky vyváženému vícezdrojovému financování na nich nejsme závislí. Zůstáváme však festivalem menší velikosti, u kterého si účastníci cení rodinné atmosféry, blízkosti a bezprostřednosti, kdy se smývají hranice mezi účinkujícími a návštěvníky.

Jak se díváš na tuzemské festivaly, jejich úroveň, nabídku a celkovou tvář? Není jich moc?
Česko je bohaté na festivaly. Většina lidí v mém okruhu se na nějakém podílí, což vnímám skrz naskrz pozitivně. Festival může mít pro město a lokální komunitu velký význam, a to zdaleka nejen ve smyslu multiplikačních efektů. Jako nejdůležitější vnímám sociální a psychologický aspekt, kdy se díky festivalu promění pohled na město, protože se stává jevištěm, které nabízí nepředvídatelné zážitky, formují se nové vazby, otevírají se otázky o stavu a chápání kultury v daném městě etc. Jde o svého druhu oslavu života a lidského umu. Z pohledu pořadatele jde zase o skvělý kreativní inkubátor, kde se člověk učí, jak rozhodovat, plánovat, učí se pracovat se zodpovědností, důvěrou. Metody a postupy se pak buď v těch rozhodujících pár dnech buď osvědčí, anebo ne. Dá se na tom hodně naučit.

Info

Luhovaný Vincent
29. 6. – 2. 7. 2017
lázně Luhačovice

www.luhovanyvincent.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Jakub Jirásek, Matyáš Švejdík: Mělo to ducha letního táboru pro dospělý

Libor Galia 12.12.2024

Nejintimnější, a zároveň nejtajemnější hudební festival v Česku? Co z něj zůstalo a jaké to bylo, jaké to bude, v rozhovoru se dvěma zakladateli. Miro.

Alf Carlsson: Zkouším nehrát moc rychle

Jiří V. Matýsek 09.12.2024

Se sdílným švédským jazzovým kytaristou jsme zapadli do jedné z hospod v centru Brna. Diskuze nad typicky českým gulášem se ubírala po unikátních cestičkách.

1914: Krev, smrt a utrpení

Abbé 04.12.2024

Členové 1914 vystupují pod smyšlenými identitami vojáků, včetně služebního zařazení. Rozhovor.

Simon Kounovský, Oliver Torr: Dorostli jsme do Axontorr

Libor Galia 26.11.2024

Torr, Axonbody. Settings. O spolupráci, vzniku alba i názvu je následující rozhovor. Křest hned.

Czech Metal Studies: Metal se dá zkoumat

Abbé 06.11.2024

Přibližně hodinový blok se na Brutal Assault setkal s poměrně živým zájmem, přestože byl prostor vydýchaný už kolem jedné odpoledne. Rozhovor.

David Boháč (NOC6): Klubovnu nám svěřili na dva roky

Mariia Smirnova 03.11.2024

V rozhovoru nám David prozradí nejen detaily příprav, ale i další akce, na které se těší – a nakonec i to, jaký je jeho nejoblíbenější drink na šestce.

Jim Luijten, Micha Zaat (Tramhaus): Utéct hned na začátku

Klára Řepková 23.10.2024

Z covidové karantény vzniklé uskupení se na něm střemhlavě vzdaluje od všech vnějších i osobních škatulek.

Brendan Canty (The Messthetics): Hraní naživo je nejlepší balzám na nafouklé ego

Banán 09.10.2024

Brendan Canty byl zakládajícím členem Fugazi. Nyní je jeho hlavní hudební radostí kapela The Messthetics. Rozhovor.

Rasťo Rusnák (Kolowrat): Nové piesne vznikali pomaly

Štěpán Bolf (A.M.180) 07.10.2024

Před devíti lety oznámili košičtí Kolowrat pauzu, která se mohla zvenčí jevit jako úplný konec jedinečné kytarové kapely. Teď jsou zpátky. Rozhovor.

Red Fang: Pivo a bulšit

Abbé 03.10.2024

Parta ochmelků převrtá spousty vypitých piksel od piva na zbraně a brnění, aby srovnala účty s protivnými fantazáky, načež utrží jak černý rytíř v Monty Pythonovi a Svatém grálu spousty…

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace